giro d'italia

Vorden, 6 mei 2016 – Komende zondag speelt het 1e elftal van v.v. Vorden om 14.00 uur een uitwedstrijd tegen Concordia Wehl. Op deze dag wordt eveneens de 3e etappe van de Giro d’Italia verreden, waarbij de wielrenners dwars door de Achterhoek fietsen. Vorden ligt precies midden in het nagenoeg gesloten parcours en zodoende is het zondagmiddag ook erg lastig om vanuit Vorden de plaats Wehl te bereiken, omdat dit dorp weer net buiten het parcours ligt. Lees hieronder de bijzonderheden en de tip wat betreft de bereikbaarheid van Concordia Wehl.

Vorden ligt precies in het midden van het parcours dat met de vorm van een hoefijzer (zie kaart) ervoor zorgt dat tussen 12.00 en 15.00 uur het dorp volledig is ingesloten. Voor de supporters die graag naar Wehl toe willen om het 1e elftal te ondersteunen, betekent dit enige aanpassing. Om geen enkel risico te lopen dien je dus voor 12.00 uur de weg tussen Hummelo en Zelhem gepasseerd te hebben. Dit houdt in dat je rond 11.30 uur moet vertrekken om zodoende voor 12.00 uur tussen Hengelo en Doetinchem net voorbij Velswijk de rotonde gepasseerd moet hebben en verder kunt richting Doetinchem.

Om niet al s’morgens weg te moeten rijden voor de wedstrijd die om 14.00 uur begint is er een alternatieve route om zodoende toch de zuidelijke lijn van het parcours tussen Arnhem, Doesburg, Hummelo, Zelhem, Ruurlo, Borculo te kunnen passeren. De gemeente Doesburg heeft namelijk de tunnel onder de N338 vrij gegeven om als mogelijkheid te dienen om vanuit het zuiden de stad te kunnen bereiken. De route naar de tunnel toe is echter wel op eigen risico, want er is geen rekening gehouden met eventueel lokale beslissingen of keuzes om bepaalde wegen of routes in en rondom de stad Doesburg tijdelijk af te zetten i.v.m. festiviteiten van de Giro d’Italia.

Alternatieve route (ongeveer 30 á 35 minuten)

1. Rij vanuit Vorden naar Wichmond/Baak.
  2. Neem bij Baak de 3e afslag op de rotonde richting Toldijk/Hummelo.
  3. U rijdt door Toldijk en vervolgt de weg.
  4. Sla na ongeveer 2 kilometer voorbij Toldijk rechts af richting Drempt.
  5. Rij door het dorp Drempt en vervolg de weg richting Doesburg.
  6. Rijdend over de Zomerweg komt u voorbij restaurant ‘de Roskam’ en vervolgt u deze weg tot u uiteindelijk uit komt op de rotonde op de N317, de weg van Dieren naar Doetinchem.
  7. Neem op deze rotonde de 1e afslag (rechts) en rij zodoende de N317 op richting Dieren.
  8. Neem na ongeveer 1 kilometer de afslag naar rechts naar het centrum van Doesburg en sla onderaan de afslag links af om de stad Doesburg in te rijden.
  9. Deze weg loopt rond het centrum en heet achtereenvolgens de Koepoortdijk, Koepoortwal en Veerpoortwal.
  10. Na ongeveer 750 meter deze weg gevolg te hebben slaat u rechts af de Barend Ubbinkweg op. Deze weg vervolgt u alsmaar net zolang tot het overgaat in de Didamseweg
  11. Op de Didamseweg rijdt u de via de tunnel onder de N338 door, dat deze middag dus de zuidelijke lijn is van de 3e etappe van de Giro d’Italia.
  12. U vervolgt de weg (Ganzepoelweg) en blijft alsmaar deze weg volgen ook al gaat hij uiteindelijk over op de Doesburgseweg. Deze weg komt na ongeveer 25 drempels (!) en 5 kilometer uit in het dorp Loil.
  13. Net voor het dorp Loil gaat u rechts af de Weemstraat in.
  14. Na ongeveer 750 meter komt u uit op de N813, de weg van Doetinchem naar Zevenaar.
  15. Op deze rotonde neemt u de 3e afslag (links af dus) en rijdt u richting Wehl
  16. Bij de 4e rotonde neemt u de 3e afslag naar sportpark ‘de Grindslag’ aan de Doesburgseweg 20.

Op de terugweg na 16.00 uur zijn de wegen weer vrij gegeven en kunt u of via Hummelo of via Doetinchem weer naar Vorden terug rijden.