Vorden – 28 maart 2017, Vorden 1 heeft vanavond in de kwartfinale van de Achterhoek Cup met 2-1 verloren van AZC. Net als afgelopen zondag, toen de beide ploegen elkaar troffen in de competitie, was er nu ook weer sprake van een aantrekkelijke, snelle en fysieke maar faire tweestrijd, waarbij de thuisclub uiteindelijk in de allerlaatste minuut aan het langste eind trok. In de eerste helft kwam AZC op een 1-0 voorsprong door een penalty en in de 2e helft was Vorden de ploeg die het meeste aanspraak maakte op de overwinning. Vooral na de mooi uitgespeelde 1-1 bleef Vorden de gevaarlijkste ploeg met prima aanvalsspel, maar keeper Nardo van der Broek liet wederom een aantal keren zijn klasse zien. In de allerlaatste minuut liet AZC zien dat het een ploeg heeft die altijd gevaarlijk blijft, want met een prachtige counter verschenen uiteindelijk vier spelers in het 16-meter gebied om de lage voorzet af te werken. In eerste instantie leek het erop dat Vorden de situatie meester was, maar doordat de bal in de kluts ineens voor de voeten kwam van één van de voorwaartsen van AZC, werd met een effectief  ‘rolletje’ de wedstrijd beslist en plaatste de blauw-witten zich voor de halve finale.

In de eerste helft was de wedstrijd volledig in evenwicht al waren er iets meer doelkansen voor AZC dan voor Vorden. Net voordat in de 27e minuut de 1-0 viel uit een penalty voor AZC, kreeg Frank Hiddink nog een goede kans met een kopbal, maar zijn poging ging via de grond over het doel van AZC. In het laatste kwartier van de eerste helft, bleef de strijd qua spelbeeld in evenwicht maar kwamen er geen mogelijkheden meer om de score uit te breiden. Het was sowieso bewonderenswaardig om te zien hoe alle 22 spelers, ruim 48 uur na de strijd op zondagmiddag, nu alweer volop in de duels gingen, fysieke hun mannetje stonden en ook een hoog tempo speelden. De opstelling was bij beide ploegen maar op een drietal plekken veranderd, want zo speelden zowel bij AZC als bij v.v. Vorden de ‘vaste’ laatste man mee, Bas Kortstee en Stanley Werinnusa, nam Roy Böhmer bij Vorden de plaats in van de afwezige Koen Oosterhuis en speelde Michiel Barink bij Vorden in de plaats van Siebren Bijenhof,  maar de overige 16 spelers waren zondagmiddag ook van de partij. Ook de routiniers Stefan Eggink en Frank Buurmeijer verbeten beide hun ‘normale pijntjes’ na een competitiewedstrijd en en gingen beide wederom twee keer 45 minuten volop aan de bak.

In de tweede helft werd het nog aantrekkelijker en was het naast het hoge tempo ook mooi om te zien hoe snel de bal bij vlagen werd gespeeld ook al geholpen door het iets natte veld door de druilregen die de gehele 2e helft neer viel op het hoofveld van AZC. Vorden kwam aanvallend steeds beter voor de dag en combineerde constant via de aanjager op het middenveld, Roy Böhmer, door de verdediging van de thuisclub. Nadat Vorden al een paar keer gevaarlijk door was gekomen via de zijkanten, was het in de 70e minuut echt raak na een aanval over rechts. Met een prima steekbal gaf Wiebe de Jong de bal op de opkomende Bart Stokman en deze kon de bal bij de achterlijn aan gekomen netjes terug trekken op de vijf meter en daar stond spits Frank Hiddink om de fraaie aanval keurig af te maken. Vorden bleef de gevaarlijkere ploeg en kon AZC in het eerste kwart van de tweede helft nog een paar keer gevaarlijk counteren in het laatste kwart kwamen ze niet meer tot aanvallen toe. Een prima schot vanaf 16 meter van Daan Horstman werd gekraakt door de verdediging van AZC, een mooi afstandsschot door Bas Abbink, na een prima combinatie over vele schijven, werd een prooi voor de keeper van AZC en ook een fraaie indraaiende bal van Siebren Bijenhof werd uitstekend uit de hoek getikt door van de Broek. De wedstrijd leek hierdoor uit te lopen op ‘shoot outs’, de spectaculaire spelvorm waarmee de knock-out wedstrijd  toch een winnaar krijgt. Maar in de 89e minuut kon aan de rechterkant Ate Barendsen nog net een bal binnen houden, maar verloor daarna het speeltuig toch aan de linksback van AZC en met twee slechts twee stations werd de bal cross gespeeld in de ruimte aan de rechterkant. Daar aangekomen werd de bal direct laag voor gegeven waar er maar liefst vier spelers van AZC waren mee gelopen. In eerste instantie kon de voorzet wel onderschept maar niet goed weg gewerkt worden en toen de bal ineens stil bleef liggen tussen een zestal benen, was het Quinten Joseph die met een rollertje de ‘Man of the Match’ werd. In de laatste minuten blessuretijd probeerde Vorden nog de gelijkmaker te forceren maar in een tegenaanval was het juist AZC dat nog gevaarlijk werd en Frank Buurmeijer met een geniaal boogballetje doelman Verstege verschalkte maar uiteindelijk slechts de onderkant van de lat raakte.

Vorden heeft een prima wedstrijd gespeeld tegen een goed en altijd gevaarlijk AZC, waarbij het op basis van de 2e helft op zijn minst een gelijk spel had verdiend, maar in een knock-out wedstrijd gaat het puur en alleen om resultaat en met de 2-1 winst zorgde AZC ervoor dat zij de halve finale spelen tegen AZSV op dinsdag 11 april. Vorden heeft nu voor de 3e keer in 5 jaar tijd de kwartfinale behaald van de Achterhoek Cup en alleen in 2013-2014 de halve finale behaald (verloren van Concordia Wehl). Vorig seizoen verloor de ploeg van trainer Michel Feukkink om een plek bij de laatste vier van DZSV na shoot-outs en nu dus verloor het van AZC met  2-1.