Vorden, 6 mei 2018 – Terwijl vanochtend het 2e elftal en gisteren de JO19-1 ook al belangrijke punten pakte tijdens dit inhaalweekend, lukte het ook bij het 1e elftal om de broodnodige punten te behalen. In Wageningen tegen titelkandidaat WAVV werd een uitstekende 2-4 overwinning behaald en daardoor stijgt de ploeg van trainer Michel Feukkink naar de 9e plaats. Toch blijft het nog steeds ongemeen spannend aangezien de rode lantaarn door de winst van AZC weer is over gedaan aan SML uit Arnhem. Komende donderdag (Hemelvaartsdag) staat de inhaalwedstrijd tegen Germania uit Groesbeek op het programma.

Vorden begon vanmiddag op het zonnige, gezellige en drukke sportpark van WAVV zonder Roy Böhmer (werk), Siebren Bijenhof (geblesseerd), Bas Abbink (geschorst) en Guido Beerning (wedstrijdritme bij het 2e elftal). Wel was Koen Oosterhuis weer terug in de basis, nadat hij afgelopen zondag zijn eerste minuten weer had gemaakt na 6 weken blessureleed en stond Ate Barendsen na een maand afwezigheid ook weer bij de eerste 14. Luc Smit en Chris Koning sloten aan vanuit de JO19-1 en Esli Lindenschot (17) was reservekeeper, waarbij  het 1e elftal op de bank het zonder leider Tim Vrielink moest doen. Tim is afgelopen zaterdag opgenomen in het ziekenhuis en wij hebben gelukkig begrepen dat de situatie stabiel is en wensen hem van hieruit heel veel beterschap en sterkte!

Vorden kwam goed uit de startblokken en nam direct het initiatief. Via de uitstekend spelende Koen Oosterhuis werd de ene naar de andere aanval opgezet en vooral via de linkerkant, waarbij Sam Abbink steeds maar weer  linksbuiten Daan Horstman bediende, kwam Vorden 1 gevaarlijk door. Ook werd duidelijk dat de keeper van WAVV (sinds een aantal weken vervanger van de geblesseerde eerste doelman) vooral in de 1e helft een aantal keren onzeker oogde en niet veel ballen klem had. Er volgden vele 16-metersituaties en met een beetje meer geluk had Vorden al op voorsprong kunnen staan, maar in plaats daarvan werd het in de 20e minuut geheel tegen de verhouding in 1-0 voor WAVV. Ongeveer 10 meter over de middenlijn kwam WAVV in balbezit door ongelukkig balverlies van Daan Horstman en de wijze waarop deze aanval werd afgerond verdiende alle respect. Met een dubbele één-twee en uiteindelijk een geslepen schot in de verre hoek kwam de thuisclub op voorsprong en Vorden moest ff deze tik verwerken.

Direct daarna leek in vijf minuten tijd Vorden 1 op gelijke hoogte te komen, maar de eerste keer werd een doelpunt met het hoofd door Frank Hiddink afgekeurd wegens duwen en de tweede keer schoot Koen uit de draai prima binnen maar hij zag zijn inzet tegen de paal aan komen. Toch kwam wel de verdiende 1-1 toen Tom uit een cornerbal zijn inzet in één keer in het doel verdwijnen. Vorden bleef de betere partij en er volgden in de laatste 10 minuten nog een serie gevaarlijke aanvallen, maar het duurde tot de laatste minuut voor rust alvorens ook daadwerkelijk de 1-2 op het scorebord kwam te staan. De zeer sterk spelende Gijs van der Veen werd op randje 16 met de rug naar het doel aangespeeld en draaide naar binnen toe weg, maar hij speelde de bal iets te ver voor zich uit. Om er toch nog iets van te maken moest hij met een sliding de bal nemen en hij gaf het leder een zodanig effect mee dat de bal precies met de juiste snelheid over de keeper in de hoek onder de lat plofte. Een uiterst belangrijk doelpunt, want met een voorsprong de rust in gaan is toch net ff wat anders dan met een gelijkspel….

In de tweede helft leek het heel even of WAVV wilde de wedstrijd laten kantelen, maar dat duurde maar een minuut of vijf en daarna kwam Vorden weer in het gewenste ritme. Telkens werd er balverlies geleden door de zwart-groenen en kon Vorden naar hartenlust de actie voorwaarts maken. Steeds was Koen Oosterhuis hierbij betrokken en ook Gijs van der Veen speelde op het middenveld een belangrijke en goede rol. Toen de laatste man van WAVV de bal bij de opbouw zo in de voeten van Tom speelde en deze direct Daan Horstman aan het werk zette, behield de dreigende buitenspeler het overzicht en gaf Frank Hiddink een niet te missen kans: 1-3. De wedstrijd leek beslist, helemaal toen Koen Oosterhuis na een prachtige solo alleen op de keeper kwam maar ternauwernood mistte.Toch kwam WAVV weer terug in de wedstrijd, want na een wissel van maar liefst drie spelers lukte het om de aansluitingstreffer te maken, maar 10 minuten voor tijd was de marge van twee weer hersteld en lukte het Tom om zijn tweede treffer te scoren: 2-4.

Luc Smit was er al in gekomen voor Sven Mulder, Ate Barendsen kwam er nog in voor Gijs van der Veen en Kris Koning verving Daan Horstman en Vorden speelde de gewonnen wedstrijd keurig uit. Eindelijk weer de volle drie punten na twee goede gelijke spelen tegen Varsseveld en Union. De ploeg deed goede zaken maar door de winst van AZC en Concordia Wehl is het onderin nog steeds niet beslist.

8. Union 23-30

9. Vorden 22-27