Vorden, 5 april 2018 – Voor het 2e achtereenvolgende jaar is het de JO15-1 net niet gelukt om de finale te bereiken van de Achterhoek Cup. Gisterenavond moest het team van trainer Dion Kruip en leider Jeroen Oonk in de halve finale aantreden tegen FC Eibergen JO15-1 op het veld van de organiserende vereniging VIOD en verloor het met 3-1. Vorden kwam nog wel op voorsprong maar in 5 minuten tijd was FC Eibergen even succesvol als effectief want uit een prachtige kopbal uit een corner en twee prima uitgevoerde uittrappen van de keeper kwam de fusieclub op 3-1. De ruststand werd ook de eindstand omdat in de 2e helft beide ploegen niet meer tot scoren kwamen.

Het was net als vorig jaar, toen Vorden JO15-1 nipt met 1-2 verloor van Warnsveldse Boys JO15-1, wederom een halve finale met een echte bekersfeer van de Achterhoek Cup met een keurige organisatie. De spelers kwamen gezamenlijk het veld op, de namen werden omgeroepen en met een modern deuntje uit de speakers werd de stemming er op de juiste wijze even ingebracht. Met zo’n 100 toeschouwers uit zowel Vorden (prima vertegenwoordigd!) als Eibergen was het gezellig vol op de fraaie tribune en het terras van de accommodatie van VIOD. Vorden begon iets sterker dan FC Eibergen en nam vooral op het middenveld met Bram Garritsen, Sven groot Wassink en Niek Spiegelenberg het initiatief en zette vooral aan de rechterkant regelmatig Tom Bouwmeester aan het werk. In de 17e minuut kregen de geel-zwarten een domper te verwerken, want in een verdedigende actie moest Ties Garritsen zijn meerdere erkennen in de pijlsnelle rechtsbuiten van FC Eibergen en door het tegen de hak aan lopen werd de linksback van Vorden voor 10 minuten aan de kant gezet (gele kaart). In deze periode met een man minder kwam echter juist Vorden op voorsprong want in de 20e minuut viel de bal op de 16-meterlijn ineens voor de voeten van Sander Visscher en deze liep zich met twee passen helemaal vrij voor de keeper en drukte vanaf 10 meter keurig af: 0-1. Vorden liet de tegenstander iets komen, want het kon met 10 man niet op de gewenste wijze druk zetten maar FC Eibergen kwam in de resterende minuten niet tot een doelpoging. Met Ties weer op z’n vertrouwde plek werd het weer 11 tegen 11 maar juist op dat moment sloeg FC Eibergen zeer effectief toe. Tussen de 26e en 31e minuut zette het de stand om van 0-1 naar 3-1 doordat het in eerste instantie een corner geheel vrijstaand in kopte en daarna twee keer met een pijlsnelle loopactie in een één-tegen-één situatie kwam met keeper Thomas Oonk en dit zeer knap afrondde. Beide keren had de keeper een groot aandeel in deze doelpunten door met zijn uitstekende traptechniek de bal ver over de middenlijn te leggen. De eerste keer kwam de spits in een sprintduel met Sem Barendsen en deze werd door de spits op het juiste moment uit balans gebracht en de spits bleef ook nog eens zeer koel voor het doel. Bij de tweede soortgelijke situatie werd de uittrap verlengd met het hoofd en daarna moest Ties zijn meerdere erkennen in de pijlsnelle rechtsbuiten. Ook deze bleef erg koel en rondde prima af.

In de 2e helft moest Vorden komen en nam dan ook het initiatief, maar kwam in de volle 35 minuten geen één keer tot een fatsoenlijke aanval. De normale vorm was niet aanwezig, het spel aan de bal was slordig, gehaast en onnauwkeurig en zodoende lukte het geen enkele keer om de voorwaartsen op de juiste wijze in stelling te brengen. De spelers van Vorden werkten stuk voor stuk erg hard en verdedigden ook prima op de bal (Sem en Bob haalden een ruime voldoende de 2e helft!) ondanks de dreiging van de snelle voorhoede. Maar telkens als Vorden de bal weer had veroverd waren zij het leder ook binnen 5 seconden weer kwijt …. FC Eibergen hoefde niet perse en kon met de ruime voorsprong keurig in de controle blijven spelen en zodoende ontstond in deze 2e helft een weinig sprankelende wedstrijd en hoefde beide doelmannen geen enkele keer in actie te komen.

Na afloop was het applaus voor de overwinning van FC Eibergen en voor de inzet en beleving van Vorden. Het team van Vorden heeft in deze Achterhoek Cup prima gepresteerd en zware tegenstanders als FC Trias (twee keer) en DVC’26 verslagen. Vandaag kon het na de 0-1 niet haar normale niveau halen en werden zij verslagen door een zeer effectief FC Eibergen dat met drie prima doelpunten verdiend heeft gewonnen.

Namens de begeleiding van Vorden JO15,1, Dion Kruip en Jeroen Oonk, worden hierbij alle ouders en supporters hartstikke bedankt voor hun komst en steun gisterenavond in Doetinchem!

klik op onderstaande foto voor een uitgebreid fotoverslag van Johan Bolink