vorden 1 sdouc 1

Vorden 10 april 2016 – Vorden 1 heeft vanmiddag in Beneden Leeuwen 0-0 gespeeld tegen Leones. De afstand tussen beide ploegen blijft door deze uitslag twee punten in het voordeel van Vorden. De debutant in de 2e klasse is zelfs een plaats gestegen in de ranglijst, doordat SDOUC heeft verloren, maar omdat het vanmiddag aanvallend niet bij machte was om enig gevaar te stichten blijft het ondanks de 28 punten nog steeds spannend in de strijd om de onderste vier plaatsen.

Was iedereen in het geel-zwarte kamp de afgelopen drie weken tevreden met een gelijkspel tegen resp. FC Winterswijk, BVC’12 en WAVV, omdat het alle drie ploegen zijn uit de bovenste regionen, vanmiddag was er toch sprake van enige teleurstelling na de 0-0 tegen Leones. De ploeg uit Beneden-Leeuwen staat namelijk onder Vorden op de ranglijst en als er na de winterstop een wedstrijd gewonnen had kunnen worden was het vanmiddag wel. Maar ook in de 2e klasse I zit er tussen theorie en praktijk en tussen voorspellingen en de daadwerkelijke wedstrijd nogal een groot verschil. Dat vanmiddag Vorden 1 geen drie punten mee heeft genomen uit de Betuwe was voornamelijk te danken aan de onmacht in aanvallende zin, want over het geheel gezien was het achterin en op het middenveld de betere ploeg. Als we puur naar het aantal kansen/mogelijkheden kijken dan moet gezegd worden dat een gelijk spel een terechte uitslag is, want vooral in de laatste 10 minuten was Leones nog een paar keer gevaarlijk en had het ook zo maar in het voordeel van de thuisploeg uit kunnen vallen.

Vorden 1 begon goed en drong Leones in het eerste kwart van de wedstrijd volledig terug op hun eigen helft. Normaal gesproken zie je nog wel eens een ploeg rondom de middenlijn druk zetten, maar vanmiddag zakte Leones in het eerste gedeelte van de 1e helft zelfs nog meer terug. Zodoende kon of Bas Kortstee of Stefan Eggink constant met de bal aan de voet op komen en tot soms wel 25 meter voor het doel door lopen. In deze fase was Vorden wel dreigend, maar was het niet precies en leep genoeg om uit het vele balbezit een goede kans te creëren al was dit wel  mogelijk geweest door middel van de vele ingooien en voorzetten. Na een minuut of twintig vond Leones-coach Wil Beijer het welletjes geweest en dirigeerde de ploeg meer naar voren en terwijl dit in het begin nog een beetje schoorvoetend werd opgevolgd werd het halverwege de 1e helft toch meer een gelijkwaardige wedstrijd waarbij Leones dus vroeger druk zette op de vordense achterhoede. De ruststand van 0-0 werd echter bereikt zonder dat er noemenswaardige kansen werden gecreeërd van beide kanten.

Direct na de rust had Vorden 1 een goede fase en kwam het vooral via de linkerkant een aantal keren goed door. Ook hier werden voorzetten, ingooien, corners en vrije trappen allemaal niet omgezet in kansen en hoorde je links en rechts de supporters uit Vorden (weer met zo’n 100 man aanwezig!) al mompelen ‘het zal toch niet weer een gelijkspel worden ……’. Heel even leek niet het geval te zijn toen Daan Horstman voor één keer zijn sterke tegenstrever te snel af was en hij op links het 16-metergebied in kon lopen. Hij zag echter niemand echt goed vrij staan en besloot toen zelf te schieten, maar zijn inzet was een makkelijke prooi voor de keeper uit Beneden Leeuwen. Aan de andere kant redde Robin Verstege zeer bekwaam bij een laag en hard schot rechts onderin de hoek. Het laatste kwartier brak aan en met de invallers Sam Abbink (voor broer Bas) en Rik Schröer (voor Siebren Bijenhof) probeerde Vorden toch nog iets extra’s te brengen om de overwinning te behalen. Maar in plaats daarvan kreeg juist Leones de beste kansen, want in de laatste 10 minuten kwamen zij maar liefst drie keer in kansrijke positie maar gelukkig was Robin Verstege in alle gevallen niet te passeren, iok al ging het twee keer ten koste van een corner.

Het werd dus voor de 13e (!) keer een gelijkspel voor Vorden in deze competitie, maar deze 0-0 zorgde niet voor veel tevreden gezichten in het deze middag in het oranje spelende kamp. Natuurlijk blijft het knap dat er nog maar 4 keer is verloren en natuurlijk is het indrukwekkend dat er slechts 19 tegendoelpunten zijn geïncasseerd en natuurlijk is een 7e plaats na 22 wedstrijden als debutant in de 2e klas een prima plaats, maar vanmiddag was er toch teleurstelling om het feit dat je als ploeg aanvallend veel te weinig kunt afdwingen. Daar waar vorig seizoen bijvoorbeeld Stefan Eggink nog 3 keer scoorde, Rik Schröer topscorer werd en Daan Horstman regelmatig zijn doelpuntje mee pikte (10) , staat de teller na 22 wedstrijden nog maar op 21 doelpunten en kon bijvoorbeeld spits Frank Hiddink vanmiddag geen enkele doelpoging noteren. In de laatste vier wedstrijden (Babberich en Concordia Wehl uit en Quick 1888 en OBW thuis) dienen er nog vier punten behaald te worden om geen zorgen meer te hebben om de 11e plaats en dat dient voor dit Vorden 1 eigenlijk geen probleem te zijn, maar dan zal er wel gescoord moeten worden …..