vorden-1-concordia-wehl-1-2-2

Vorden 2 oktober 2016 – In een wedstrijd waar het tempo, de passie en strijd de boventoon voerde en er zodoende sprake was van een zeer aantrekkelijke pot voetbal, heeft Vorden 1 met de minimale score van 1-0 gewonnen van koploper AZC. Zowel de zutphenezen als de vordenaren zijn in hetzelfde tempo vanaf 2012 gepromoveerd van de 4e naar de 2e klas KNVB, maar vorig seizoen zaten beide teams niet bij elkaar in de competitie. Dit jaar komen de beide kemphanen elkaar echter weer twee keer tegen en vandaag werd dus de thuiswedstrijd van Vorden in het voordeel beslist van de geel-zwarten. Maar gezien de vele kansen en mogelijkheden van beide kanten, had een 2-2 of 3-3 wellicht beter gepast.

Direct in de eerste 10 minuten had het eigenlijk al 1-1 moeten staan, maar twee prima afgeronde doelpogingen werden door zowel de doelman van AZC, Nardo van de Broek, als die van v.v. Vorden, Robin Verstege, spectactulair en heel kundig tegen gehouden. In de 8e minuut was het een voorzet van rechts die in het 16 meter stuiterend voor de voeten kwam van spits Frank Hiddink, maar zijn ingeschoten volley werd prachtig gekeerd door de doelman van AZC. Nog geen twee minuten later ging AZC er aan de rechterkant vandoor en de strakke voorzet belandde op het hoofd van één de voorwaartsen van de blauw-witten, maar de naar de grond ingekopte bal werd spectactulair met de voeten gered door Robin Verstege. Het was de opmaat voor een prachtige eerste helft waarbij Vorden de koploper het vuur flink aan de schenen legde. Naast de langdurig afwezige Gijs van der Veen, Siebren Bijenhof en Daan Horstman, moest deze zondag het 1e elftal het ook zonder Roy Böhmer stellen, maar zijn vervanger op het middenveld, Bas Abbink, deed het vanmiddag prima. Samen met Koen Oosterhuis  was het middenveld in de eerste helft voor het grootste gedeelte voor Vorden en van daaruit werden regelmatig Frank Hiddink, Mike van Lingen en vooral Ate Barendsen aan het werk gezet. De laatsgenoemde linksbuiten speelde een prima eerste helft waarbij vooral de actie vlak voor rust, waarbij hij maar liefst 4 spelers in de luren legde en op het laatst zijn voorzet net niet afgemaakt zag worden, veel klasse verraadde. De uiteindelijke 0-0 was zeker geen juiste afspiegeling voor hetgeen beide ploegen het publiek hadden aangeboden, want een 1-1 of 2-2 had gezien de vele kansen en het vertoonde spel beter gepast.

Na de pauze werd het tempo iets minder en werden de duels iets grimmiger en feller, waardoor er ook vaker oponthoud ontstond voor vrije trappen en verzorging. Had in de eerste helft Mike van Lingen al een gele kaart gekregen voor een te onbenullige sliding op de achterlijn (overkwam Mike vorige week in Zieuwent ook al), in de 10e minuut van de 2e helft was het Daan Boonman van AZC die terecht op de bon ging. In een poging om laatste man Bas Kortstee de bal te ontfutselen was hij veel te laat en ging de AZC’er te onbenullig naar de bal toe, waardoor hij niet alleen de bal miste maar ook nog eens Bas onderuit haalde waarna deze ongelukkig tegen de paal terecht kwam. Toch bleef het al met al een zeer aantrekkelijke wedstrijd, waarbij AZC in het eerste kwartier na rust twee goede kansen kreeg om de score te openen. Door het hoge tempo en het directe spel van beide kanten, ging er ook nog wel eens iets mis en was bijvoorbeeld de wedstrijd van vorige week tegen RKZVC technisch gezien een betere pot, maar het bleef een aantrekkelijk schouwspel waarbij Vorden midden in de 2e helft de betere kansen kreeg. Nadat in de 1e helft een schot van Vorden al via de vuisten van de keeper tegen de paal aan was gegaan en een inzet van Mike van Lingen tenauwernood van de doellijn gehaald kon worden, was het in de 70e minuut wel raak. Een hoge bal van rechts werd goed gecontroleerd door Ate Barendsen maar zijn inzet werd miraculeus gered door Nardo van de Broek die echter in tweede instantie kansloos was op de inzet van opnieuw Ate.

Zoals in de laatste seizoen al vaker het geval is geweest, kan het 1e elftal een minimale voorsprong prima over de streep trekken en zo ging het nu ook weer. Natuurlijk was het AZC dat op zoek ging naar de gelijkmaker, maar vooral de sterk spelende spits Havenaar werd juist in deze fase prima in toom gehouden door stopper Stefan Eggink en vandaar dat AZC niet echt gevaarlijk kon worden in de zestien. Toch waren zij nog één keer heel dichtbij de gelijkmaker toen in de 88e minuut een voorzet van rechts keurig tegendraads werd ingekopt, maar tot opluchting van alles wat geel en zwart was belandde de inzet op de paal en bleef de 1-0 voorsprong op het scorebord staan. Een even fraaie als gewenste overwinning van Vorden 1, dat alle 12 spelers een ruime voldoende zag behalen, maar vooral de beide spitsen Frank Hiddink en Mike van Lingen heel veel ‘vuile meters’ zag maken. De tweede overwinning na vijf wedstrijden en de in totaal acht punten tot nu toe zijn de verdienste van de ploeg van trainer Michel Feukkink die in zijn 6e jaar voor het eerst te maken heeft met een serieuze ziekenboeg, maar vandaag de 12 spelers die het op dit moment moeten doen allemaal zeer verdienstelijk zag spelen.

750 toeschouwers, waarvan 300 uit Zutphen hadden genoten van de wedstrijd, de inzet, het tempo en de vele kansen en de uiteindelijke uitslag bewijst nogmaals dat het dit seizoen in 2I allemaal heel dicht bij elkaar zit. Er staan nu drie ploegen bovenaan met 10 punten, waaronder Concordia en Leones die beide punten hebben verloren van Vorden, en daarna komen AZC en FC Winterswijk met 9 punten gevolgd door Vorden met 8. Vorden heeft echter gezelschap van twee andere ploegen met 8 punten en RKZVC staat 9e met 7 punten, terwijl zij dus maar 3 punten achterstand hebben op de koploper.

Volgende week speelt Vorden 1 uit in Elst tegen Spero, dat net als Vorden 8 punten heeft en dus op de gedeelde 6e plaats staat.

(klik op de foto voor de gehele reportage van Johan Bolink)

vorden-azc-1