Daan Horstman - aanvaller

Daan Horstman – aanvaller

Vorden 20 september 2015 – In een gelijkwaardige wedstrijd waarin de duels en de vele overtredingen de boventoon voerde, heeft Vorden 1 met een minimale score van 1-0 gewonnen en het totaal aantal punten na 3 wedstrijden op 6 gebracht. Het leek lange tijd op een echte ‘0-0’ wedstrijd, maar 10 minuten voor tijd was het Daan Horstman die een snijdende pass van Stefan Eggink perfect afmaakte door de keeper te omspelen. In de laatste 10 minuten met nog ruim 5 minuten blessuretijd er bij, was het ‘vrouwen en kinderen eerst’, en kroop Vorden nog een keer door het oog van de naald met een kopbal bij de 2e paal, maar uiteindelijk werd de tweede overwinning na 3 wedstrijden behaald. Vorden 1 staat nu keurig in de top 5 en heeft al 5 en 6 punten voorsprong op de onderste vier ploegen.  Terwijl de eerste twee ontmoetingen van Vorden 1 tegen respectievelijk Babberich en BVC’12 fraaie potten voetbal opleverden met het vlotte combinatievoetbal dat je op dit niveau vaak ziet, was het vanmiddag een meer fysiek duel waarbij het aantal overtredingen ver in de meerderheid was ten opzichte van het aantal geslaagd opgezette aanvallen. Het is dan ook prettig om te constateren dat Vorden 1 ook in dit soort wedstrijden, waar duels en veel fysiek vermogen de boventoon voert, in de 2e klas prima mee kan komen en DCS meer dan serieus tegenstand heeft geboden.

Het was vanmiddag vanaf de 1e minuut een erg rommelige wedstrijd, waarin zowel DCS als Vorden maar niet in het normale ritme kwamen. Met de inzet en de beleving had dit niets te maken, alleen was de intentie om er voetballend uit te komen niet aanwezig. Constant werd na de 1e en soms 2e combinatie een lange bal gegeven van waaruit telkens via een duel om balbezit werd gevochten. Het ritme dat sowieso al ontbrak in deze wedstrijd werd ook nog eens hinderlijk onderbroken door het vele gefluit van de scheidsrechter die alleen al in de 1e helft zeker  25x voor een vrije trap heeft gefloten. DCS moest zelfs in twee gevallen een gele kaart incasseren, waarmee zeker niet gezegd is dat de ploeg uit Zevenaar meer overtredingen heeft gemaakt of het voortouw nam in deze strijdwijze. In alles zat deze wedstrijd in de 1e helft volledig op slot, dus ook in het aantal duels en overtredingen. 1x kwam Vorden in gevaarlijke positie en dat was na een inworp van Stefan Eggink toen de bal bij Frank Hiddink op randje 16 terecht kwam. Een aanname via de borst en een snel laag schot volgde, maar de keeper kon de inzet van de spits van Vorden eenvoudig pareren.

In de 2e helft was er toch een licht voordeel voor de geel-zwarte ploeg die vanmiddag in het wit speelde en ook graag de winst wilde pakken, aangezien zij nog maar 1 puntje hadden behaald tot nu toe. De zevenaarders drongen aan zonder tot echt grote kansen te komen en vandaar dat iedereen na vijf kwartier voetballen zich ook verzoende met een gelijk spel. Het gehele spel was in evenwicht en alleen een doelpunt uit eventueel een ‘dood moment’ behoorde tot de mogelijkheden. Het was dan ook geheel onverwacht dat de beslissende 1-0 in de 79e minuut uit een prima velddoelpunt ontstond. Aan de rechterkant van het veld ter hoogte van de middenlijn hielde Bart Stokman de opkomende linksback tegen maar kon de bal niet onderscheppen. Dat deed Stefan Eggink echter wel door de opkomende back te blokken en tevens in balbezit te komen. Hij moest echter een ferme sprint trekken om de bal nog binnen te houden en met een uiterste krachtinspanning gaf hij de beslissende pass dwars door de verdediging. Het was een bal die niemand had verwacht omdat de ‘logische keuze’ een bal langs de lijn was geweest. De verdediging van DCS stond dan ook niet ‘gestaffeld’ en bal sneed dwars de laatste linie heen. Daan Horstman kwam helemaal van de linkerkant naar binnen gesneld en schatte de pass op waarde in en nam de bal in volle ren perfect mee. Alleen voor de keeper maakte Daan geen fout en hij omspeelde de doelman van DCS en kon daarna met rechts binnen tikken; 1-0.

DCS was geheel van slag en kon zich niet neer leggen bij deze 1-0 achterstand omdat het de wedstrijd er helemaal niet naar was. Met man en macht werd er toch nog geprobeerd om een gelijkspel te behalen en 1x was men er heel dicht bij. Een scherpe voorzet vanaf rechts kwam bij de 2e paal terecht, maar de speler van DCS kon net niet voldoende richting geven en kopte recht vooruit net naast de paal. Vorden bleef met heel veel inzet en passie en door goed te verdedigen door vooral Bas Kortstee (alle duels won hij op snelheid en atletisch vermogen), Stefan Eggink (heerste in de lucht) en Bas Abbink (viel prima in voor Gijs van der Veen en gold in de laatste 10 minuten als extra slot op de deur) op de been en sleepte zo de minimale voorsprong over de streep.