vorden 1 helios

Vorden 11 september 2016 – Door een doelpunt van Frank Hiddink in de 60e minuut heeft Vorden 1 vanmiddag haar eerste winstpartij behaald van het nieuwe seizoen. Na het gelijke spel vorige week tegen SDOUC staan de geel-zwarten nu met 4 punten op een gedeelde 2e plaats. Alleen AZC heeft de volle buit te pakken en daarna komen er vier ploegen met 4 punten, waaronder dus v.v. Vorden.

Vorden 1 begon nagenoeg in dezelfde opstelling als vorige week tijdens de seizoensopening tegen SDOUC, behalve was er nu een basisplek ingeruimd voor Mike van Lingen in plaats van Sam Abbink. De in het fel oranje geklede vordenaren, die op het matig bezochte sportpark in Beneden-Leeuwen in een rustig tempo begonnen, maakte in het eerste kwartier enkele slordige verdedigende acties. Zo werd Bas Kortstee twee keer uitgespeeld op een wijze die wij eigenlijk niet gewend zijn van de eergisteren 21 jaar geworden laatste man, die alweer aan zijn 4e seizoen bij onze hoofdmacht is begonnen. Er ontstond zodoende onrust in het spel van Vorden en eveneens kwam Leones in deze fase ook nog eens twee keer gevaarlijk in het 16-metergebied, maar beide keren hoefde Robin Verstege niet eens handelend op te treden omdat er zwak werd afgerond aan Leones-zijde.  Na ongeveer 20 minuten kon het eerste wapenfeit van vorden  worden genoteerd, toen alledrie de voorhoedespelers in actie kwamen en de bal via Mike van Lingen en Ate Barendsen uiteindelijk bij Frank Hiddink terecht kwam, maar de laatstegenoemde kon net niet genoeg precisie in zijn schot leggen. Het was in de 1e helft vooral een spel dat zich op het middenveld afspeelde, maar ook hier waren Koen Oosterhuis en Roy Böhmer weliswaar in de verdedigende duels erg sterk, maar konden zij beide aanvallend geen vuist maken. De laatste 10 minuten van de eerste helft waren voor Vorden en ineens lukte het de vordenaren om ook een periode lang op de helft van de tegenstander te blijven. Stefan en Bas konden tegen de middenlijn aan verdedigen, Bas liep weer alle gaatjes dicht en gaf prima rugdekking en zowaar ontstonden er ook nog eens een aantal kleine kansjes. Bij een vrije trap van Koen Oosterhuis was Stefan Eggink nog het meest dichtbij de openingstreffer, maar zijn kopbal ging net over. De rust werd gehaald met een 0-0 stand, maar zowel Vorden als Leones wisten beide dat de thuisclub in het eerste kwart van de 1e helft eigenlijk op een voorsprong hadden moeten komen.

In de tweede helft ging Vorden 1 verder waarmee het in de 1e helft was geëindigd en ineens was er ook weer de zo kenmerkende aanvallende ‘schwung’ aanwezig bij de oranjehemden. Doordat Frank Hiddink als aanspeelpunt een sterke wedstrijd speelde en samen met Mike van Lingen het dus voor elkaar kreeg om rust in het spel van Vorden te krijgen, konden ineens Wiebe de Jong, maar ook een speler als Bart Stokman zich steeds meer in aanvallende acties mengen. Nadat er enkele speldeprikjes waren uitgedeeld kwam uit een ingooi toch nog vrij onverwachts in de 60e minuut de stand op 0-1, doordat de bal prompt voor de voeten van Frank Hiddink viel en rustig de 0-1 aantekende. Direct daarna draaide Frank heel handig weg, maar zijn inzet ging maar net naast. Vorden bleeft licht domineren en na het inbrengen van Daan Horstman voor Ate Barendsen kwam er ook aan de rechterkant meer dreiging en diepgang. Dit zorgde in de 77e minuut voor de mooiste aanval aan vordenzijde van deze middag en gaf het bijna de beslissing. Koen Oosterhuis ging een één-tweetje aan met Daan Horstman, en alhoewel hij niet direct speelde maar met een ‘trage’ bal het leder precies in de loop mee gaf, kon Koen met een lichaamsbeweging langs de back krijgen en zijn lage voorzet werd bij de eerste paal door Wiebe keihard ineens binnen geschoten. Met een geweldige reflex hield de keeper van Leones echter het doel schoon en zodoende bleef het 0-1.

Het werd dus toch nog ff billenknijpen, maar eerlijk is eerlijk echt gevaarlijk is het niet meer geworden. Sam Abbink kwam er nog in voor de moe gestreden Mike van Lingen en ook Kevin Vliem mocht nog invallen voor uitblinker aan vordense zijde Wiebe de Jong. De 14 van Michel Feukking streden voor iedere meter en gaven ziel en zaligheid in duels, maar waren ook slim, fit en handig in het uitspelen. Zodoende moest in de laatste 10 minuten de keeper van Leones nog vaker in actie komen dan de vordense doelman Robin Verstege. Toen na 96 minuten het laatste fluitsignaal klonk was de eerste overwinning van dit seizoen een feit, en kon er wederom een ‘blank-sheet’ genoteerd worden bij doelman Verstege. Na de slechts 23 tegendoelpunten in het vorige en tevens debuutjaar in de 2e klas, is de geel-zwarte ploeg nu ook alweer na 2 speelronde’s de enigste ploeg in 2I die nog geen tegendoelpunt heeft geïncasseerd.