Bas Kortstee - verdediger

Bas Kortstee – verdediger

Vorden 13 september 2015 – Reeds in de 3e minuut liet BVC’12 zien dat het erg scherp, snel en effectief met de kansen om ging deze middag. Met een prachtig indraaiend schot met links liet spits Cameron de doelman Robin Verstege kansloos. In de loop van de wedstrijd kwam de promovendus uit 3D nog vier keer in kansrijke positie in het 16 meter. Twee keer redde Verstege bekwaam, maar de beide andere kansen werden keurig afgemaakt. Zo eindigde de gelijkwaardige wedstrijd, waarbij Vorden wederom indruk maakte in de 2e klas en vooral op het middenveld en in de verdediging ijzersterk opereerde, in een verdiende 3-0 overwinning van de ploeg uit Beek-Ubbergen.

De ene week is de andere niet en dat bleek deze zondag maar weer eens. In principe leek de wedstrijd vandaag in Beek-Ubbergen wel veel op de wedstrijd van vorige week, want zowel Babberich als BVC zijn twee ploegen met veel topamateurs en ex-betaaldvoetbalspelers in de gelederen. BVC ’12 is een kleine club á la onze buurtclubs sv Ratti en Socïi. Een kleine hechte gemeenschap met een voetbalclub waar iedere leeftijdsklasse net één team heeft. Zij hebben in de historie altijd in de 6e, 5e en af en toe in de 4e klas gevoetbald. Zo’n drie á vier jaar geleden ging echter het roer om en kwam er geld beschikbaar waarmee de eerste selectie een flinke kwaliteitsinjectie kreeg. Topamateurs en zelfs ex-betaaldvoetbalspelers zoals Dyon Camero (FC Zutphen en SVDB Barneveld), Niek en Rick Sebens (De Graafschap, Juliana’31 en Achilles) en Wahid Rashidi (De Bataven, TEC en  Leones) vonden de weg naar Beek-Ubbergen en drie kampioenschappen op rij waren het gevolg. Vandaag was voor BVC’12 het eerste optreden thuis in de 2e klas en ze beleefden dezelfde roes als Vorden 1 vorige week, toen het in haar thuisdebuut met 3-0 won van Babberich. Maar waarom won Vorden vorige week met een indrukwekkende uitslag en scoorde het vandaag niet eens een doelpunt, terwijl het voetballend hetzelfde bracht?

Vorden 1 speelde inderdaad wederom een prima wedstrijd en was grote gedeelten van de wedstrijd de bovenliggende ploeg. Verschil met vorige week was wel dat BVC’12 veel meer een ingespeeld team was en vooral centraal achterin en op het middenveld ijzersterke, slimme en sluwe spelers heeft lopen ten opzichte van Babberich dat vooral individueel sterk was, maar als team nog niet optimaal rendeerde. Een ander groot verschil met vorige week was simpelweg het scoreverloop. Waar Vorden vorige week op een 1-0 voorsprong kwam en direct na rust zelfs op een prettige 2-0, daar moest het vandaag vanaf de 3e minuut al tegen een 1-0 achterstand aan werken. Na een minuut of 10 kwam Vorden dwingender naar voren te spelen en werden de rustige rondspeel momenten afgewisseld met goede en scherpe ballen naar voren. Echte grote kansen kreeg Vorden 1 niet, al kwam Rik Schröer in de 10e minuut net te kort en schoot Gijs van der Veen nog een keer volley op de vuisten van de keeper van BVC’12. Maar wat was het mooi om te zien dat het 1e wederom tegen een sterke ploeg uit de 2e klas prima voor de dag kwam, en in de verdediging en op het middenveld op de been bleef. De wedstrijd bleef in evenwicht en was wel zo afgestemd op elkaar, dat ieder foutje, hoe eenvoudig soms ook, direct een razendsnelle counter zou opleveren.

In de 30e minuut was zo’n moment op het middenveld. De erg sterk spelende Koen Oosterhuis verwachtte een vrije trap mee te krijgen en bleef heel even vertwijfeld staan dat er gewoon werd doorgespeeld. Het middenveld van BVC’12 kwam razendsnel in actie en Rashidi werd met een steekbal bediend in de ‘zestien’ en bracht met een keurige schuiver de stand op 2-0. De teleurstelling was groot voor Vorden 1 en zij waren heel even ‘van de rit af’ en in de 35e minuut leek de beslissing te vallen voor BVC, maar doelman Verstege redde bekwaam in een 1:1 duel en hield de stand op 2-0.

Na de rust had Vorden 1 de erg moeilijke opgave om nog meer energie te steken in de wedstrijd om de aansluitingstreffer te maken, maar tegelijkertijd mocht er niet teveel risico genomen worden want dat zou razendsnel afgestraft worden door de levensgevaarlijke voorhoede van BVC’12. Zo ontstond er een fraai schouwspel waarin Vorden wederom zich van de goede kant liet zien. In een fase van een half uur was Vorden de ploeg die druk vooruit gaf en probeerde tegen de middenlijn aan te verdedigen om zodoende toch kansen te creëren om tot een doelpunt te komen. Vooral de uitvallen van BVC’12 die op snelheid, inzicht en coördinatie onschadelijk werden gemaakt door Stefan Eggink, Bart Stokman, Sam Abbink en de ijzersterk spelende Bas Kortstee waren vanmiddag een lust voor het oog. Vorden bleef op deze manier hoop houden op de aansluitingstreffer, maar eerlijk gezegd bleef het valse hoop want waar het vanmiddag aan ontbrak waren toch de echte kansen. BVC’12 hield daardoor prima stand en kon de wedstrijd op bepaalde momenten temporiseren door de uitblinker aan Beekse zijde, de speler met rugnummer 10. Hij stond ook aan de basis van de alles beslissende 3-0 in de 89e minuut. Uiteindelijk belandde een steekbal over 25 meter in de rechterhoek en moest Bart Stokman en Dyon Camero een sprintduel aangaan en kwamen zij nagenoeg tegelijk aan bij de bal net een paar meter voor de achterlijn. De laatste versnelling en het tegelijkertijd naar binnen snijden van de spits met de fraaie atletische stijl  werd Stokman net te machtig en Camero ging op volle snelheid schuin op het doel af. In een moeilijke positie bleef hij ijzig kalm, had zijn lichaam na de flinke inspannig weer volledig in controle en drukte met links vernietigend af in de korte hoek: 3-0 en einde wedstrijd!

vorden 1