vorden-rheden-1Vorden 13 november 2016 – Het was een mooi rijtje geweest als het 1e vanmiddag drie punten had gepakt, want zowel het 5e, 4e, 3e en 2e elftal had vanochtend ook al hun wedstrijd gewonnen. Het lukte ons vlaggenschip echter jammer genoeg niet om de volle buit mee naar Vorden te nemen want zij verloor vanmiddag van Rood Wit in Groesbeek haar tweede wedstrijd van het seizoen. In de top 6 won alleen Concordia Wehl en verloren RKZVC, Varsseveld en Vorden, dus is het linkerrijtje op de 10e wedstrijddag weer dichterbij elkaar gekomen.

Vorden 1 speelde vanmiddag in het regenachtige Groesbeek op een prima te bespelen grasmat in de eerste helft eigenlijk een gewonnen wedstrijd. Het 1e elftal kwam twee keer alleen voor de keeper en vooral de kans van Frank Hiddink was in het eerste gedeelte van de wedstrijd de ultieme kans om na een prima aanval op voorsprong te komen, maar zijn inzet werd gepareerd door de keeper van Rood Wit. In de 30e minuut kreeg Vorden helemaal een goede kans om op voorsprong te komen want in de vorm van een penalty mocht Mike van Lingen aanleggen voor zijn tweede doelpunt van het seizoen. Ook nu weer was het echter de keeper die als winnaar uit de strijd kwam en pareerde de inzet van Mike. De scheidsrechter beoordeelde echter dat de keeper te vroeg had bewogen en vandaar dat Vorden de penalty opnieuw mocht nemen. Er kwam een overleg tussen Mike van Lingen, Koen Oosterhuis en aanvoerder Stefan Eggink en uiteindelijk werd besloten om Koen de herkansing te laten nemen. Jammer genoeg had deze keuze niet het gewenste resultaat want de inzet van Koen eindigde tegen de paal en zodoende bleef de stand 0-0. In het laatste kwartier van de eerste helft was de strijd in evenwicht en kwamen er geen grote kansen meer voor beide partijen.

Na de rust was het direct Rood-Wit dat een aantal keren gevaarlijk in het 16-meter gebied van Vorden, waarbij een gevaarlijke inzet bij de tweede paal door de voorhoedespeler uit Groesbeek door hemzelf op wonderlijke wijze onschadelijk werd gemaakt. Toch werd het alsnog 1-0 voor Rood-Wit toen in de 52e minuut door een leep balletje vanaf de linkerkant op het middenveld de spits perfect in de ruimte werd aangespeeld. Precies op het moment dat hij in goede positie was gekomen op 20 meter van het doel, kapte hij naar zijn sterke been en schoot hij erg snel hard, laag en strak de 1-0 binnen.

Met nog ruim een half uur te spelen ging Rood Wit vanaf dat moment in de verdediging en streed werkelijk voor iedere vierkante centimeter en door het gladde veld en natte omstandigheden ging dit veelal gepaard met veel slidings en blokacties. Vorden vergat te blijven ‘voetballen’ en koos te snel voor de lange bal waardoor Rood-Wit in haar favoriete spel kwam. Vooral vanuit de achterhoede waren er veelvuldig mogelijkheden om vanuit een man meer situatie het middenveld in te spelen en zodoende door te kunnen combineren, maar zowel Robin Verstege als doelman maar ook Bas Kortstee kozen telkens voor de lange bal. Vooral in het laatste kwartier ging Stefan Eggink als extra aanspeelpunt in de voorhoede spelen en werd de keuze om hem door de lucht te bereiken veelvuldig genomen.

Vorden 1 knokte voor wat het waard was, drukte Rood-Wit volledig naar achteren (vond de ploeg uit Groesbeek ook niet erg) en maakte bij balverlies vele meters om zodoende weer zo snel mogelijk in balbezit te komen. Uit het opportunistische spel kwamen echter niet hele grote kansen voort, alhoewel Vorden nog wel drie keer dichtbij de gelijkmaker was. Ate Barendsen kon in de rebound nog een keer een strak schot afvuren alleen ging deze net voorlangs en 5 minuten voor tijd gleed met een breedtebal richting Ate de linksback uit en kreeg hij heel even iets extra tijd om uit te halen. Zijn schot was hard en krachtig maar de bal ging in de korte hoek een halve meter naast. Tussen deze beide mogelijkheden in, was Wiebe de Jong nog een keer dichtbij het zo gewenste doelpunt. Een goede bal vanaf links van invaller Sam Abbink werd tegendraads weer in het 16 metergebied gekopt door Stefan Eggink maar de inlopende Wiebe de Jong kwam een teenlengte te kort waarna de keeper de stuiterende bal op de vijfmeterlijn met een snoekduik kon pakken. Luuk Smit vanuit de A-jeugd en Tom Schröer vanuit het 2e elfal vielen nog in voor respectievelijk Wiebe de Jong en de geblesseerde Bart Kortstee, maar al met al lukte het Rood-Wit voor de tweede keer dit seizoen om de overwinning uit het vuur te slepen.

Vooral gezien de 1e helft was het vanmiddag een onnodige nederlaag, echter moet wel geconstateerd worden dat in deze 2e klasse de wedstrijden allemaal heel ‘dicht bij elkaar’ zitten en Vorden tot nu toe ook een paar keer, waaronder vorige week tegen WAVV, net aan de goede kant heeft gezeten. Het elftal heeft keihard gewerkt, hebben er werkelijk alles aan gedaan om toch nog de gelijkmaker te scoren, had wellicht toch wat vaker de combinatie moeten zoeken om via het veldspel meer af te dwingen, maar konden uiteindelijk niet het verdiende gelijke spel behalen. Komende zondag is het elftal vrij en op zondag 27 november speelt het 1e elftal haar 11e wedstrijd thuis tegen FC Winterswijk.

vorden 1 helios