Vorden, 24 augustus 2018 – Een voetbalverslaggever op TV wil nog wel eens de zin ‘voor degene die iets later hebben ingeschakeld, het is hier reeds 1-0’ gebruiken, als in een wedstrijd direct in de openingsfase al gescoord wordt. Als gisterenavond tijdens het toernooi bij DCS in Zevenaar de plaatselijke Frank Snoeks commentaar had moeten geven bij de wedstrijd Vorden-DVV dan had hij ook zeker de hierboven genoemde openingszin gebruikt, want het elftal van trainer Michel Feukkink stond namelijk na 9 (!) minuten al met 0-3 achter. Opvallend genoeg bleef het daarbij wat DVV betreft en aangezien Vorden in de tweede helft slechts één keer kon scoren, verloren de geel-zwarten dus de openingswedstrijd van het seizoen met 1-3 en speelt het zondag om de 3e en 4e plaats tegen de verliezer van DCS tegen OBW.

‘Als een mes door de boter’ en ‘kinderlijk eenvoudig’ zijn de superlatieven die gebruikt kunnen worden om de eerste drie doelpunten in de openingsminuten van de wedstrijd tussen DVV en Vorden gisterenavond op het kunstgras van DCS te beschrijven. DVV wist niet wat haar overkwam, maar sprong zeer effectief met de geboden kansen om en wist de stand dus binnen 9 minuten al op 0-3 te zetten. Vorden 1 stond erbij en keek er naar en speelde voordat het goed en wel aan het duel was begonnen eigenlijk al een verloren wedstrijd, want 4 doelpunten in één wedstrijd scoren is in de laatste twee seizoenen (56 wedstrijden) alleen thuis tegen Babberich, en SML en uit tegen WAVV gelukt. Toch kon de ploeg, waarbij aanvoerder Stefan Eggink, Sam Abbink en Roy Böhmer ontbraken, zichzelf redelijk herpakken en zorgde het ervoor dat keeper Robin Verstege voor de rest in de 1e helft niet meer in actie hoefde te komen. Het kwam wat vaker in balbezit en kreeg van DVV de gelegenheid om van achteruit op te bouwen zonder direct onder druk gezet te worden. Zodoende kwam de 23 jarige debutant Jorn Kuitert, wie zich de laatste drie seizoenen in het 3e elftal prima heeft ontwikkeld,  regelmatig  aan de bal en kon hij zich zodoende redelijk herstellen na het voor het hem en de gehele achterhoede zo desastreuze begin van de wedstrijd. Ook het centrale duo, Bas Kortstee en Bas Abbink, dat voor het laatst in de kampioenswedstrijd in de 3e klas tegen VVO in 2015  met elkaar op deze positie had gespeeld, kreeg de gelegenheid om wat beter in de wedstrijd te komen en langzamerhand kwam er iets meer initiatief vanuit Vordenzijde in het spel. Toch bleef het vooral aanvallend en qua dreiging in zijn geheel zwaar onvoldoende, omdat er op het middenveld met Koen Oosterhuis, Sven Mulder en Ate Barendsen en voorin met Daan Horstman, Frank Hiddink en Tom klein Kranenbarg te veel balverlies werd geleden en combinaties onzorgvuldig werden uitgevoerd. DVV bleef heel eenvoudig op de been en liet ook in balbezit zien dat er van enig klassenverschil geen enkele sprake was.

Na de rust kwam Vorden een stuk feller uit de kleedkamer en was het vooral in balbezit een veel directer en dus ook dreigender. Kevin Vliem had zijn ploeggenoot uit het 3e elftal, Jorn Kuitert, vervangen en ging samen met Bart Kortstee en Bart Stokman achterin één op één spelen. De licht geblesseerde Bas Abbink werd gewisseld en de uit de JO19-1 afkomstige eerstejaars senior Sander Eggink kwam samen met Koen, Ate en Sven op het viermansmiddenveld te spelen.  Het was de fase waarin Vorden ook voor het eerst in de wedstrijd gevaarlijk werd en met een schot vanaf 10 meter dat net over het doel scheerde en twee kopballen die miraculeus van de doellijn werden gehaald dichtbij de aansluitingstreffer was. Vorden bleef het initiatief houden en speelde zodoende op de helft van de tegenstander en de drie achterhoedespelers speelden constant tegen de middenlijn aan. Die keren dat DVV in balbezit kwam zocht het direct diepte, maar zowel Kevin Vliem, Bart Kortstee als Bart Stokman bleven constant de baas over de rappe voorhoedespelers uit Duiven. Met nog zo’n 25 minuten te spelen kwam de tweede debutant in het veld, want de van de JO19-1 afkomstige Michel Cornelissen loste Sven Mulder af en toen Gijs van der Veen even daarna op de plaats kwam van Tom klein Kranenbarg speelde Vorden dus in een 3-3-4 formatie om maar te zorgen voor een ommekeer in de wedstrijd. In de 75e minuut kwam de ‘anschlusstreffer’ op het felrode scorebord te staan, toen de ingeschoven Bas Kortstee van ongeveer 25 meter verwoestend uithaalde en met een fraaie wreeftrap de rechterbovenhoek vond. Verder kwam het echter niet voor Vorden, want waar trainer-coach Ron Olyslager zijn ploeg maar maande om vooral rustig te blijven in balbezit was het echter constant ‘Ren je Rot’ en zocht het vooral heel vlot de pijlsnelle (maar wel een beetje onbenullige) invaller in de voorhoede van DVV. Bas Kortstee kon hem echter, zelfs een keer gecombineerd met een prachtige judo-demonstratie aan de zijlijn, net de baas en zodoende bleef het bij 1-3 ook al omdat een poging in de allerlaatste minuut van DVV strandde op Robin Verstege.

Een verdiende overwinning van de vierdeklasser DVV dat optimaal heeft geprofiteerd van de erg zwakke beginfase van de wedstrijd van Vorden. De oranjehemden, die met ‘eigen jongens’ de weg omhoog proberen te vinden en na de drie degradaties vanuit de 1e, 2e en 3e klas, mogen dus de finale spelen. Vorden 1 speelt zondagmiddag om 12.30 uur in Zevenaar tegen de verliezer van de wedstrijd DCS-OBW,  dat vanavond op het programma staat, om de 3e en 4e plaats.