Vorden 1 Leones 1Vorden 15 november 2015 – Vorden heeft in een wedstrijd met duidelijk twee gezichten, 2-2 gelijk gespeeld tegen Leones uit Beneden-Leeuwen. 5 minuten na rust werd het 2-0 en op dat moment leek het een gewonnen strijd te zijn, aangezien Vorden ook in de 1e helft al het beste van het spel had. De wedstrijd kantelde echter volledig en het spel van Vorden 1 werd ineens een stuk onrustiger. Leones maakte in de 70e minuut op een prachtige wijze 2-1 door een teruggelegde kopbal vanaf 15 meter keihard raak te schieten. Het was Leones dat de klok sloeg en zij kregen dan ook in de 80e minuut loon naar werken, 2-2. Uiteindelijk was Vorden nog gelukkig met een puntje aangezien Leones in de laatste 10 minuten ook nog met een kopbal (prachtige redding Robin Verstege), een inzet die van de doellijn werd gehaald door Rik Schröer en een schot rakelings voorlangs dichtbij de winnende 3-2 was.

Vorden 1 speelde vanmiddag, na vorige week ook al voor het eerst WAVV te hebben ontmoet, de eerste keer in haar 86-jarige historie tegen Leones uit Beneden-Leeuwen. Deze gerespecteerde amateurclub is in de laatste 25 jaar maar liefst 22 jaar een vaste klant in de 2e klasse. Op de CV van de geel-zwarte leeuwen uit de Betuwe preikt zelfs twee jaren hoofdklasse en een aantal jaren 1e klasse, dus voor Vorden 1 betekende deze middag wederom een ontmoeting met een tegenstander van een ander kaliber dan dat wij in de laatste jaren gewend zijn.  Toch kon Vorden ook nu weer prima partij bieden tegen deze tegenstander en liet Vorden direct vanaf het eerste fluitsignaal zien dat het met haar aanvallende intenties de bedoeling had om de drie punten in Vorden te houden. Op het gladde en daardoor zware veld, dat ondanks de hevige regenval rondom het middaguur toch goed te bespelen was, werd er heel even afgetast door beide clubs, maar na een minuut of 10 kreeg Vorden een licht overwicht. Na een vrije trap van Koen Oosterhuis, kon Frank Hiddink de bal ineens via de binnenkant voet binnen tikken, maar met een prima reflex hield de keeper van Leones zijn doel schoon. Vooral aan de linkerkant werd via Sam Abbink, Koen Oosterhuis en vooral Daan Horstman vele aanvallen opgezet en kwamen er ook enkele mogelijkheden al werden er geen opgelegde kansen gecrëeerd. Leones liet via een prima combinatie, waarbij de mid-mid over de grond de combinatie zocht met de sterke spits, zien waartoe het in staat was, al werd het afsluitende schot met een venijnige krul net over de lat geplaatst. De rust leek met 0-0 te worden gehaald, maar in de 44e minuut was het wederom Daan Horstman die aan de linkerkant werd weg gestuurd. Daan kon met een prima voorwaartse lichaamsbeweging de rechtsback van zich af schudden, maar nadat hij zich vrij had gespeeld, werd hij onderuit gehaald. Een gele kaart en een vrije trap op ongeveer 5 meter van de zijlijn van het 16-metergebied was het resultaat en toen Daan Horstman zelf de bal keihard  in bracht, werd deze door niemand aangeraakt en via een snelle stuiterbal  viel de bal bij de tweede paal binnen: 1-0.

Direct na rust was het wederom Vorden dat de klok sloeg en met een prima loopactie kwam Koen Oosterhuis in de 47e minuut al door op de linkerkant. Zijn strakke voorzet ging voor de goal langs en de inglijdende Daan Horstman leek het beslissende tikje te geven, maar na afloop bleek het toch een eigen doelpunt te zijn. Het resultaat was in ieder geval een 2-0 voorsprong en daarmee leek Vorden op rozen te zitten. Toch was het nu ook weer hetzelfde liedje als thuis tegen SDOUC en bijvoorbeeld uit tegen Grol en Hatert, want Vorden trok zich meer terug, ging ’10 meter meer naar achteren spelen’ en liet Leones meer en meer het spel maken. Ook nu weer bleek dat Leones voetballend tot één van de betere clubs in de 2e klasse behoort, want met goed combinatievoetbal, veel dreiging op de vleugels en een ‘nummer 9’ die een prima aanspeelpunt was, kwam Leones terug in de wedstrijd. In de 70e minuut werd er vanaf de rechterkant een hoge en lange voorzet gegeven die nog achter de 2e paal terug werd gekopt en vanaf ongeveer 15 meter werd vanuit de draai de bal keurig in 1x op doel geschoten en het was 2-1. Vooral aan de linkerkant had Vorden het moeilijk en terwijl Sam Abbink in de 1e helft nog tot de betere spelers behoorde, had hij  het nu ineens erg lastig. Normaal gesproken is dan altijd Bas Kortstee ter plekke om met goede rugdekking de situatie nog op te lossen, maar ook Bas had het in deze fase van de wedstrijd moeilijk. In de 80e minuut was het dan ook wederom aan de linkerkant van Vorden dat Leones weer goed koor kwam. Sam Abbink was al gepasseerd, maar de bal dreigde uit te gaan over de achterlijn en Bas Kortstee wilde de lopende bal afschermen en zodoende een doeltrap uit het vuur slepen. Hij vergiste zich in de lepe Leones-spits en deze ontfutselde Bas de bal op de achterlijn en zijn voorzet werd daarna simpel binnen getikt: 2-2. Daarna kwam Vorden nog een paar keer goed weg (zie inleiding) en was het daarom na afloop tevreden met een punt, alleen baalde het wel flink dat een 2-0 voorsprong niet heeft kunnen leiden tot een weliswaar onverdiende maar wel zeer welkome winst.

Frank hiddink thuis leones