IMG_2546a

Vorden 4 september 2016 – Vorden  1 is vanmiddag verder gegaan met waar het vorig seizoen is geeïndigd, namelijk in het grossieren van gelijke spelen. Na maar liefst 14 gelijke spelen in het vorige seizoen, werd het vanmiddag wederom gelijk in de openingswedstrijd van het seizoen tegen SDOUC. Eerlijkheidshalve dient wel aangetekend te worden dat vanmiddag de gasten uit Ulft de meeste aanspraak maakte op de winst, maar zij wisten vooral in het eerste half uur het overwicht niet uit te drukken in doelpunten. In de laatste 15 minuten perste Vorden 1 er nog iets uit wat op een stormloop leek, maar een echte doelrijpe kans kon niet genoteerd worden. Al met al wel weer een punt gehaald en wederom thuis niet verloren.

SDOUC bleek ondanks de vele personele wijzigingen direct na het beginsignaal geenzinds een elftal te zijn ‘dat eerst nog aan elkaar moet wennen’ of ‘tijd nodig heeft om een eenheid te worden’. Nee, in tegenstelling tot afgelopen seizoen toen Vorden 1 in beide wedstrijden tegen de Ulftenaren in de eerste helft heer en meester was en de tegenstander flink de duimschroeven aan kon draaien, was het nu SDOUC dat de klok sloeg. Vorden begon onrustig, had net geen tijd, dus vermogen, genoeg om lekker in de passing te komen en moest direct achter de tegenstander aan in plaats van andersom. Ook in de lucht was SDOUC opvallend sterk en zodoende ontstond een spelbeeld waarbij de deze middag in het wit spelende ulftenaren de bovenliggende partij was. Met een katachtige redding op een kopbal vanaf 6 meter door Robin Verstege, een prima verdedigende actie van Bart Stokman en het feit dat de aanvallers van SDOUC twee maal net niet doelgericht genoeg afronden, bleef de stand 0-0, maar had er absoluut meer in gezeten voor de gasten. Heel langzaam aan ging de Ulftse storm liggen en kwam er door Roy Böhmer en Koen Oosterhuis weer een beetje evenwicht op het middenveld. Vorden kon echter in de 1e helft geen enkele uitgespeelde kans creëren en de drie voorhoedespelers, Sam Abbink, Ate Barendsen en Frank Hiddink werden niet of nauwelijks in de voet aangespeeld worden en moesten zodoende 9 van de 10 keer bijna onmogelijke duels aangaan om in balbezit te komen. Vlak voor rust kreeg SDOUC de grootste kans om toch nog op 0-1 te komen toen na een combinatie in de breedte van het veld de linksbuiten geheel vrij vanaf een meter of 15 aan kon leggen. Hij schrok echter van zijn kans en produceerde een onrustig schot dat zowel kracht als precisie miste, waardoor Robin Verstege redding kon brengen.

Na de rust bleef het wedstrijdbeeld in eerste instantie hetzelfde en was het Vorden dat in ieder geval wel enorm veel inzet en energie in de wedstrijd stopte. Toch lukte het om in het laatste kwart van de wedstrijd 10 meter meer naar voren te spelen en daarvoor moest bijvoorbeeld Wiebe de Jong als ‘nummer 10’ constant maar weer vooruit verdedigen en op die manier vele meters af leggen om de drie voorwaartsen te ondersteunen bij het druk vooruit zetten. Heel langzaam aan kwam Vorden zodoende iets meer op de helft van de tegenstander te voetballen en dat ging dan ook direct gepaard met vele ‘dooie momenten’ met corners, vrije trappen en verre ingooien. Toch lukte het ook niet om ook op die manier kansen af te dwingen en zo eindigde de wedstrijd zoals deze begon en was het eerste gelijke spel van het seizoen 2016-2017 een feit.

Volgende week speelt Vorden 1 uit tegen Leones in Beneden Leeuwen, ook weer zo’n ploeg dat zo maar vier á vijf wisselingen heeft moeten doorvoeren. Maar na vanmiddag moeten wij wel constateren dat in de 2e klas de vervangers en nieuwe spelers van dergelijke teams allemaal direct het niveau aan kunnen en ook allemaal een flinke bagage op dit niveau mee nemen. Daarom is het bijzonder dat ons  1e elftal met alleen maar ‘eigen spelers’ het op heeft weten te vangen dat er vanmiddag 5 andere spelers bij de eerste 14 stonden opgesteld ten opzichte van de laatste wedstrijd van het vorige seizoen. Voor Vorden 1 belooft het wederom een mooi en interessant seizoen te worden waarbij het wellicht volgende week zondag wel lukt om naast de uitstekende inzet, energie, duelkracht en drive ook nog eens extra aanvalskracht en offensieve drang naar voren te produceren zoals dit bijvoorbeeld tegen Helios en DZC voor de beker wel het geval was.