roy bohmer

Vorden 4 oktober 2015 – In een wedstrijd waarin Vorden 1 meerdere mogelijkheden onbenut heeft gelaten om de wedstrijd te winnen, moesten  uiteindelijk Rheden en Vorden genoegen nemen met een puntje. Vooral de roodhemden uit de Veluwezoom zullen achteraf het meest content zijn met dit gelijke spel, want in de 2e helft kreeg Vorden 1, met maar liefst 6 opgelegde kansen met schoten vanaf 7 á 8 meter, de beste kansen om de wedstrijd te winnen. Na afloop droop de teleurstelling van de gezichten van de vorden spelers af, want aangezien FC Winterswijk met maar liefst 3-0 had verloren, had bij winst het vlaggenschip zelfs de  koppositie in kunnen nemen.

De wedstrijd begon direct met een ontketend Vorden, dat deze middag maar één doelstelling had : Absoluut winnen van Rheden! De ploeg uit de Veluwezoom, dat vorig seizoen is gedegradeerd uit de 1e klas en daarvoor jarenlang in de hoofdklasse heeft gespeeld en zelfs ook nog eens het kampioenschap heeft behaald in 1987, was in het eerste kwartier overdonderd en kwam niet lekker in de wedstrijd. In deze fase was het echter niet zo dat Vorden ook veel kansen afdwong, maar vooral op het middenveld en achterin stond de ploeg als een huis en men maakte het spel volledig. Wat echter in de 1e helft een manco was bij de geel-zwarten, was de matige eindpass, waardoor de voorhoede zichzelf of door het middenveld niet in kansrijke posities wist te brengen. Na ruim een kwartier kwam Rheden beter voor de dag en aangezien zij de eerste fase zonder kleerscheuren waren door gekomen, gingen zij met meer flair en vertrouwen het duel in en konden zij een aantal maal er goed doorheen komen. Vooral in het laatste kwartier van de 1e helft werden er zelfs een aantal gevaarlijke aanvallen opgezet en moest Robin een paar keer in actie komen. Toch was in de 1e helft de beste kans voor Vorden, toen een verdediger opzichtig hands maakte op een meter of 20-25. De toegekende vrije trap werd door Daan Horstman keurig met binnenkant voet in de verre (rechtse) hoek werd gedraaid, maar de uitblinker van deze middag, keeper Jelle van Witteloostuijn, tikte de bal echter keurig onderuit de hoek.

Na de pauze liet Vorden duidelijk weten dat zij alleen maar met winst tevreden zouden zijn. Er werd nog meer energie in de wedstrijd gestopt en vooral in de afvallende ballen en de duels op het middenveld lieten de geel-zwarten er geen gras over groeien. Vorden was de overheersende ploeg, Vorden had het betere spelaandeel en Vorden kreeg ook de beste kansen. In de 3e minuut na rust kwam de eerste mogelijkheid, want eerst mocht Frank Hiddink vrij aanleggen, daarna Rick Schröer en tenslotte kreeg Koen Oosterhuis nog de kans om de 1-0 aan te tekenen, maar alledrie kregen zij de bal vanaf 10 meter niet voorbij de doelman. Een soortgelijke situatie kwam voort in de 20e minuut, maar nu vanaf de linkerkant en nu was het Gijs van der Veen, Frank Hiddink en op het laatste wederom Gijs van der Veen die hun inzet of geblokt zagen worden of fabelachtig gered zien worden door de keeper. Bij een verre voorzet voorbij de 2e paal was Roy Böhmer ook nog eens bijna succesvol met een kopbal, maar zijn inzet kwam in de 17e minuut in het zijnet terecht. Het laatste kwartier brak aan en met nog steeds de 0-0 op het scorebord was Rheden al lang blij met een puntje, maar Vorden zette nog een keer extra aan om de drie punten uit het vuur te slepen. Met drie prachtige voorzetten vanaf de rechterkant werd 1x Rick Schröer bediend, 1x Gijs van der Veen en 1x ging het langs alles en iedereen heen, maar in alle drie de gevallen werd er niet gescoord. De laatste man van Rheden en tevens aanvoerder liet zich 10 minuten even ‘helemaal gaan’ en ging in discussie aan de zijlijn. Terwijl hij nog een extra vergaderpunt in wilde brengen, ging het spel gewoon door en werd met een voorzet Frank Hiddink gevonden. Deze stond geheel vrij op 8 meter omdat zijn directe tegenstander dus nog in debat was aan de zijlijn. De inzet van Frank werd echter fabelachtig tegen gehouden door de keeper en ook de rebound van Rick werd een prooi voor de doelman van Rheden. Tien minuten voor tijd leek het dan toch te gebeuren en scoorde Gijs van der Veen na een prima voorzet van Daan Horstman met het hoofd. Deze treffer werd echter afgekeurd aangezien de onfortuinlijke spits in de ogen van de grensrechter buitenspel had gestaan en dit werd beaamd door een ex-grensrechter van ons 1e elftal, die boven het reclamebord van zijn stramkroeg precies op één lijn stond en zelfs met een duidelijk gebaar aangaf hoeveel meter het buitenspel was  (zie onderste van de drie foto’s).

De stand bleeft zodoende 0-0 en terwijl Rheden in de 2e helft geen enkele kans had afgedwongen en doelman Robin Verstege niet in actie hoefde te komen, baalde bij Vorden iedereen van het feit dat er uit de vele mogelijkheden niet was gescoord. Toch mag iedereen tevreden zijn over het vertoonde spel, de energie die in de wedstrijd is gelegd, de vele kansen die zijn afgedwongen en het feit dat je een degradant uit de 1e klas zodanig het vuur aan de schenen hebt weten te leggen dat zij een half uur van te voren al begonnen met vertragen en tijd rekken waaruit bleek dat zij zeer tevreden waren met een puntje tegen Vorden.

doelpunt gijs van der veendoelpunt gijs van der veen2

doelpunt gijs van der veen 3