Vorden, 8 maart 2017 – Vorden 1 heeft gisterenavond met 2-1 gewonnen van het eveneens in de 2e klasse I spelend Varsseveld. De ruststand was nog 0-1 voor Varsseveld, maar in de 2e helft liet Vorden er geen gras over groeien en kwam het verdiend op voorsprong. Het minieme scoreverschil kwam tot stand door doelpunten van Roy Böhmer en Ate Barendsen en in de laatste 10 minuten trok het team van trainer Michel Feukkink deze winnende score eenvoudig over de streep. Vorden 1 heeft nu naast de poulefase de 4e klasser Dierensche Boys en 2e klasser Varsseveld uitgeschakeld en zich zodoende geplaatst voor de kwartfinale van de Achterhoek Cup. Een evenaring van de prestatie in het 1e jaar van deze regionale bekercompetitie toen in 2013 via SDOUC zelfs de halve finale tegen Concordia Wehl werd behaald. Ook vorig seizoen werd de kwartfinale gehaald, maar toen verloor Vorden met shoot-outs van DZSV. In de huidige editie speelt Vorden op 28 maart in de kwartfinale tegen AZC in Zutphen, toevalligerwijs een tegenstander uit 2I die men op de zondag ervoor (26 maart) ook in Zutphen treft!

Zowel bij tegenstander Varsseveld als bij Vorden 1 werd deze 1/8e finale aangegrepen, deels ook uit noodzaak, om enkele spelers uit het 2e of de jeugd in te passen. Bij Vorden 1 kreeg 2e elftalspeler Tom Schröer de gelegenheid om de gehele wedstrijd mee te spelen en na een ietwat onrustige eerste 15 minuten kwam hij keurig in de wedstrijd en speelde hij, net als dit seizoen in het 2e elftal, een sterke rol op het middenveld bij de thuisclub. In de 2e helft kwam ook Koen Vlogman, eveneens middenvelder in het 2e elftal, in het veld en hij heeft ruim een half uur mee gedaan in de fase dat de geel-zwarten Varsseveld in zijn geheel terug drongen op eigen helft.

De eerste helft van dit treffen was geheel in evenwicht met iets meer mogelijkheden om de score te openen van de uitspelende club. Varsseveld had al een keer gevaarlijk vanaf rechts een bal strak voor het doel getrokken, toen in de 30e minuut een goede actie vanaf de linkerkant werd beëindigd met een prima schot vanaf 16 meter met rechts dat eindigde op de lat. In de rebound was het de rechterspits die eenvoudig binnen kon tikken en de stand op 0-1 bracht. Deze stand bleef gehandhaafd tot rust ondanks dat Vorden in het laatste kwartier een tweetal keren goed door kwam aan de rechterkant. Al met al was het echter te pover van de thuisploeg waarbij het opviel dat er vooral voorin veel mis ging in de communicatie, het elkaar aanvoelen en in de afstemming met de combinaties.

Bas Kortstee bleef uit voorzorg in de kleedkamer en Gijs van der Veen was in de eerste helft na een half uur al gewisseld met een onwillige knie en zodoende werd Sam Abbink laatste man. Met de mandekkers Bart Stokman, Stefan Eggink en de van wintersport/stage terug gekomen Bas Abbink zorgde Sam ervoor dat zijn team de 2e helft constant op de helft van de tegenstander speelde, goed combinatiespel liet zien op het middenveld en nagenoeg geen kans weg heeft gegeven, waardoor keeper Robin Verstege al met al in de 85e minuut één keer in actie heeft moeten komen met een laag schot in de linkerhoek. Voor de rest was het Vorden 1 dat de klok sloeg en vooral op het middenveld met de ietwat meer naar voren geschoven Roy Böhmer zijn uitblinker had. Samen met Wiebe de Jong, Tom Schröer en de vanaf de 60e minuut ingevallen Ate Barendsen werd in deze linie constant de ene naar de andere aanval opgezet. In de 72e minuut resulteerde dit in de 1-1 toen Ate Barendsen vanaf de rechterkant op het middenveld zich vrij speelde rond de rand van het 16-meter gebied en ineens met links venijnig uit haalde. De goed keepende sluitpost van Varsseveld kon deze inzet slechts tegen houden en in de rebound was het Roy Böhmer die vanaf 10 meter schijnbaar eenvoudig binnen kon schieten, maar daarvoor nog wel heel slim een noodzakelijke aanname voor gebruikte. In de 81e minuut viel de beslissing toen een voorzet van de actieve Daan Horstman vanaf de linkerkant licht werd geraakt en zodoende op de vijf meter terecht kwam, waar Ate Barendsen net iets eerder bij de bal was dan de keeper en met binnenkant voet via de onderkant van de lat hard raak schoot.

Vorden hield eenvoudig stand in de laatste 10 minuten en zodoende wist het deze 1/8e finale winnend af te sluiten en kan het tevens met twee pittige wedstrijden in 3 dagen tijd met veel vertrouwen zondag afreizen naar Wageningen, waar het treffen tegen WAVV op het programma staat.