vorden-nieuwe-shirts-barendsen-staaltechniek-vordenVorden 9 oktober 2016 – Vorden 1 heeft vanmiddag in Elst met 1-1 gelijk gespeeld tegen promovendus Spero. De club is met 1400 leden één van de grootste verenigingen uit deze 2e klasse en is de laatste 4 seizoenen met dezelfde groep jonge spelers van de 4e klas naar de 2e klas gepromoveerd. Tot nu toe hebben de groen-witten bijzondere uitslagen neer gezet zoals een 4-0 winst op RKZVC maar ook een 5-0 verlies tegen AZC Zutphen. Vandaag kwam Vorden 1 op voorsprong door Ate Barendsen, maar in de aller laatste minuut voor rust kreeg Spero een penalty mee en brachten zij de stand op 1-1. In de 2e helft kwamen beide ploegen niet tot scoren, dus behaalde de geel-zwarten haar 3e gelijke spel naast 2 overwinningen en staat het nu op 9 punten uit  6 wedstrijden.

De wedstrijd begon heel slordig en met een laag tempo en ondanks de goede omstandigheden kwam beide ploegen niet lekker in hun ritme. Na zo’n 15 minuten leek Vorden het initiatief toch definitief over te nemen en werd het spel meer en meer op de helft van de tegenstander gespeeld. In de 20e minuut combineerde Vorden zich naar voren toe en via Bas Abbink en Mike van Lingen kwam de bal bij Wiebe de Jong terecht die heel slim de bal nog een keer breed legde. De op 20 meter afstand van de goal opererende Ate Barendsen schrok eigenlijk van de ruimte en tijd die hij had en schoot te gehaast en aangezien hij de bal onder zich had liggen kwam er een zacht rolletje in plaats van een strakke schuiver. Nog geen twee minuten later werd dezelfde Ate Barendsen diep gestuurd maar werd hij afgefloten vanuit kansrijke positie vanaf zo’n 30 meter voor het doel. Toch werd de attent spelende buitenspeler degene wie de score opende want in de 28e minuut gaf Koen Oosterhuis een prachtige steekpass en zette hij Ate Barendsen alleen voor de doelman. Ate bleef uiterst kalm, maakte een prima lichaamsbeweging en passeerde de keeper en plaatste uiteindelijk met zijn linkerbeen de bal in het lege doel: 0-1. Vorden 1 bleef de betere ploeg in deze trouwens over het algemeen rustige en weinig opwindende wedstrijd en iedereen verwachtte wel dat de geel-zwarten de rust op zouden zoeken met deze minimale voorsprong. Maar in de aller laatste minuut kreeg het 1e elftal op de 16 meter van de tegenpartij een vrije trap tegen en 10 seconden later lag de bal bij Robin Verstege op de stip. Onhandig ingrijpen van Sam Abbink zorgde voor een struikelpartij waarbij de scheidsrechter terecht naar de stip wees en Spero zodoende via dit buitenkansje de stand gelijk kon trekken.

In de tweede helft had de gelijkmaker vlak voor rust een enorme invloed op het veldspel dat de ongeveer 300 toeschouwers  geboden werd. Met een 0-1 voorsprong had Spero meer risico genomen om de gelijkmaker te forceren en was Vorden waarschijnlijk in de gelegenheid geweest om wat meer gebruik te maken van de ontstane ruimte. Nu was het dus al gelijk en zag je bij beide ploegen de twijfel om vol op de aanval te gaan spelen. Het werd zodoende een spel waarin aftasten het devies bleef en beide ploegen alleen via standaardsituaties echt gevaarlijk werden. Geen enkele keer werd een uitgespeelde kans gecreerd en dus veerden de geel-zwarte supporters alleen op bij een kopbal van Mike van Lingen (net over) een scrimmage vlak voor het doel (Mike van Lingen) en een ‘blokbal’ van Koen Oosterhuis die maar ternauwernood door de keeper tot cornerbal werd verwerkt. Aan de andere kant waren er ook voor Spero nog een paar kansen al werden veel schoten gekraakt, kreeg Vorden vaak net nog een voet of been in de baan van het schot en tikte keeper Robin Verstege nog een keer met een prachtige redding een gevaarlijke inzet uit het doel.

Uiteindelijk bleef het dus 1-1 en konden beide ploegen hun negende punt bij schrijven. Vorden 1 staat nu op een gedeelde 5e plaats, samen met drie andere ploegen. Varsseveld, Concordia Wehl en Leones staan bovenaan met 13 punten, RKZVC staat vierde met 10 punten en daarna komt dus Vorden, Spero, FC Winterswijk en AZC met 9 punten. Volgende week zondag speelt Vorden 1 thuis tegen OBW.

vorden 1 helios