Vorden, 26 november 2017 – Vorden 1 heeft de lastige uitwedstrijd in het verre Beneden-Leeuwen tegen Leones succesvol afgehandeld. Met een verdiende 0-2 overwinning keerde de ploeg van trainer Michel Feukkink weer terug uit de Betuwe en heeft het voor het eerst dit seizoen na 9 wedstrijden de gewenste plek in het linker rijtje behaald. In de grote middenmoot heeft het 1e elftal nu met 13 uit 9 een keurige 6e plaats en speelt het de komende weken voor de winterstop nog thuis tegen DVC’26 (8e), uit tegen SDOUC (11e) en thuis tegen Varsseveld (7e).

De ‘nul’ houden was vandaag een doelstelling van de ploeg van de deze week zijn contract met een jaar verlengde trainer Michel Feukkink. Want dit gegeven is al een aantal jaren een vast kenmerk van de geel-zwarten maar was dit seizoen in de voorgaande 8 wedstrijden nog niet gelukt. Dat dit cijfer na 90 minuten nog steeds onder de naam van Leones stond, was wellicht wel net zo belangrijk dan het cijfer twee dat onder ‘Gasten’ stond. Als je namelijk de ‘nul’ houdt weet je ook dat slechts 1 doelpunt genoeg is voor de volle drie punten en toen in de 65e minuut Koen Oosterhuis in de dan toe evenwichtige wedstrijd de geel-zwarten op voorsprong zette was het dan ook een goede stap naar de 4e overwinning dit seizoen. In de 85e minuut scoorde Frank Hiddink voor de zekerheid nog het tweede doelpunt vanaf de penaltystip en daarmee was de 0-2 overwinning een feit.

Vorden begon met Sven Mulder (19) op het middenveld en hij speelde naast Koen Oosterhuis en achter Gijs van der Veen. In deze aanvallende variant waarbij Gijs van der Veen als derde middenvelder dicht tegen spits Frank Hiddink speelt en de beide controlerende middenvelders Sven Mulder en Koen Oosterhuis niet naast maar voor elkaar spelen, is er een belangrijke rol voor de beide buitenspelers Daan Horstman en Tom klein Kranenberg. Zij moeten bij balverlies direct het middenveld ondersteunen om druk op de bal te zetten en een tegenaanval in de kiem smoren. Toch zorgde deze aanvallende stijl al met al er niet voor dat er in de 1e helft niet tot weinig of geen opgelegde kansen werden afgedwongen. Het spel was rommelig, niet dwingend en al met al niet goed genoeg om het evenwicht in de wedstrijd te verstoren. Twee keer was er gevaar via de flanken en beide keren waren Daan Horstman en Tom klein Kranenberg de hoofdrolspelers. In de 7e minuut kon Daan aan de linkerkant een prima actie inzetten en gaf hij de bal voor op Tom die net naast prikte. In de 35e minuut was Daan Horstman uitgeweken naar de rechterkant en kreeg hij alle tijd om vanaf de achterlijn een prima voorzet af te geven die door Tom klein Kranenberg vanaf 10 meter met de binnenkant van de voet nipt naast werd geschoten.

In de tweede helft kwam Roy Böhmer in het veld voor de trouwens prima spelende Sven Mulder en het spel werd al met al iets dwingender en gevaarlijker. De hierboven genoemde speelstijl met een aanvallend ingesteld middenveld zorgde ervoor dat er nu ineens wel kansen kwamen. Op basis van de tweede helft was de voorsprong in de 65e minuut door Koen Oosterhuis dan ook wel verdiend, al dient wel aangetekend te worden dat in de 10 minuten voor de 0-1 Leones een aantal keer gevaarlijk in ‘de zestien’ terecht kwam bij keeper Robin Verstege. Het dit seizoen dus iets anders (aanvallender) geformeerde middenveld zorgt er in ieder geval voor dat er vanuit het middenveld vaker spelers in het 16-meter en voor het doel komen te spelen. Het doelpunt van Koen Oosterhuis was alweer zijn vierde van dit seizoen, terwijl hij in de voorgaande 2 seizoenen in de 2e klas slechts tot 1 doelpunt was gekomen.

Vorden bleef vier overeind en werkte toe naar het moment dat de scheids af zou fluiten, maar in de 85e minuut werd invaller Guido Beerning onreglementair onderuit gebracht en kreeg het ook nog een penalty mee. Frank Hiddink gaf geen krimp en benutte deze buitenkans en bracht de stand op 0-2. Toen de scheidsrechter af floot was er vreugde in het vordenkamp om de drie punten en om het feit dat ‘de nul’ was gehouden, precies zoals vooraf was afgesproken!