logo vordenVorden 22 maart 2015 – Vorden 1 heeft vanmiddag in een waar voetbalgevecht drie belangrijke punten gepakt, terwijl het een 0-2 achterstand weg diende te werken die door AZC al na 10 minuten op het scorebord was gebracht. Uiteindelijk was Vorden 1 al weer voor de 15e keer dit seizoen toch de sterkste ploeg en bleef de voorsprong van 5 punten in takt op de runner-up RKZVC.

Het was sowieso een prachtige voetbalmiddag op Sportpark ‘t Grote Veld, waar onder een heerlijk voorjaarszonnetje en met 550 man publiek en mooie sfeeracties er een heerlijke voetbalsfeer ontstond. De opening van de wedstrijd was direct voor AZC want een enorm openingsoffensief, veel fysieke strijd en een aantal pittige duels in de voorhoede van de zutphense ploeg zorgde ervoor dat de blauw-witten direct hun stempel drukten op de wedstrijd. En als dit dan ook nog eens in de score wordt uitgedrukt is het duidelijk wat Vorden 1 kon verwachten deze middag, want na 10 minuten was het al 0-2 voor AZC. Allereerst kreeg de nummer drie van de ranglijst een vrije trap op de 16-meter en deze werd laag ingeschoten en door niemand aangeraakt. De bal verdween in de lange hoek en zonder dat keeper Verstege de bal kon verroeren stond het al 0-1. In de 10e minuut kreeg AZC een vrije trap aan de rechterkant en deze werd prima ingebracht en goed ingekopt vanaf 10 meter: 0-2. Het was voor AZC het ideale scenario, want met man en macht een voorsprong verdedigen en daarvoor alle mogelijke middelen in de strijd gooien is een sterk wapen van dit AZC en al helemaal tegen koploper Vorden. Maar toch was het na 20 minuten alweer 2-2, want in eerste instantie kwam een ingooi bij Gijs van der Veen terecht en na een aanname op het bovenbeen schoot hij half uit de draai de 1-2 binnen. Via een vrije trap van Erik Oldenhave kwam daarna de bal op het hoofd van de inlopende Stefan Eggink, die een kopduel won van de mooie lange keeper van AZC  en de  terug in het veld gebrachte bal werd met een fraai halve omhaal door Rick Schröer in het doel gewerkt.

De wedstrijd kon eigenlijk na 25 minuten opnieuw beginnen en vanaf dat moment had Vorden 1 het beste van het spel. Met een enorme strijd, beleving en slim en technisch overwicht creerde Vorden 1 een veldoverwicht, alleen kon de ploeg van trainer Michel Feukkink het niet om zetten in een voorsprong ondanks mooie acties en kansen van Koen Oosterhuis en Frank Hiddink. De rust brak aan met een 2-2 stand en in de tweede helft werd het nog meer een voetbalgevecht dan het in de 1e helft al was. Werkelijk geen minuut lang konden één van beide ploeg de bal in de ploeg houden, want dan diende er weer duel uitgevochten te worden op het middenveld, een sliding ontweken te worden of enorm veel fysiek in de strijd gegooid te worden om in balbezit te komen. Er ontstond zo een waar voetbalgevecht waarbij het publiek weliswaar niet veel voetballende hoogstandjes te zien kregen, maar de liefhebbers van strijd, fysiek en een enorme beleving en inzet om voor de winst te gaan kwamen aan beide kanten aan hun trekken. In de 75e minuut werd de bal op de stip gelegd omdat Gijs van der Veen, half liggend op de grond waarbij hij nog met een halve draai de bal op doel wilde schieten, teveel werd gehinderd. Rick Schröer benutte zoals zo vaak dit buitenkansje en bracht de stand op 3-2.

Het laatste kwartier kwam Vorden 1 niet meer tot een mooi opgezette aanval, maar liet het wel zien dat het ook qua conditie, fitheid, bereidheid en beleving een topploeg is in 3C. Toen de scheidsrechter af floot klaterde een verdient applaus van de ruim 500 toeschouwers over de ploeg van trainer Michel Feukkink heen en werd er rondom het veld al een klein voorschotje genomen op het feest dat wellicht komen gaat.

Onder de overkapping ontstond een fraai sfeertje en dat begon al bij de start van de wedstrijd toen de sfeercommissie de beide ploegen bij de opkomst verwelkomde met rook- en vuurwerk.  Ook tijdens de wedstrijd galmde er menigmaal fraaie voetballiederen over het veld en werd ook trainer Michel Feukkink regelmatig toe gezongen. Na de wedstrijd kwam het jammer genoeg nog tot een licht opstootje met de spelers van AZC, waarbij enkele opmerkingen en liederen van de supporters van Vorden niet op de juiste waarde werden ingeschat. Het bestuur van v.v. Vorden vindt de steun van de supporters onder de overkapping geweldig en ook de ‘Vorden-fanatics’ zorgde er voor dat er een mooie voetbalsfeer ontstond en dat werd door een ieder gewaardeerd. Wij willen echter wel benadrukken dat het geen pas geeft om de tegenstander te provoceren met weliswaar humoristisch bedoelde maar toch mogelijk irritant overkomende liederen en gebaren en ondanks de hier en daar ietwat overspannen reactie willen wij hierbij de spelers van AZC en de technische staf onze excuses aanbieden.

Aangezien de nummer twee, RKZVC, haar wedstrijd ook won (4-0 van Doetinchem) blijft Vorden 1 na 18 wedstrijden een voorsprong van 5 punten behouden en heeft het ook nog een inhaalwedstrijd te goed . Komende zondag speelt het 1e uit tegen WVV en daarna is er het paasweekend met een thuiswedstrijd tegen Doetinchem (4 april) en de uitwedstrijd en kraker tegen RKZVC in Zieuwent (6 april).

Kijk voor een zeer fraaie fotoreportage op de site van Johan Bolink via menu-fotos-johan bolink

robin verstege