img_4442_filtered

Vorden 6 november 2016 –  Vorden 1 heeft vanmiddag met 2-1 gewonnen van WAVV uit Wageningen. In de 89e minuut was het invaller Sam Abbink die met een prachtige treffer zich zelf tot ‘Man of the Match’ bekroonde in een wedstrijd die eigenlijk geen winnaar verdiende. Het was een zware, moeilijke en op het hobbelige veld zeer lastige wedstrijd die dus niet herinnerd zal worden als een technisch hoogstaand potje, maar wel één met een geweldig geel-zwart einde.

In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw was er in het betaalde voetbal in Nederland een trainer met een kleurrijk verleden, die ook enkele uitspraken heeft geïntroduceerd die nu nog steeds in het voetbalwereldje bekend zijn. Bert Jacobs, want over hem hebben wij het hier, sprak ooit in een persconferentie over ‘Hotseknotsbegonia voetbal’ en daarmee typeerde hij een wedstrijd van zijn toenmalige club Vitesse die zeer rommelig was verlopen en technisch van een laag niveau was geweest. Vanmiddag in de wedstrijd Vorden tegen WAVV was het ook een dergelijke wedstrijd, waarbij het zeer hobbelige veld dat gisteren tijdens de hoosbui in de wedstrijd van Vorden JO17-1 en PAX JO17-1 een flinke ‘tik’ had gekregen absoluut debet was aan het matige veldspel van beide ploegen.

Vorden 1 begon behoorlijk goed aan de wedstrijd en was in de eerste 1o minuten de licht overheersende partij, maar al snel bleek dat het vanmiddag vooral een wedstrijd zou worden met veel duels, rare stuiterballen, veel correcties na lastige aannames en dus veel onrust. Na een kwartier was het duel dan ook helemaal in evenwicht en speelde het grootste gedeelte van de wedstrijd zich dus af op het middenveld. Toch was het WAVV dat in de 1e helft de beste kans had om de wedstrijd open te breken, want in de 35e minuut gingen de groen-witten er aan de rechterkant vandoor en met een scherpe lage voorzet kon de linksbuiten de bal voor open doel intikken, maar zijn inzet werd door de prima met de voorzet meelopende doelman Robin Verstege ternauwernood met de voet nog gered. De ruststand werd dus toch gewoon 0-0, waarbij aangegeven dient te worden dat beide ploegen met enorm veel inzet speelden, sportief aan elkaar gewaagd waren en met een prima wedstrijdmentaliteit elkaar bestreden.

De tweede helft begon op dezelfde wijze als de eerste helft was geëindigd, rommelig dus. Telkens probeerde Vorden op het middenveld stuiterballen, effectballen, raar stuiterende ballen eerst onder controle te krijgen en van daaruit te gaan voetballen, maar het lukte deze middag gewoonweg niet. Het bleef daarom een wedstrijd die waarschijnlijk op een 0-0 zou blijven steken of een ‘dood moment’ moest de beslissing brengen. Als een ‘vlag op een modderschuit’ werd het echter via een prachtig uitgevoerde aanval toch nog 1-0 voor Vorden 1. Aan de linkerkant werd Mike van Lingen met een lage bal aangespeeld en waar iedereen een aanname of als het dan toch direct zou gaan een kaatsbal verwachtte, gaf Mike met een heerlijke hakbal de bal door een Wiebe de Jong. Deze liep een paar meter door met de bal en gaf de bal met links strak voor en in het midden voor het doel kon de inlopende Frank Hiddink de bal intikken maar werd volledig ‘van de sokken’ gelopen, maar aangezien de bal door rolde richting Ate Barendsen en deze de 1-0 maakte werd er alleen maar voor een doelpunt gefloten.

Een voorsprong was het maximale wat Vorden 1 op dat moment kon afdwingen, maar toch zou het nog een doldwaas laatste kwartier worden. In de 70e minuut kreeg WAVV op ongeveer 20 meter van het doel een vrije trap waarbij zowel Bas Kortstee als Stefan Eggink zeer verbaasd over waren, maar WAVV had hier geen boodschap aan en deze vrije bal werd schitterend in de kruising gekruld : 1-1. Nog geen 5 minuten later leek de wedstrijd zelfs beslist te worden in Wagenings voordeel toen aan de linkerkant van het veld een vermeende bal over de lijn niet werd afgevlagd en zodoende WAVV direct de spits aan kon spelen. Deze schudde Stefan Eggink van zich af en kon alleen via trekwerk van Stefan tot stoppen worden gedwongen. De scheidsrechter beoordeelde deze actie als een penalty en tevens een gele kaart voor de aanvoerder van Vorden 1. De penaltynemer moest echter ruim twee minuten wachten omdat de grensrechter van WAVV eiste dat de scheidsrechter nog even bij hem kwam om hem aan te horen. Of deze lange wachttijd debet is geweest aan het missen van de penalty is natuurlijk nooit te bewijzen, maar het heeft in ieder geval niet geholpen en doordat de inzet ruim langs werd geschoten bleef Vorden 1 in leven.

Rekening houdend met een 1-1 eindstand begonnen de laatste vijf minuten waarbij voor Vorden 1 inmiddels Sam Abbink in de ploeg was gekomen voor Mike van Lingen. De technisch begaafde linkspoot zou op een prachtige wijze een handtekening onder deze wedstrijd plaatsen toen in de 89e minuut een verdedigende actie van WAVV op Ate Barendsen bestraft werd met een vrije trap op 20 meter en een tweede gele kaart van de speler van WAVV. Sam besloot deze vrije trap te nemen en met een schitterde effectbal krulde hij de bal in de korte linkerhoek.

Nog geen twee minuten later was de wedstrijd afgelopen en werd Sam Abbink bedolven onder de vele felicitaties. Vorden 1 behaalde hiermee twee bonuspunten, want een gelijkspel had de verhoudingen beter weer gegeven. Vorden komt door deze overwinning op 18 punten na 9 wedstrijden en staat op een gedeelde 4e plaats.

img_4653_filtered