Vorden, 27 april 2018 – Terwijl het 2e elftal op deze inhaalavond op veld 2 een keurige 4-0 overwinning behaalde op PAX 3, speelde het 1e elftal van Vorden gisterenavond met 2-2 gelijk tegen Union uit Nijmegen. In een aantrekkelijke wedstrijd waarin beide ploegen vol voor de winst gingen was het in de 1e helft de ploeg uit Nijmegen die met een 1-2 tussenstand het beste naar voren kwam en Vorden na de gelijkmaker en de beste kansen op de winst in de 2e helft de bovenliggende partij was. Het blijft door dit resultaat en o.a. ook de 1-1 tussen Varsseveld en Voorwaarts en 2-0 winst van Leones op SML enorm spannend in 2I waarbij het onderlinge verschil tussen de koploper en de nummer laatst slechts 18 punten (!) is.

Inhalen op een donderdagavond tijdens Koningsnacht ….. we hebben natuurlijk al wel eens vaker lange winterstops gehad en ook wel seizoenen met veel afgelastingen in het najaar en de maand maart, maar dit seizoen wordt de KNVB en de clubs wel heel erg uitgedaagd door het weermannetje om te zorgen dat op 27 mei iedereen gewoon 26 wedstrijden heeft gespeeld. We zitten al aan eind april en op de dag dat Vorden 1 op de kop af drie jaar geleden kampioen werd in de 3e klas uit tegen VVO in Velp, moeten enkele clubs, waaronder Vorden, nog 7 wedstrijden afhandelen … ! Spelen op een doordeweekse avond betekent een hoop gedoe, zeker voor de uitspelende ploeg,  en gisterenavond was het dan ook voor Union een allerminst ideale voorbereiding toen zij amper drie kwartier voor aanvang van de wedstrijd  uit Nijmegen aan kwamen. Toch was het vanaf de 1e minuut een zeer aantrekkelijke wedstrijd om te zien, waarbij beide ploegen volop inzet toonde, vol voor de winst gingen en er veel kansen werden afgedwongen.

Vorden 1 speelde nog steeds zonder Koen Oosterhuis, Ate Barendsen, Siebren Bijenhof en de na de rode kaart van afgelopen zondag geschorste Bas Abbink en begon met twee spelers uit de JO19-1 op de bank, ook al omdat het 2e elftal gelijktijdig op veld 2 moest spelen. Met de basisopstelling Verstege; Stokman-Eggink-Kortstee-Abbink; Böhmer-Mulder-van der Veen; Horstman-Hiddink-klein Kranenbarg begon Vorden voortvarend aan de wedstrijd en dwong direct in de eerste minuten al enkele ’16-metersituaties’ af. In de vijfde minuut resulteerde dit in een doelpunt toen Gijs van der Veen een cornerbal vanaf links inkopte. Vorden 1 bleef de aanval zoeken, kwam telkens via de rechterkant goed op zetten en kreeg in het eerste gedeelte van de 1e helft met kopballen van Frank Hiddink, Stefan Eggink en een inzet van Roy Böhmer nog goede kansen om de score uit te breiden. In de 20e minuut werd het echter ineens 1-1 toen Stefan Eggink een bal weg wilde werken maar onbedoeld keihard tegen Bas Kortstee aan schoot en de bal ineens voor de voeten van de lange behendige spits van Union terecht kwam. Deze bleef zeer koel, omspeelde keeper Robin Verstege en schoof de 1-1 binnen. Nog geen 10 minuten later kreeg Vorden opnieuw een domper te verwerken toen Union vanaf 16-meter keihard uithaalde en daarbij de hand van Bart Stokman raakte. De penalty werd prima binnen getikt en de ploeg uit Nijmegen had haar gewenste voorsprong. Union bleef in het resterende gedeelte van de 1e helft gevaarlijk en vooral de voorhoede was behendig snel en lastig (spits) te bespelen.

In de tweede helft ging Vorden 1 vol voor de winst want in de resterende 7 wedstrijden wil het vooral in de thuiswedstrijden voor eigen publiek en in vertrouwde omgeving de broodnodige punten pakken. Het team van trainer Michel Feukkink werkte zich uit de naad, toonde een prima wedstrijdbeleving en ging echt tot het gaatje om maar weer kansen af te dwingen. Union werd terug gedrongen en had vooral na de wissel Luuk Smit voor Sven Mulder op het middenveld het spel niet meer onder controle. De uitblinkende en ijzersterk spelende Roy Böhmer won alle duels, kapte en draaide zich steeds fraai vrij en nam het team op sleeptouw richting de gelijkmaker. Deze kwam dan ook terecht op het scorebord te staan toen Luuk Smit een voorzet en door kopbal ineens op de slof nam vanaf een meter of tien.

Vorden 1 wilde meer, maar moest ook rekening houden met Union dat door aanmoedingen van de trainer langs de kant ook voor de winst ging. Er ontstond een fraai laatste kwart van de wedstrijd waarin aan beide kanten nog een paar penibele situaties ontstonden voor het doel. Union had in één minuut twee levensgevaarlijke indraaiende cornerballen en Vorden kreeg in de persoon van de hard werkende spits Frank Hiddink de beste kans op de overwinning. Frank kwam schuin in de zestien vanaf links na goed doorzetten alleen op de keeper, maar de sluitpost uit Nijmegen bracht redding met de voet.

Het bleef zodoende 2-2 en toen het kunstlicht doofde, de doelnetten weer omhoog werden gehaald, de prima acterende scheidsrechter zijn APP bijwerkte met de score en de frikandellen lagen te sputteren in het vet (…), konden beide ploegen uiteindelijk toch tevreden zijn met deze puntendeling, al hadden zij beide, en vooral Vorden, graag voor de volle drie punten getekend.