vorden - dcsVorden 31 januari 2016 – Vorden 1 heeft vanmiddag in Zevenaar de competitie hervat met een 1-1 gelijk spel tegen hekkensluiter DCS. In een overwegend gelijk opgaande strijd kwam de rode lantaarndrager 15 minuten voor tijd op een 1-0 voorsprong uit een penalty. 5 minuten voor tijd was het invaller Frank Hiddink udie it een scrimmage toch nog de 1-1 liet aantekenen. Vorden loopt zodoende weer een punt uit op de nummer vier van onderen, OBW en is zelfs een plaatsje gestegen naar de 8e plaats.

In de periode van november t/m februari, zo rond de winterstop, worden vaak niet de beste wedstrijden gespeeld. Zo ook vanmiddag waar duidelijk te zien was dat bij beide ploegen het zo gewenste en benodigde ritme ontbrak. Na een kortstondig aanvallend begin van Vorden dat ongeveer 10 minuten duurde, was het op met de koek en ontspon zich een rommelige gelijkwaardige wedstrijd met veel strijd en duels op het middenveld en weinig kansen en mogelijkheden voor de goals. Vaak kan dan een individuele actie of een ‘dood moment’ het verschil maken en vanmiddag leek dit in de 75e minuut een combinatie van beide te worden. De enorm slimme, handig met zijn lichaam werkende en met een bovenmatige basistechniek gezegende spits van DCS was de gehele wedstrijd al een zware en moeilijk af te stoppen spits voor onze voorstopper Stefan Eggink. In de 75e minuut kwam hij echter door een foutieve opbouw van achteruit van onze keeper Robin Verstege ineens in een onverwachtse positie in balbezit. Half met het lichaam naar het doel moest hij uit de draai een stuiterbal beroeren die in het voordeel leek van Sam Abbink omdat het effect ervoor zorgde dat de bal beter uit kwam voor het linkerbeen van onze linksback. De spits ging echter handig ‘hangen’ en deed voorkomen alsof hij zodanig door Sam uit balans werd gebracht dat de scheidsrechter Brown besloot hiervoor een penalty te geven. De spits, Onur Ilbay en tevens aanvoerder van DCS, benutte zelf dit buitenkansje en bracht de stand op een voor de geel-zwarten wel heel erg gunstige tussenstand. De thuisclub kon namelijk de voorsprong verdedigen en op de momenten dat het in balbezit kwam altijd het aanspeelpunt ‘Ilbay’ bereiken. Met handige kaatsballetjes, prima eerste aannames en nuttige doorkopballen zorgde hij ervoor dat Vorden in de jacht op de gelijkmaker telkens uit hun ritme werden gebracht en verplicht waren om met z’n allen weer terug te verdedigen. Toen de lange spits in de 84e minuut werd gewisseld was het dan voor Stefan en Bart direct het sein om als één van de centrale verdedigers mee naar voren te gaan. DCS kon de bal niet meer vast houden voorin en Vorden kreeg daardoor ook grip op de ‘2e ballen’ en zonder echt tot fraaie aanvallen te komen. Het werd onrustig en  druk in het 16-metergebied van DCS en uit een scrimmage werd het daardoor toch nog 1-1 omdat Frank Hiddink heel handig buiten bereik van de verdedigers met de buitenkant van de voet de stuiterende bal het beslissende tikje kon geven. Zo zie je maar weer, dat een op het oog onschuldige publiekswissel in de 84e minuut de wedstrijd toch op de kop kan zetten. Hoe gek het ook klinkt maar Onur Ilbay had wat DCS betreft nog beter geblesseerd in het veld kunnen blijven staan, want alleen zijn aanwezigheid al zorgde ervoor dat Stefan en Bart constant achterin bleven. Nu was het aanspeelpunt weg, durfde Vorden 1 achterin meer risico te nemen en kreeg Vorden de gelegenheid om door te drukken.

Voor dit beslissende kwartiertje was het ook qua kansen een gelijkwaardige wedstrijd, alhoewel DCS vandaag naast de penalty ook nog twee keer alleen voor de keeper verscheen, terwijl Vorden dit maar één keer lukte toen Daan Horstman in de 55e minuut schuin vanuit de 16 zijn inzet gekeerd zag door de keeper. Ook Robin Verstege hield twee keer op deze wijze het doel schoon, toen net voor de 1-0 hij een inzet van de rechtsbuiten kon parreren met zijn voeten en ook net na de 1-0 als winnaar uit een ‘één tegen één’ duel kwam. De kansen waren schaars, de mogelijkheden op één hand te tellen, maar in het laatste kwartier zag je ineens dat beide ploegen volop in de aanval gingen en ook na de 1-1 op zoek ging naar de volle winst. Door een inzet van Sam Abbink verdween er bij Vorden nog een vrije trap op de lat en DCS kreeg in een scrimmage nog een goede schietkans.

Al met al was het gelijke spel verdiend en gezien de spelverhouding ook een terechte einduitslag. Toch had Vorden hier vanmiddag maar zo tegen een nederlaag aan kunnen lopen, maar de wissel in de 84e minuut en het verlaten van het strijdperk door de aanvoerder van DCS bracht uiteindelijk de beslissende wending in de wedstrijd. Vorden , dat vanmiddag in het oranje speelde, behaalde door dit 1-1 gelijke spel alweer haar 19e punt en loopt zodoende een punt uit op OBW, dat vanmiddag van Rheden verloor, zodat het met een 8e plaats weer iets meer afstand heeft gecreerd van de numme vier van onderen. Deze plek dient vermeden te worden aangezien de nummer 11 van de ranglijst aan het einde nog nacompetitie dient te spelen samen met de nummer 10 van de competitie voor handhaving 2e klas.

vorden dcs 2