Cruijff

Vorden 26 maart 2016 – In dit paasweekend, waarop zowel vandaag bij de jeugd als maandag bij de senioren een geheel competitie-programma wordt afgewerkt, zal op de nederlandse amateurvoetbalvelden op gepaste wijze stil worden gestaan bij het overlijden van Johan Cruijff, nederlands grootste voetballer ooit. Zo ook bij v.v. Vorden, waar het gehele weekend de nederlandse-, KNVB- en v.v. Vorden vlag halfstok zal hangen en op maandagmiddag voorafgaand aan de wedstrijd Vorden 1 tegen BVC’12 1 een minuut stilte zal worden gehouden.

Johan Cruijff was bij leven al een voetballegende en werd door velen één van de beste voetballers uit de voetbalgeschiedenis genoemd, samen met Pele, Beckenbauer, Maradona, Ronaldo en Messi. Dat zijn dood zo enorm veel impact heeft op Nederland, Barcelona, Spanje, Europa en zelfs wereldwijd in Amerika, Azië en Zuid-Amerika, komt omdat hij naast zijn voetbalcarriëre erg veel voor het voetbal heeft betekend door zijn jaren als coach, trainer en later ook als oprichter en voorzitter van zijn Cruijff-Foundation en Cruijff-University. Johan Cruijff was naast een fenomenale voetballer, zeer offensief denkende trainer ook een enorme inspirator voor vele mensen zowel binnen als buiten het voetbal. Ook andere sportmannen en -vrouwen, politici, muzikanten, kunstenaars en zakenmensen lieten zich inspireren door zijn extreme ideeën en uitzonderlijke uitgangspunten die vaak zo simpel over kwamen dat het daardoor heel logisch leek. Met zijn taalgebruik en uitspraken zoals ‘Voetbal is een simpel spel, maar simpel voetballen is het moeilijkste wat er is’ en ‘Als jij de bal hebt, kunnen zij niet scoren’ en ‘Elk nadeel heb z’n voordeel’, sloeg hij heel vaak de spijker op zijn kop.

Johan Cruijff heeft het nederlandse voetbal op de kaart gezet en ervoor gezorgd dat naast Ajax en Barcelona, waar hij vanaf 1964 t/m 1979 actief voor was, nogmaals Ajax en Feyenoord vanaf 1981 t/m 1984 , vooral ook Oranje, het nederlands Elftal, in 1974 een kickstart gegeven voor een verblijf in de europese- en wereldtop. Niet alleen met zijn prestaties, maar vooral met zijn extreem aanvallende stijl en zeer offensieve visie op het spel is het nederlands voetbal niet zozeer voorzien van een goed gevulde prijzenkast, maar vooral van een speciale plek in de harten van vele, vele voetballiefhebbers. Het Ajax en Oranje van de jaren ’70 met Johan Cruijff als uithangbord wordt door heel veel voetballers en trainers nog steeds gezien als de ideale voetbalvisie en het voorbeeld hoe het spel gespeeld dient te worden. Na zijn tijd als actief voetballer heeft hij op dezelfde wijze het trainerschap ingevuld, onnavolgbaar, attractief en altijd denkend vanuit balbezit. Opvallende onderdelen van zijn visie zijn o.a. de doelman, waarvan hij altijd heeft gevonden dat het mee voetballen en buiten de 16-meter kunnen opereren als extra veldspeler minstens zo belangrijk is dan het tegenhouden van de bal, de vleugelspelers, waardoor elftallen van Cruijff altijd met 3 middenvelders en 3 voorhoedespelers speelden en het zoveel mogelijk vooruit spelen in plaats van breed of achteruit.

In 1987 was hij reeds gestopt als voetballer en had hij afscheid genomen als speler van Feyenoord met een kampioenschap en de beker (1984). Hij had inmiddels een trainersdiploma gekregen (!) van de KNVB voor zijn verdiensten voor het nederlandse voetbal en was begonnen bij Ajax als trainer van een extreem aanvallend en jong elftal met o.a. Rijkaard, van Basten, Silooy, Menzo, Bergkamp, Rob Witsche, Winter en van het Schip. In mei 1987 veroverde hij de Europacup II door legendarische wedstrijden tegen o.a. Malmö en Real Zaragoza en drie maanden later, in augustus 1987 kwam hij ff langs in Vorden …..

Tijdens het internationale Sorbo C-Jeugdtournooi, dat in augustus 1987 voor de 6e keer werd gehouden, werd op zondagmiddag de finale gespeeld tussen Ajax en Feyenoord. En terwijl bij Feyenoord spelers als van Bronckhorst en Alfred Schreuder mee speelden, deed bij Ajax de toen 13-jarige zoon van Johan Cruijff mee, Jordi Cruijff. Voor zijn ouders, Johan en Danny Cruijff, een reden om even een kijkje te nemen op het Sportpark ‘t Grote Veld. En daar heeft hij door zijn eenvoudige, normale en pure (voetbal)gedrag, door ff een woordje te wisselen met Ap Wentink achter de kassa en een paar lootjes te kopen en een programmaboekje in ontvangst te nemen van organisator Henk de Jonge net zoveel indruk gemaakt als bij al die vele duizenden mensen wie hem allemaal ooit hebben ontmoet. Want ondanks zijn naamsbekendheid van 4 miljard wereldwijd (!) is hij altijd bereikbaar gebleven, heeft hij oog en daad gehad voor vooral kinderen en gehandicapten en is hij tot aan zijn dood afgelopen donderdag, de gewone jongen uit Betondorp gebleven.

De KNVB heeft alle clubs opgedragen om op wat voor een manier dan ook Johan Cruijff dit weekend te herdenken met de woorden : De beste voetballer ooit, onnavolgbaar, icoon in de sport, inspirator voor zovelen over de gehele wereld, jong en oud. Het voetbal zal hem missen, maar voor eeuwig dankbaar zijn!

KNVB oproep aan alle amateurverenigingen

Cruijff in Vorden