uit de oude doos

Vorden 3 oktober 2015 – In de rubriek ‘Uit de oude doos …’ gaan wij zo’n 60 á 70 jaar terug in de tijd en komen terecht in de naoorlogse jaren van de voetbalvereniging Vorden. Pas in 1961 werd er door het toenmalige bestuur kunstlicht op het 2e veld (toen had v.v. Vorden nog 2 velden) aangelegd en kon er ook op doordeweekse avonden getraind worden. In de jaren daarvoor werd er alleen in de zomermaanden s’avonds op het veld getraind en in de wintermaanden in een sportzaaltje aan de Smidstraat. Uit de oude doos met Theo de Kreek en Jan Halle ….

Tegenwoordig hebben wij op alle drie velden kunstlicht, trainen zelfs alle jeugdleden twee keer per week en hebben wij bij een club als v.v. Vorden maar liefst 41 (jeugd)trainers. Michel Feukkink is hoofdtrainer, Peter Jansen traint de E- en F-jeugd en is ook trainerscoördinator met o.a. het opleiden van interne club(jeugd)trainers in zijn takenpakket en clubmensen als Rob Oplaat, Michiel Barink, Dion Kruip, Wilbert Grotenhuys, Udo Heij, Jeroen Tijssen, Willem Lichtenberg en vele andere zorgen al jarenlang er voor dat de (jeugd)leden bij v.v. Vorden goede en gerichte training krijgen.

In de jaren direct na de oorlog was deze situatie geheel anders. De voetbalvereniging Vorden moest weer helemaal opnieuw beginnen en begon met goede moed in 1946 op de nieuwe accommodatie aan de oude zutphenseweg. Voorzitter Jan Lammers was ambitieus en wilde met de club naar de 4e klas KNVB. Er was nog geen betaald voetbal en er was zelfs geen Hoofdklasse KNVB, dus voor een club met 145 leden uit de regio Achterhoek/de Liemers was het vierde niveau van Nederland een zeer ambitieus niveau. Daarvoor diende in ieder geval een goede trainer aangesteld te worden en voorzitter Lammers was nogal gecharmeerd van Jan Halle, de oud-speler van Go Ahead die in 1933 nog kampioen van Nederland was geworden met de deventer club. Deze Jan Halle, broer van de befaamde doelman en oud-international Leo Halle waar zelfs een tribune in de Adelaarshorst naar is vernoemd, was vlak voor de oorlog een paar jaar trainer geweest bij v.v. Vorden en beleefde enkele succesvolle jaren. In de 1e klas GVB werd er in het seizoen 1938/1939 een fraaie 2e plaats behaald en ook het 2e elftal werd keurig tweede in de 2e klas GVB. De dreigende oorlog en de daarbij behorende mobilisatie, maar ook de flinke loonkosten (110 gulden per seizoen), waren redenen om toch het contract niet te verlengen. Trouwens die loonkosten werden deels gedekt omdat de spelers in de maanden juni, juli en augustus per training 0,10 cent moeten betalen om de training bij te wonen ….

In gesprek met deze Jan Halle in 1946, die in deze regio ook na de oorlog heel wat amateurclubs heeft getraind, kreeg Jan Lammers echter te horen dat hij niet beschikbaar was, maar de voorzitter van Vorden kreeg nog wel een nuttige tip van Halle. ‘Als ik u was zou ik eens langs Theo de Kreek gaan en hem vragen of hij v.v. Vorden wil trainen, want daarmee heb je ook een hele goede trainer in huis’. Zo gezegd, zo gedaan en vanaf 1946-1947 werd nog een oud-speler van de topclub  Go Ahead trainer bij de 1e klasser in de GVB. Er werd getraind op maandagavond op het veld, maar tussen oktober en maart in de donkere avonden van het seizoen, moest men uitwijken naar het gymzaaltje in de Smidstraat, waar school ‘t Hoge rond 1900 is begonnen en in de naoorlogse jaren een MULO was gevestigd. Vorden beleefde goede jaren onder trainer de Kreek. De invloed van een amateurtrainer was in die jaren trouwens niet zo groot als heden ten dage, want de opstelling van zondagmiddag werd bepaald door de elftalcommissie en de trainer was zelfs op zondagmiddag niet altijd aanwezig tijdens de wedstrijd.

In 1948 en in 1949 was Vorden heel dichtbij de wens van voorzitter Jan Lammers en werd het resp. 3e en 2e in de 1e klas GVB. Vooral in 1949 was men heel dichtbij het kampioenschap en de promotie naar de 4e klas KNVB, doordat in de laatste competitiewedstrijd tegen Markelo winst voldoende was geweest voor de titel. Jammer genoeg werd het een 1-0 nederlaag en kon zelfs trainer Theo de Kreek niet voor de promotie naar de grote KNVB zorgen ..

Hieronder een foto van Go Ahead uit het kampioensjaar 1933 met Jan Halle (staand 3e van rechts)  en Theo de Kreek (gehurkt rechts) als spelers, terwijl beide dus een historie hebben als trainer bij v.v. Vorden

ga eagles theo de kreek jan halle