uit de oude doos

Vorden 13 februari 2016 – De vereniging ‘Oud Vorden’ heeft dit jaar een prachtige scanner aangeschaft waarmee het o.a. alle weekbladen van ‘t Contact digitaal wil gaan maken. Inmiddels zijn zij begonnen met het jaartal 1974 en zodoende is er een editie uit september 1974 beschikbaar waarin een opvallend stuk over onze toenmalige 45-jarige club waarin opgemerkt wordt door het bestuur dat een club met 400 leden eigenlijk aan drie velden te kort heeft …..

In de zomer van 1974 stond de voetbalvereniging er prima voor. Het 1e elftal van de zondagafdeling was in mei 1974 kampioen geworden in de 2e klas GVB en dus gepromoveerd naar de 1e klas, de nieuwe accommodatie uit 1969 stond op het punt alweer verbouwd en uitgebreid te worden, de zaterdagafdeling was met 3 elftallen ook prima vertegenwoordigd en de jeugdafdeling bloeide enorm waardoor het ledenaantal was gestegen naar 400. Toch was er reden tot klagen in het stuk dat de redactie van het Contact destijds had ingeruimd voor de toenmalige 45-jarige vereniging en daar had het bestuur destijds ook alle reden toe.

In de zomermaanden van 1974 hadden het huidige veld twee en drie (aangelegd in 1969) een flinke opknapbeurt gekregen. Er waren door de gemeente Vorden, destijds de eigenaar van de velden en dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud, extra werkzaamheden uitgevoerd. Naast natuurlijk de overige normale onderhoudswerkzaamheden die altijd in de zomermaanden, direct na het speelseizoen, verricht worden, waren er ook nieuwe plaggen ingelegd en de ondergrond was verbeterd. Alleen was het allemaal een beetje uitgelopen en werd de gewenste opleverdatum van 1 september niet gehaald. Het bestuur van v.v. Vorden was genoodzaakt om alle wedstrijden in de eerste vier competitieweekenden geen doorgang te laten vinden en liet alleen het 1e en 2e elftal trainen en spelen op het hoofdveld. De flink gegroeide vereniging met destijds 20 elftallen en 400 leden zat dus met de handen in het haar en hoopte, zo is te lezen in het interview, dat de KNVB namens de gemeente de velden begin oktober 1974 weer goed zouden keuren, waardoor ook alle jeugdelftallen en de overige senioren weer konden voetballen.

Mooi om te lezen dat het bestuur ook destijds een interview in verband met het 45-jarig bestaan aangrijpt om ook even de benarde situatie rondom de velden te vermelden. Zo komt het bestuur, waarbij in het voorjaar van 1974 dhr. Henk Emsbroek na 40(!) jaar afscheid had genomen als secretaris/penningmeester en naast het erelidmaatschap van de vereniging ook door de KNVB was onderscheiden, met de conclusie dat een vereniging van 20 teams en 400 leden een capaciteitsprobleem heeft met slechts drie velden. ‘Er moet heel snel een trainingsveld komen, want met deze aantallen komen wij zelfs met drie velden gewoon te kort’, is te lezen in het interview op pagina 8.

Twee jaar geleden was het precies 40 jaar geleden en de gemeente Vorden is inmiddels op gegaan in de gemeente Bronckhorst en de velden zijn vanaf 2013 geprivatiseerd waardoor de drie en halve velden inmiddels in eigendom zijn van de Stichting SBV. De vereniging is inmiddels door  gegroeid en van 400 leden in 2014 (toen ook nog steeds) naar 525 leden in 2016 gegaan en bestaat inmiddels uit 35 teams(!).  In 2014 had het stuk uit het Contact van 1974 ook zo weer geplaatst kunnen worden, want met deze aantallen had (en heeft)  de v.v. Vorden nog steeds een capaciteitsprobleem. Als oplossing is er twee jaar geleden voor gekozen om o.a. via intensief onderhoud, het ‘over dwars’ trainen, de mogelijkheid om op alle drie velden te trainen en de samenwerking met Socïi waar door de week op twee avonden door teams van v.v.Vorden wordt getraind, dit capaciteitsprobleem het hoofd te bieden. Des te leuker om dit stuk uit 1974 in het Contact nu nog weer te lezen …..

Ga ff terug in de tijd en geniet van deze weekuitgave uit 1974 en lees naast het interview met v.v. Vorden ook het enorm aantal advertenties, de familieberichten en het gemeentenieuws uit die tijd:

Contact 1974