uit de oude doos

Vrijdag 5 juni 2015 – Al jarenlang trainen zij op woensdagmiddag de jongste jeugd van v.v. Vorden en leren zij onder leiding van Peter Jansen de E- en de F-pupillen de beginselen van het voetbalspel. Met het snuffelen in de ‘oude doos’ van v.v. Vorden blijkt dat alle vier reeds gepensioneerde voetbaltrainers 50 jaar geleden ook al actief waren bij de club en ook nog eens succesvol waren in het 1e elftal. Een terugblik naar het jaar 1974 waaruit blijkt dat v.v. Vorden zich rijk mag rekenen met deze vier coryfeeën.

Het is een foto die ieder jaar wordt gemaakt aan het einde van het seizoen, wanneer de laatste woensdagmiddagtraining is geweest en er een streep onder het seizoen wordt gezet. Een groep E- en/of F-pupillen hangend, staand, liggend en altijd lachend met daarachter de trainers. Dit jaar was Peter Jansen afwezig en moest één van de trainers, Derk Besselink, de foto maken. Naast de op deze dag Peter vervangende Dion Kruip staan de drie trainers Ernst te Velthuis, Henk Steintjes en Henk Hengeveld (zie hieronder):

laatste training woensdagmiddag

Alle drie verzorgen zij al jarenlang samen met Derk Besselink de woensdagmiddagtraining. Vanaf 13.30 komen ieder uur de allerjongste voetballers per leeftijdsgroep een klein uur puur techniektraining volgen. Peter Jansen is destijds vanuit de vereniging aangesteld om dit in 2003 weer op te pakken, nadat hij in de jaren ’90 van de vorige eeuw ook al een aantal jaar had gedaan.  Met het groeien van het aantal jeugdleden had hij assistentie nodig en zodoende is in de loop van de jaren de huidige samenstelling bij elkaar gebracht.

Met het snuffelen in de ‘oude doos’ blijkt een mooi verhaal bij bovenstaande foto te behoren. Precies 41 jaar geleden namelijk speelde Vorden 1 in de 2e klas GVB. Het waren roerige jaren bij de club, want in de jaren daarvoor was de zaterdagafdeling opgericht en deze floreerde behoorlijk en telde in het seizoen 1973-1974 zelfs vier elftallen. Maar het zorgde ook voor veel onrust, vooral binnen het bestuur, en er waren twee ‘extra ledenvergadering’ nodig om zowel in 1973 als in 1974 de rijen gesloten te krijgen. In eerste instantie lukte dit wel, maar in 1974 barstte toch de bom en trad het bestuur af, vroeg de gehele zaterdafdeling overschrijving aan naar buurman Ratti en was v.v. Vorden ineens weer een ‘zondagvereniging’.

Dit tumult ging destijds voor een groot gedeelte volledig langs de spelers van het 1e elftal van de zondag heen, deze mannen hadden andere zorgen. Vorden 1 was namelijk in 1972 gedegradeerd naar de kelder van het amateurvoetbal en wilde onder leiding van de twee jaar geleden overleden oud trainer en erelid van onze club, Herman de Weerd, zo snel mogelijk ‘richting 4e klas KNVB’. Vorden 1 speelde dat seizoen een prima competitie en vriend en vijand was er over eens dat de toenmalige spelers potentie hadden om hogerop te spelen. n de laatste thuiswedstrijd van het seizoen moest er aangetreden worden tegen Ulftse Boys en bij winst was men zeker van het kampioenschap en promotie naar de 1e klas KNVB. Voor een kleine 1000 toeschouwers rond het hoofdveld van Vorden, toen nog zonder tribune, won Vorden 1 de kampioenswedstrijd met 1-0 door een doelpunt van Bertus Nijenhuis.

Woensdagmiddagjeugdtrainer en fotograaf van bovenstaande foto, Derk Besselink, speelde op dat moment in het 2e elftal en had er toen al 10 jaar 1e elftal op zitten, waarmee hij in 1963 kampioen was geworden in de 2e klas. Maar de drie jeugdtrainers die voor de groep met F-pupillen staan geposseerd (zie hierboven), Ernst te Velthuis, Henk Steintjes en Henk Hengeveld, staan ook op de kampioensfoto uit 1974 (zie hieronder). Op het hoofdveld van Vorden werd direct na het fluitsignaal deze foto gemaakt. Toen was er nog geen confetti, bengaals vuur, luidsprekers met ‘We are the Champions’ en speciaal gebreide kampioenssjawls, maar kregen de spelers en begeleiding een bos bloemen en mochten zij posseren voor de camera van de plaatselijke fotograaf. Wel was er naderhand een groot feest, alleen werd dit voornamelijk ‘in het dorp’ gevierd, omdat pas in de zomer van 1974 de grote houten kantine werd geplaatst en men het op dat moment moest doen met een stenen exemplaar van 20 m2 dat in het jubileumjaar 1969 was geplaatst.

Vorden_1_-_1974

Wellicht is de foto niet onbekend voor u als lezer, want hij staat o.a. ook vermeld in de eregalerij onder de menubutton ‘foto’s ‘, maar wij willen natuurlijk aan u vragen of u op deze foto de drie huidige jeugdtrainers Ernst te Velthuis, Henk Steintjes en Henk Hengeveld kunt herkennen.

Oplossing kunt u mailen naar webredactie@vvvorden.nl