uit de oude doos

Vorden 23 maart 2016 – In de rubriek ‘Uit de oude doos’ dit keer een item over de geschiedenis van ons logo. Terwijl anno 2016 het logo van Vorden werkelijk op alle mogelijke communicatiemiddelen, maar ook op shirts, trainingspakken, ballen en vlaggen tot uitdrukking wordt gebracht, kwam het in de vorige eeuw in de eerste 30 jaar van onze club uitsluitend  voor op het briefpapier en de enveloppen en tijdens een jubileumjaar op een bierglas. De komst van het clubblad in de jaren ’50/60 van de vorige eeuw veranderde dat beeld en het internet (einde jaren ’90 vorige eeuw) zorgde helemaal voor een enorme boost van het gebruik van het logo. Het is mooi om de geschiedenis van het logo te bekijken al is een trieste gebeurtenis wel mede de aanleiding geweest om dit onderwerp bij de kop te pakken.

Tijdens de oprichtingsvergadering in augustus 1929  is er wel gesproken over de clubkleuren geel en zwart en is er ook direct een beslissing genomen over het originele tenue dat dus uit een zwart shirt met een verticale gele baan zou bestaan, maar over een logo is destijds niet gediscussieerd. In deze jaren ’30, ook wel de crisisjaren genoemd, had v.v. Vorden hele andere zorgen aan het hoofd, want het moest de ‘eindjes flink aan elkaar knopen’ en waarschijnlijk is de beslissing om geld uit te geven voor een heus logo daarom steeds uitgesteld. Na de oorlog waren er de opbouwjaren en ook op grafisch gebied werd er flink vooruitgang geboekt en de plaatselijke drukkerij Wolters (nu Weevers) leverde daarom voor het briefpapier en de enveloppen een ‘voetballer’ als logo. Vooral de komst van een heus clubblad eind jaren ’50 zorgde ervoor dat op dit gebied Vorden ook een stap voorwaarts maakte. Op de omslag van ‘Ons Clubblad’ stond dan ook onderstaand logo en ook wanneer er een brief naar de KNVB, de gemeente Vorden of naar een lid die geschorst was voor de komende wedstrijd, gestuurd werd, stond er bovenaan deze fraaie voetballer met daaronder de letters ‘voetbalvereniging Vorden – anno 1929’.

jaren 50-60

Met de komst van het 40-jarig jubileum en de bouw van een geheel vernieuwd sportpark, probeerde Vorden zich ook het gebied van ‘PR’ te profileren. Er verschenen bierglazen, handdoeken en voor de jeugd werden er zelfs fraaie stikkers gemaakt. Daarvoor diende natuurlijk ‘de voetballer’ ook een update te ondergaan en zodoende werd in het jubileumjaar 1969 onderstaand logo geïntroduceerd.

jaren 60-70

Eind jaren ’70 kreeg het clubblad een nieuwe ‘look&feel’ en werden de voor- en achterkant en de tussenliggende advertentiebladen gerestyled. Natuurlijk bleven de clubkleuren geel en zwart in takt, maar het logo kreeg een ware ‘jaren ’70’ look, waarbij ‘strak en modern’ de juiste typeringen zijn om dit te beschrijven. Jarenlang heeft dit logo op het clubblad en op de Mini-Tackle gestaan en werd het logo bijvoorbeeld ook een keer levensgroot op een carnavalswagen afgebeeld .

jaren 70-80

Wij gaan terug naar eind jaren ’90 toen de PC reeds een aantal jaren zijn intrede had gedaan en daarmee ook de opmaakmogelijkheden in de grafische wereld een boost had gegeven. De komst van internet gaf een voetbalvereniging als Vorden helemaal de mogelijkheid om je ‘gezicht’ te laten zien en vooral door de inspanningen van Gerard Greven had Vorden in 1998 al reeds een eigen site. De roep om een nieuw logo laaide in die jaren helemaal op en de destijds in zowel het jeugd- als hoofdbestuur zittende Jan Borgonjen heeft toen namens de voetbalvereniging Vorden initiatief genomen  om een nieuwe logo te ontwerpen. Via zijn werk kwam hij terecht bij dhr. Tallane, beter bekend als ‘Boetje’. Deze werknemer van de Delta maar vooral clubman bij Eerbeekse Boys had voor zijn eigen club ook al een logo ontworpen en wilde dat voor Vorden op de grafische afdeling waar hij werkzaam was ook wel doen. Met de clubkleuren geel en zwart en het feit dat vorden bekend staat als een achtkastelendorp, ging hij aan de slag en kwam hij in 1998 met het onderstaande voorstel.

Twee weken terug ontvingen wij het trieste nieuws dat Boetje Tallane na een slopende ziekte was overleden, nadat hij tijdens de nieuwjaarsreceptie begin januari nog was gehuldigd als erelid van Eerbeekse Boys. Op de site van Eerbeekse Boys werd hier uitvoerig bij stil gestaan.

jaren 90

In deze eerste jaren na het ontwerpen van dit nieuwe fraaie logo van v.v. Vorden kwamen er door veel ‘knutseluurtjes’ van menig lid achter de PC steeds andere vormgevingen tot stand, al bleef de basis van het logo wel steeds hetzelfde. Het bestuur van v.v. Vorden heeft toen in 2008, mede door de komst van het jubileumjaar 2009, de opdracht gegeven aan een werkgroep om naast een standaard en vernieuwd logo zelfs een geheel nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Onder andere door de inbreng van Karin Garritsen zijn er toen standaard sjablonen ontwikkeld, mailafsluiters, briefpapier, lettertype’s en grootte en natuurlijk ook een vernieuwd en standaard logo van v.v. Vorden, met kleurtype en definitieve vormgeving dat vanaf dat moment door iedereen gebruikt diende te worden. Anno 2016 weten wij niet beter en staat het logo werkelijk op allerlei mogelijke uitingen binnen de vereniging vermeld en is het zelfs met de komst van het kledingfonds en het standaard originele Vordentenue op ieder shirt en broekje van de 35 elftallen te zien.
VV_Vorden_logo