Vorden, 25 februari 2018 – In een wedstrijd die de titel ‘0-0 wedstrijd’ dubbel en dwars verdiende, heeft Vorden 1 toch een 1-0 nederlaag geleden tegen SDOUC in Ulft. Door een discutabele penalty, die trouwens keurig werd binnen geschoten door Kees van de Pavert, werd de brilstand op het scorebord toch aangepast en kwam de 1-0 eindstand erop te staan.

Vorden 1 begon deze wedstrijd met een ietwat behoudende tactiek door tegenstander SDOUC het initiatief te gunnen. Dit hield in dat de thuisclub vooral rond de middenlijn veelal in balbezit was en vooral in de breedte steeds de oplossing koos. Vanaf het moment dat SDOUC een keuze vooruit moest maken, volgde er een te harde inspeelpass, een te diepe bal, een onnauwkeurige combinatie of kon er eenvoudig ingegrepen worden voordat een voorhoedespeler uit Ulft in balbezit kwam. Omdat Vorden in balbezit ook niet makkelijk de voorwaartsen kon bereiken en zodoende aanvallend niets kon afdwingen, was het een half uur lang een wedstrijd zonder kansen.

Vorden 1 speelde met Sam Abbink centraal achterin en de 19-jarige Ties Wentink vanuit het 2e elftal op ‘nummer 10’. Ate Barendsen speelde voor het eerst in 2018 weer in de basis en na een maand stage lopen in Oostenrijk was Bas Abbink gelukkig weer van de partij, want trainer Michel Feukkink moest vandaag Stefan Eggink, Koen Oosterhuis en Gijs van der Veen missen en wist dat Tom klein Kranenbarg geschorst was en de jarige Daan Horstman geblesseerd. In deze samenstelling hield het SDOUC dus eenvoudig in bedwang en kon zelfs in het laatste kwartier voor rust twee keer van zich af bijten door een onverwachtse bal die in het zestienmeter gebied zomaar voor de voeten van Guido Beernink viel en een vrije trap vanaf 20 meter die door Sam Abbink strak in de linkerbovenhoek werd geplaats maar prachtig gered werd door de keeper van SDOUC.

Na de rust werd het spelbeeld iets ‘opener’ en waren er dus ook meer kansen te noteren. Al in de 52e minuut viel een fraaie pass van SDOUC over de verdediging van Vorden heen en kwam SDOUC alleen op keeper Robin Verstege af. De vordense goalie kon zijn specialiteit weer eens laten tonen en de laag ingeschoten inzet van de ulftse ploeg werd dan ook keurig door Robin Verstege gekeerd.  Vorden speelde dus ook iets meer naar voren en kon daardoor ook in de voorhoede iets meer van zich laten horen dan in de 1e helft. Een scrimmage rond de penaltystip was echter de grootste mogelijkheid van vordenkant en aangezien ook SDOUC na de kans in de 52e minuut niet meer echt gevaarlijk werd was er sprake van een echte ‘0-0 wedstrijd’.

Dat het uiteindelijk toch nog 1-0 werd had te maken met de verstoorde relatie tussen onze rechtsback Bart Stokman en de scheidsrechter. De uitstekende leidsman, die erg prettig floot en constant ‘kort op de bal’ stond, beoordeelde in vijf minuten tijd drie keer een actie van de deze middag als aanvoerder opererende 27 jarige verdediger in het nadeel van de vordenaar. Aan de rechterkant blokte hij voorin een bal met een prima sliding en bleef hij zodoende in balbezit, op het middenveld kwam hij keurig voor de man en maakte hij zodoende een inspeelpass onschadelijk en tenslotte zette hij met rechts een sliding in om in het eigen zestien-metergebied de linksbuiten de bal te ontfutselen. In alle drie de gevallen was er voor de mensen met een geel-zwarte bril sprake van correct ingrijpen met, zoals we van Bart gewend zijn, acties ‘op de bal’. De scheidsrechter zag echter in alle drie gevallen toch een te fysieke actie of anders getypeerd  ‘het was weliswaar de bal, maar er zat ook een speler tussen….’.

Die ene gele kaart op het middenveld en de vrije trap tegen in de rechterhoek van het veld kon Vorden dan nog wel accepteren, maar de penalty die gegeven werd op het moment dat Bart de sliding in had gezet had dusdanige gevolgen dat de in  het oranje spelende vordenaren met een zuur en ontevreden gevoel vanuit Ulft terug keerden naar Vorden. Uit de toegekende penalty werd het namelijk 1-0 en zodoende moest de ploeg van trainer Michel Feukkink een nederlaag slikken terwijl het een typische ‘0-0 wedstrijd’ was met weliswaar meer balbezit van de thuisclub maar een totaal evenwicht in (weinig) kansen en mogelijkheden.

Voor Vorden 1 was het deze middag wel prettig om te merken dat het in de laatste twee jaar in de breedte flink gegroeid is. Zonder Stefan, Koen, Gijs, Daan, Tom en Siebren bracht het een team in het veld in de volgende opstelling: Verstege, Stokman, Abbink (S), Kortstee, Abbink (B), Böhmer, Mulder, Wentink, Beerning, Hiddink, Barendsen. De 19-jarige Ties Wentink maakte tegen SDOUC zijn debuut als basisspeler (vader Bennie speelde 38 jaar geleden als 19 jarige ook mee in de wedstrijd SDOUC-Vorden toen de club uit Ulft kampioen werd op 10 mei 1981 in de 4e klas C!) en kon terug kijken op een goede wedstrijd. Ook de beide JO19-1 spelers, Niels Rondeel en Chris Koning, vielen prima in. Het 1e elftal is nu precies op de helft van de competitie en heeft na 13 wedstrijden 17 punten. De breedte van de selectie moet de ploeg van trainer Michel Feukkink genoeg vertrouwen geven om in de komende 13 wedstrijden een vaste plek in het linker rijtje te veroveren.