F-pupillen zaterdag 20 september

Vorden 26 februari 2016 – Door de groei van de jeugdafdeling bij v.v. Vorden is er ook in de organisatie behoefte ontstaan aan uitbreiding en aanpassingen. Zo hebben wij sinds 2011 ook een ‘zaterdagcoördinator’ in het leven geroepen en deze functionaris zorgt ervoor dat op wedstrijddagen het ‘allemaal op rolletjes loopt’. Sinds een aantal seizoen hebben wij het team uitgebreid en bestaat het anno 2016 inmiddels uit 8 personen, maar wij zijn nog op zoek naar versterking aangezien er aan het einde van het seizoen mutaties plaats vinden. De doelstelling is om naar een team van 8 á 10 personen te gaan, waardoor je 1x in de maand een ochtend of een middag aan de beurt bent. In totaal zul je dan 6 á 7 keer per seizoen op zaterdag dienst hebben.

Vind je het leuk om te coördineren, sta je graag mensen te woord, krijg je een lekker gevoel als alles op rolletjes loopt en wil jij ook je steentje wel bijdragen voor de vereniging, meld je dan  aan als ‘zaterdagcoördinator’. Je hebt of zaterdagmorgen (8 tot 12.30) of zaterdagmiddag (12.30 tot 16.30) dienst en je ontvangt de scheidsrechters, wijst de tegenstanders de weg naar de kleedkamers, zorgt dat de uitslagen in het geautomatiseerde systeem (Sportlink) worden ingevoerd, coördineert het wedstrijdprogramma en de kleedkamerindeling en je bent aanspreekpersoon voor leiders, trainers en grensrechters. Kortom, als gastvrouw of gastheer ben je een paar uur lang op een wedstrijddag het gezicht van de club en vandaar dat wij ook met ingang van de 2e helft van het seizoen hebben gepleit voor een representatieve uitstraling en is de zaterdagcoördinator voorzien van een vv Vordenpolo of -sweater met opdruk.

‘Moet ik dan alles zelf regelen op zo’n zaterdag en het lijkt mij bijvoorbeeld best wel ingewikkeld die kleedkamers en veldindeling’ ? . Nee hoor, de wedstrijden worden ingepland door onze wedstrijdsecretaris Gerben Smid en staan via ons geautomatiseerde systeem Sportlink, mijnclub.nu en de website vrijdag al klaar voor het gehele weekend. Via deze geautomatiseerde systemen worden ook de kleedkamers en de velden reeds ingedeeld en onze scheidsrechtercoördinator op de zaterdag heeft een week van te voren alle wedstrijden al voorzien van een scheidsrechter. De wedstrijden in de A-categorie (Vorden A1, B1 en C1 zijn voorzien van een aangewezen scheidsrechter en dit wordt door de KNVB geregeld. Al deze informatie staat op de website, maar ook op de beide tv-schermen in de kleedkamer- en kantinehal.

‘Hoe ziet zo’n dag er dan precies uit?’, als ik dienst heb. s’Morgens ben je om 08.00 uur op het Sportpark waar de kantinedienst inmiddels de poort en het gebouw heeft geopend. Je hangt dan allereerst de drie vlaggen op, opent de kleedkamers, zet de tv-schermen aan, de computer in de oude en nieuwe bestuurskamer en neemt dan om 08.15 ff een lekkere kop koffie. Op dat moment komen vaak ook de eerste ploegen binnen en deze ontvang je dan netjes en wijs je ze de weg naar de kleedkamers. Om 09.00 uur beginnen de eerste wedstrijden en vanaf dat moment is het scheidsrechters ontvangen, schema in de gaten houden, uitslagen vermelden in het programma, af en toe controleren of het in de kleedkamers allemaal goed verloopt, de uitploeg informeren hoe het precies gaat met de warming-up en afspreken dat zij de kleedkamers na afloop goed achterlaten, af en toe de kleedkamergang en het buitenpad naar de kleedkamers even aanvegen enz. en als aanspreekpunt fungeren bij vragen en opmerkingen. Om 12.30 uur is de overdracht naar de middagdienst.

Heb je middagdienst dan zijn de werkzaamheden hetzelfde als hierboven. Je zorgt er tenslotte voor dat aan het einde van de middag samen met de leiders van het vordenteam dat als laatste heeft gespeeld de kleedkamers worden gecontroleerd, daar waar nodig nog aangeveegd en doet de toegangsdeur van de kleedkamers en de bestuurskamer op slot. De kantinedienst sluit uiteindelijk het complex af.

bestuurskamer