vorden fanatics Vorden 12 april 2015 – Vorden 1 heeft vanmiddag in een slechte wedstrijd toch nog een punt gehaald. Aan de inzet en instelling lag het absoluut niet, maar er lukte werkelijk helemaal niets, het spel lag om de 5 minuten stil en er kwam totaal geen ritme in het spel. Niet alleen alle 22 spelers haalden niet het gewenste niveau, maar ook de scheidsrechter deelde mee in de malaise. De meest vreemde beslissingen zorgen voor veel onbegrip aan beide kanten en ook de vier gele kaarten voor Reünie waren stuk voor stuk een lachertje. Geheel in het beeld van de wedstrijd kreeg Vorden 1 na een 0-1 achterstand na enig duw- en trekwerk een penalty. Rik Schröer benutte zoals gewoonlijk heel koeltjes dit buitenkansje en zodoende kwam er toch nog 1-1 op het scorebord. De eerste 10 minuten waren duidelijk voor Vorden en het spel speelde zich in deze fase van de wedstrijd dan ook vooral op de helft van Reunie af. De achterhoede van Vorden speelde dicht tegen de middenlijn aan, het elftal won de duels op het middenveld en de voorhoedespelers werden regelmatig aan het werk gezet. Echte kansen kwamen niet voort uit deze fase, maar de druk was wel aanwezig en het leek daarom de gewenste wedstrijd te worden voor Vorden 1. Toch kwam er na een minuut of 10 á 15 een kentering in de wedstrijd en de met veel inzet, beleving en mentaliteit spelende Borculoers namen bezit van het ritme van Vorden 1. Vanaf dat moment was de wedstrijd volledig in evenwicht en was er qua spelopzet, ideën en voetballende momenten sprake van een hele matige en zwakke wedstrijd van beide kanten. Zoals in de inleiding al is vermeld lag het zeker niet aan de inzet en mentaliteit, want dat was bij  beide teams zeker wel aanwezig, maar door verschillende redenen kwamen beide elftallen niet tot goed voetbal en was er van een uitgespeelde kans geen sprake. Één van de redenen aan vorden-kant dat het niet tot haar normale niveau kwam, was wellicht toch de kampioensspanning. Deze niet te definiëren en te omschrijving kriebels hebben vaak niet direct invloed op de uitvoering van het spel, maar veel meer met de gedachtegang van de spelers. Het verschil zit hem vaak tussen ‘willen winnen’ of ‘niet willen verliezen’ of bijvoorbeeld ‘het opkomen om een aanval te ondersteunen’ of ‘pass naar voren en laat de voorhoede het zelf maar uitzoeken’. Ongewild en onbewust wordt het dan een wedstrijd waarin geen risico wordt genomen of waarin het gelijke spel wordt gekoesterd en er geen extra risico wordt genomen om te winnen. Een tweede reden waarom de wedstrijd maar niet op gang kwam was het enorm aantal blessurebehandelingen, want in de 1e helft werd er maar liefst 10 minuten extra tijd bij geteld omdat er zeker 5 lange blessurebehandelingen te noteren viel. En tenslotte was er nog de scheidsrechter die weliswaar precies volgens de regeltjes floot, maar door zijn enorme pietluttigheid een veel te grote rol voor zijn rekening nam en de wedstrijd geen enkele keer aantrekkelijk liet maken. Maar zoals trainer Michel Feukkink ook in de nabeschouwing aangaf was de slechte wedstrijd van Vorden 1 vooral aan zichzelf te danken.

Toch is het dan nog knap dat het weer niet heeft verloren en er netjes een punt werd behaald en zeker gezien het scoreverloop. Na 70 minuten kwam Reunie namelijk op een 0-1 voorsprong door een kopbal via een corner. Vorden 1 liet in deze fase direct zien dat het persé een puntje wilde behalen, maar een slordige actie direct na de aftrap na de 0-1 door Bas Kortstee leidde de grootste kans van Reunie in, maar de linksbuiten verzuimde de wedstrijd in het slot te gooien. De steeds meer warrig leidende arbiter, die het zelfs voor elkaar kreeg dat beide ploegen elkaar na menig fluitsignaal aan keken met een blik ‘ik weet echt niet wie wat heeft gedaan of wat er is gebeurd’, gaf om onduidelijke reden regelmatig een vrije trap en eerlijk is eerlijk het was regelmatig in het voordeel van de ‘geel-zwarten’. In de 82e minuut was de spits van Reunie de verdediging aan het helpen, maar de zeer fysiek ingestelde midden-voor lag de gehele wedstrijd al in de clinch met tegenstander Stefan Eggink en kreeg in zijn eigen 16-meter na enig duw- en trekwerk zeer onverwachts een penalty tegen. Rick Schröer heeft in de laatste vijf jaar dat hij in het 1e elftal speelt regelmatig laten zien dat hij op belangrijke momenten de zenuwen goed onder controle heeft en koelbloedig blijft daar waar nodig. Nu ook wachtte hij weer erg lang en schoot hij de bal keurig in de vrije hoek; 1-1. Vorden 1 hoorde inmiddels dat RKZVC met 0-1 had verloren van WVV en besloot daarom niet alle risico te nemen om te winnen. Ondanks nog enig aandringen via dode momenten bleeft de stand dus 1-1 en kon de weliswaar matige wedstrijd toch met een weliswaar verdiend punt afgesloten worden. Onderstaande scene was wellicht vandaag wel tekenend voor de gehele wedstrijd, dat af en toe wel een parodie leek op een potje voetbal, waarin een inzet van Roy Böhmer net niet (of net …) werd verzilverd tot een doelpunt.

Vorden 1 heeft nu 9 punten voorsprong met nog 4 wedstrijden te gaan en het totaal aantal punten (53) is nu al een record in de geschiedenis van de club. Met maar liefst 17 overwinningen en 2 gelijke spelen is het 1e elftal bezig met een geweldig seizoen en wie weet wordt de komende 2 weken hiervoor de bekroning behaald.

Komende zondag speelt Vorden 1 uit tegen Varsseveld en mocht het 1e elftal minstens één punt meer behalen dan RKZVC (dat uit speelt tegen Reunie) dan mag het zich voor het eerst in de 86-jarige historie kampioen noemen in de 3e klas! balletje net niet