knvb 125 jaar

Vorden 5 maart 2016 – De KNVB bestaat bijna 127 jaar en in deze rijke historie zal naast 1954 ook 2016 met gouden letters worden bijgeschreven in de archieven van de grootste sportbond van Nederland. In 1954 werd namelijk het profvoetbal geintroduceerd en kwam er een scheiding tussen het betaalde voetbal en het amateurvoetbal. Komende zomer zal deze scheiding volledig worden opgeheven en zal de zogenaamde piramide, waar reeds in 2010 een begin aan is gemaakt, voltooid worden en is de gewenste doorstroming van de 5e klas naar de eredivisie een feit.

Op dit moment bestaat uit Betaalde Voetbal uit 35 clubs en 3 reserve-elftallen van bvo’s, spelend in de ere- en 1e divisie.  Daaronder begint het amateurvoetbal met twee Topklasse’s (zaterdag en zondag) en zes Hoofdklasses (drie zaterdag en drie zondag). De KNVB is in 2008 begonnen met een onderzoek om het voetbal in Nederland op een nog hoger plan te krijgen en zowel de amateurtak als de proftak was het er over eens dat één van de belangrijkste veranderingen die zouden moeten plaats vinden, het zoveel mogelijk voetballen op een gelijkwaardig niveau zou moeten zijn. Het voetbal was teveel versplinterd en een samensmelting in de vorm van een piramide zou dit probleem opheffen met daarin volledige mogelijkheid tot promotie en degradatie op ieder niveau als uiteindelijke doel.

Er is veel water door de Rijn gegaan en er is menig vergadering, overleg en symposium over gehouden, maar met ingang van het nieuwe seizoen zal het dan toch gaan gebeuren. De KNVB en de clubs hebben namelijk ingestemd in de komst van een tweede divisie, de vorming van twee derde divisies en tenslotte nog vier hoofdklasses. De nieuw te vormen 2e Divisie zal als een portaal dienen om de doorstroming van het amateurvoetbal naar het profvoetbal en vice versa te bewerkstelligen, nadat enkele jaren geleden was gebleken dat het vrijwillig promoveren vanuit de Topklasse niet ging werken. De komst van de 2e Divisie zal éénmalig gepaard gaan met een versterkte promotie vanuit de topklasse (de eerste 7 plekken uit beide Topklasses) en de komst van vier 2e elftallen van BVO’s.

De landelijke hoofdklasse’s gaan van zes competities terug naar vier (twee op zaterdag en twee op zondag) en daaronder komen dan de 6 districten die ieders zowel een zaterdag- als een zondagcompetitie hebben. De districtscompetities, eigenlijk het ‘oude’ amateurvoetbal,  bestaan op zowel zaterdag als zondag uit één 1e klasse, twee 2e klasse’s, vier 3e klasse’s, acht 4e klasse’s en eventueel nog één of meerdere 5e klasse’s.

In het districtstournooi voor de beker zal er volgend seizoen ook een verandering plaats vinden, aangezien hierin de tweede en derde divisieclubs (oude Topklasse) niet meer mee doen. De districtsbeker zal dus een tournooi worden bestaande uit Hoofdklassers en 1e t/m 5e klassers. Het blijft nog steeds mogelijk om als amateurclub uit te komen in de ‘grote’ KNVB-beker, want de halve finalisten uit ieder districtstournooi van het afgelopen seizoen hebben toegang tot de KNVB-beker in het nieuwe seizoen.

Voor v.v. Vorden veranderd er, zoals voor 80% van de clubs, niet zo veel, want in tegenstelling tot de komst van een Topklasse in 2010 toen er zelfs in de 2e klasse een versterkte promotieregeling bestond, zal er nu alleen vanuit de Topklasse en de Hoofdklasse extra promotieplaatsen te bemachtigen zijn. In de 2e klasse I, waarin v.v. Vorden nu voor het eerste jaar in uitkomt, zal de kampioen promoveren naar de 1e klas en de nummers 14 en 13 degraderen naar de 3e klasse. De drie periodewinnaars van 2I zullen samen met de drie periodewinnaars van 2J en de nummers 14 en 13 van de 1e klas strijden om twee plaatsen in de 1e klas. De nummers 11 en 12 van 2I zullen een nacompetitie moeten spelen met de zes periodewinaars van 3C en 3D om twee plekken in de 2e klas.

De ongeveer 2600 voetbalclubs uit Nederland zijn met ingang van het nieuwe seizoen als volgt verdeeld:

18 eredivisie                                                                  18

17 eerste divisie (+ 3 beloftenteams BVO)              35

14 tweede divisie (+ 4 beloftenteams BVO)           49

18 derde divisie (za) en 18 derde divisie (zo)         85

32 hoofdklasse (zo) en 32 hoofdklasse (za)           149

84 1e klasse (zo) en 70 1e klasse (za)                       303

168 2e klasse (zo) en 140 2e klasse (za)                  611

336 3e klasse (zo) en 280 3e klasse (za)                1.227

532 4e klasse (zo) en 360 4e klasse (za)                 2.119

414 5e klasse (zo) en 66 5e klasse (zo)                   2.599

Klik voor het complete competitieschema op de volgende link : Voetbalpiramide KNVB 2016