scheidsrechter-vorde-jeugd

Vorden 30 september 2015 – Bij een voetbalvereniging zoals v.v. Vorden, maar ook bij al die andere 2650 clubs in Nederland, is een scheidsrechter onmisbaar om dat prachtige spelletje voetbal te kunnen spelen. In een gemiddeld weekend worden er bij v.v. Vorden anno 2015 ongeveer 16 á 17 thuiswedstrijden afgehandeld en zijn er voor slechts enkele teams (1-2-A1-B1-C1) aangewezen KNVB-scheidsrechters ingepland. Voor de rest moet het allemaal opgevuld worden met eigen clubscheidsrechters, en als er dan iets mis gaat met de planning staan 22 spelers echt met de handen in het haar.

Bij v.v. Vorden hebben wij het initiatief genomen om voor de pupillen (F-E en D-jeugd) eigen clubscheidsrechters op te leiden in de personen van 13-14 jarige spelers uit de C-jeugd. Op dit moment is deze poule zodanig uitgebreid dat iedere scheidsrechter 1x in de 2 weken aan de beurt is op zaterdagmorgen. Enkele scheidsrechters uit deze poule, die onderhand 16-17 jaar zijn, maken dit seizoen zelfs de stap om af en toe een C-wedstrijd te fluiten. Wij hopen op deze wijze dat er zich ieder jaar een tiental jeugdige scheidsrechters zich aanmelden voor de F- en de E-wedstrijden en dat de poule van jeugdige scheidsrechters zich zodoende steeds meer uitbreid en van daaruit er zelfs een aantal over blijven om op den duur B- en A-jeugd te fluiten en wie weet zelfs senioren.

Voor de juniorenwedstrijden (9 jongens en 2 meidenteams dit seizoen) hebben wij een andere categorie clubscheidsrechters nodig, want de jeugdige scheidsrechters moeten zelf voetballen in de junioren. Vandaar dat op zaterdagmiddag vaak Stef Kruip, Chris Hofman, Jeroen Tijssen, Mark Borgonjen, Edwin Bekker, Bennie Wentink en Marc van der Linden in actie te zien zijn. Dit alles wordt geregeld door Gerrit Bijenhof, die als scheidsrechtercoördinator vanuit de Jeugdcommissie de scheidsrechters ieder weekend aanstelt voor de diverse scheidsrechters. Op zondagmorgen tenslotte hebben dient er bij een thuiswedstrijd van het 3e, 4e of 5e ook een clubscheidsrechter geregeld te worden en zijn wij erg content met Gerrit Bijenhof, Rob Oplaat en Chris Hofman die per toerbeurt op zondagmorgen in actie komen.

In de regel gaat het aanstellen en opvolgen prima en ondanks dat wij altijd nog extra scheidsrechters kunnen gebruiken (vooral op zaterdagmiddag), zijn wij zeker tevreden met de vrijwilligers die zich als clubscheidsrechter ieder weekend beschikbaar stellen. Maar af en toe is er toch een kink in de kabel en dan komt een scheidsrechter niet op dagen of is er verkeerd gepland. Zo hebben wij in de afgelopen weken bij zowel een bekerwedstrijd van de C1 als een competitiewedstrijd van dit team het probleem gehad dat een scheidsrechter van de KNVB niet op kwam dagen. Afgelopen zondag was er door een planningsfout geen scheidsrechter bij Vorden 5. In alle drie gevallen is er snel en adequaat naar een oplossing gezocht en heeft Kevin Weever (Vorden C1-Trias C1), Johan Verstege (Vorden C1-MvR C1) en Jordi Houwen (Vorden 5 – SDOUC 7) ons uit de brand geholpen, zodat de wedstrijd alsnog gespeeld kon worden.

Een complimentje en bedankje voor alle clubscheidsrechters, en heel veel succes en plezier gewenst bij de nieuwe groep E- F scheisrechters uit de C-jeugd, maar bij deze zeker voor Kevin, Johan en Jordi een extra bedankje, want door deze clubscheidsrechters konden in de drie genoemde wedstrijden zo’n 75 voetballers alsnog genieten van de voetbalsport!

jordi houwen scheidsrechter