2129

Vorden 17 mei 2016 – Na de laatste speelronde is het ook bekend geworden wie er volgend jaar een klasse lager dient te spelen in de 3e klas en wie er gepromoveerd is naar de 1e klas. Daarnaast komt er natuurlijk ook nog een nacompetitie voor zowel twee plaatsen in de 1e klas als vijf plaatsen in de 2e klas. WAVV, FC Winterswijk en BVC’12 strijden om een plek in de 1e klas en Grol en SDOUC proberen hun plek in de 2e klas veilig te stellen. Deze laatstgenoemde elftallen hebben dit seizoen toch nog een beetje geluk, want door het faillissement van degradant AFC Arnhem uit de 1e klas hoeven zowel Grol als SDOUC maar twee wedstrijden te spelen i.p.v. de normale vier, omdat er dus een extra plek te verdelen is in de 2e klas.

Quick 1888 was vorige week al kampioen en tevens was ook al bekend dat Hatert en DCS waren gedegradeerd. Na de laatste speelronde afgelopen weekend, heeft FC Winterswijk de 3e periodetitel gewonnen met 18 punten uit 9 wedstrijden (dus zelfs 2 overwinningen van Vorden op Concordia en OBW hadden niet geholpen) en heeft de nummer vier in de stand WAVV (de nummers twee en drie hebben zelf al een periode) de periodetitel van kampioen Quick overgenomen. Onderin zijn Grol en SDOUC veroordeeld tot het spelen van nacompetitiewedstrijden. Zij hebben het iets makkelijker dan de nacompetitie om promotie, want ten opzichte van deze ploegen dienen Grol en SDOUC slechts twee i.p.v. vier wedstrijden te spelen. Dit laatste heeft te maken met het feit dat er vijf plaatsen te verdelen zijn, omdat AFC Arnhem in de 1e klas is gedegradeerd maar in de afgelopen winterstop failliet is verklaard. Vandaar dat deze plek in de 2e klas wordt opgevuld met een extra promovendus uit de 3e klas. De schema’s zijn er als volgt uit:

Promotie naar 1e klas

1. Kampioenen uit 2I en 2J : Stevo (Geesteren) en Quick 1888
  2. Nacompetitie om twee plaatsen in de 1e klas : TVC (Tubbergen) en Rood Wit (Groesbeek) uit de 1e klas als nummers 11 en 12. Zes periodetitelwinnaars uit 2I en 2J (FC Winterswijk, BVC’12 en WAVV en BWO (Hengelo), PH (Almelo) en Schalkhaar. Zij spelen alle 8 eerst een onderling duel uit en thuis met daarbij FC Winterswijk tegen TVC, BVC’12 tegen PH en WAVV tegen BWO. De vier winnaars van deze 1e ronde spelen daarna nog twee wedstrijden uit en thuis, waardoor er twee winnaars komen voor een plek in de 1e klas
  3. Degradatie uit de 1e klas naar de 2e klas : AFC Arnhem (2I, maar is failliet verklaard) en WSV (Apeldoorn naar 2J).

Promotie naar 2e klasse I en 2e klasse J

1. Kampioenen uit 3A, 3B, 3C en 3D : SDC’12 (Denekamp), Colmschate (Deventer) RKZVC en Spero (Elst) waarbij waarschijnlijk RKZVC en Spero de plaatsen van DCS en Hatert in 2I in nemen en SDC’12 en Colmschate naar 2J gaan in plaats van Wijhe en DSVD (Drienerlo).
  2. Nacompetitie om vijf plaatsen in de 2e klasse I en 2e klasse J door 12 periodewinnaars uit 3A, 3B, 3C en 3D (Juventa, MVV en Bon.Boys – Robur et Velocitas, Overwetering en Columbia – Varsseveld, Gendringen, DVC’26 – Union, DIO en Beuningse Boys) en twee clubs uit 2I en 2J . Allereerst spelen de 12 periodewinaars eerst een onderling duel uit en thuis, waar dus uiteindelijk 6 winnaars uit komen. Bij deze 6 winnaars worden Grol en SDOUC uit 2I en KOSC en Turkse Kracht uit 2J aan toegevoegd, waardoor deze 10 ploegen een 2e ronde spelen, zowel uit als thuis,  met 5 wedstrijden. Van deze 5 winnaars krijgen er uiteindelijk drie een plek in 2I en twee een plek in 2J.

Het is dus nog moeilijk vast te stellen welke ploegen in aanmerking komen voor 2I en 2J. Normaal gesproken komen de ploegen uit 3C en 3D (Achterhoek en Arnhem/Nijmegen) in 2I en komen de ploegen uit 3A en 3B (Stedendriehoek en Twente) in 2J. Doordat degradant AFC Arnhem uit de 1e klas dus failliet is verklaard dient er een extra plek opgevuld te worden in 2I en deze komt voort uit de uitgebreide nacompetitie om promotie tussen de periodewinnaars van 3A, 3B, 3C en 3D en de vier nummers 11 en 12 uit 2I en 2J. De uiteindelijke 5 winnaars komen in de 2e klas, maar het is dus nog even afwachten waar deze 5 winnaars vandaan komen om te concluderen wie in 2I en wie er in 2J komt.