Vorden, 1 maart 2017 – In de serie ‘Uit de oude doos’ deze keer aandacht voor het overdragen van het voetbalvirus naar volgende generaties. Ook bij onze club zie je op zaterdag vele opa’s met trots langs de zijlijn staan om naar de verrichtingen te kijken van hun kleinzoons en -dochters. En natuurlijk wordt er dan wel eens een vergelijking gemaakt met de eigen verrichtingen van Opa, vaak wel zo’n 40 á 50 jaar geleden. Verhalen die een ieder maar als waarheid moet beschouwen, want bewijs in de vorm van filmpjes en foto’s zijn er natuurlijk niet uit die tijd. Maar twee weken geleden werd er een foto gemaakt van een kleinzoon en prompt werd de vergelijking met zijn Opa gemaakt en niet ten onrechte. Want op de wijze waarop Jari Eggink de bal binnen tikte bij de JO17-2, was duidelijk de voetbalstijl en het ‘torinstinct’ van Opa Eef Eggink terug te zien ….

Opa Eef Eggink voetbalde in de jaren ’60 bij v.v. Vorden en later ging hij als inwoner van Delden bij Socïi voetballen. Ook de zonen André en Henri hebben bij beide clubs gevoetbald en kleinzoon Jari (zoon van Andre) volgt wederom dezelfde weg. Jari speelt nu in de JO17-2 en moest twee weken geleden voor de eerste wedstrijd in de 2e helft van het seizoen thuis spelen tegen Almen JO17-1. Vorden JO17-2 won met 8-1 en Jari nam één van de doelpunten voor zijn rekening en  onze huisfotograaf Johan Bolink nam precies op het juiste moment de foto van deze ‘intikker’. Het is een wedstrijdsituatie die iedere spits herkent. Een snelle uitbraak, veel ruimte achter de verdediging, de rechtsbuiten kan de bal net binnen houden en geeft hem met een boogbal voor. Jij hebt als spits er al 30 meter op zitten en wacht geduldig af tot de bal netjes voor de voeten stuitert. Keeper dekt de eerste paal af en moet tot zijn schrik ‘meelopen’ met de voorzet want deze valt ‘over hem heen’. De bal moet je ineens op de slof nemen, want een keer laten stuiteren kost teveel tijd en geeft risico voor een ‘ketser’. Je lichaam in balans, je arm goed hoog, je standbeen stabiel en met binnenkant voet de bal er tegen aan laten vallen ….. doelpunt!

Opa Eef speelde dus in het 1e elftal van v.v. Vorden en in 1963 werd de kampioenswedstrijd gespeeld op het hoofdveld van v.v. Vorden. Ook Eef kreeg toen eenzelfde voorzet, ook bij Eef was de keeper al verslagen en liep van de eerste paal ‘mee met de voorzet’ en ook Eef moest de bal ineens nemen en kon de bal niet laten stuiteren …..

54 jaar en twee generaties later en wat mooi dat in beide gevallen de fotograaf precies op het juiste moment heeft afgedrukt: