Vorden, 20 september 2017 – Het is in deze eerste weken van het nieuwe premier-league seizoen veelal een onderwerp dat aan de orde komt:  de enorme fysieke kwaliteiten en de kracht van de nieuwe spits van Manchester United, Romelu Lukaku! Met deze grote, sterke en enorm fysieke spits is de ploeg van trainer Mourinho vanaf de eerste speeldag weer terug in de top van de engelse competitie, iets wat in de afgelopen vier jaar niet was gelukt (7e, 4e, 5e en 6e). Met 7 doelpunten uit 7 wedstrijden heeft de donkere belgisch international een groot aandeel in de succesvolle seizoenstart, maar vooral met zijn lengte en kracht blijkt hij als aanspeelpunt enorm belangrijk te zijn voor de Mancunians. 12 jaar geleden in mei 2005, toen hij 12 jaar was en mee deed met Lierse SK aan het Wim Kuijpertoernooi in Vorden was zijn fysiek ook al onderwerp van gesprek ….

In de serie ‘Uit de oude doos’ gaan wij dit keer letterlijk een kijkje nemen in een grote verhuisdoos en wel in het archief van het Wim Kuijpertoernooi. Naast de vele kranten, die ieder jaar met het tournooi dat van 1996 t/m 2015 maar liefst 25 keer is georganiseerd werd uitgebracht, en de vele elftalfoto’s heeft v.v. Vorden ook van nagenoeg alle jaargangen de notulen, uitnodigingsbrieven en mappen met uniek  fotomateriaal in haar bezit gekregen. Na het plotselinge overlijden in het voorjaar van 2017  van organisator en oprichter van het Wim Kuijpertoernooi, Jan Borgonjen, is het archief overgedragen door de familie Borgonjen naar de club en tijdens dit eerste item van ‘uit de oude doos’ van dit seizoen dan ook direct gebruikt.

Want één van de opvallendste en meest scorende spitsen in Europa van dit moment en dus ook één van de meest besproken spelers wegens zijn enorme fysiek, lengte en kracht, was in 2005 toen hij op 12-jarige leeftijd mee deed met Lierse SK aan het Wim Kuijpertournooi ook al onderwerp van gesprek. Het was namelijk zo dat op zondag altijd traditioneel de deelnemende teams bij monde van de teambegeleiding mee mocht doen met een evaluatieronde. Hier kwam 9 van de 10 keer altijd zeer positieve kritiek naar voren over het toernooi, maar een betaald voetbalorganisatie zou geen echte BVO zijn als er niets viel aan te merken en vandaar dat er veelal verbeterpunten naar voren kwamen zoals ‘wellicht handig dat wij iedere wedstrijd drie flessen Spa Blauw kunnen krijgen’ of ‘kunnen wij een aparte ruimte krijgen om onze teambesprekingen te houden’ enz. enz. In 2005 was er tijdens de evaluatie echter maar één onderwerp dat bij vrijwel alle deelnemende teams naar voren kwam. ‘Zeg, nu we toch hier zitten en niet om het één of ander, maar ik zou toch wel graag ff het paspoort willen zien van die grote spits van Lierse SK, want dat is toch niet normaal meer voor een D-tournooi …. !’

Nu kwam het wel vaker voor dat er een vraag werd gesteld aan de organisatie over de leeftijd en de geboortedatum van een speler links of rechts, maar in dit geval was de opvallende verschijning in het geel-zwart van Lierse SK  toch echt uitzonderlijk groot, sterk en atletisch gebouwd en was het enigszins begrijpelijk dat er getwijfeld werd aan zijn leeftijd. Maar Romelu Lukaku is een zoon van oud-voetballer Roger Lukaku, die destijds in België voetbalde en afkomstig was uit de toenmalige kolonie Kongo, en is ter wereld gekomen in Antwerpen en heeft gewoon keurig 23 mei 1993 als geboortedatum in zijn paspoort staan. Hij kon dus de organisatie en de overige deelnemers heel eenvoudig overtuigen en liet ook op zondag tijdens dit tournooi in 2005 op het veld zien dat hij met zijn fysiek en lengte ongekende mogelijkheden had en vrijwel zeker zou doorbreken als prof. Nog geen vier jaar later na zijn deelname als 12-jarige aan het toernooi in Vorden speelde hij als 16-jarige al mee met Anderlecht in de UEFA-cup (nu Europaleaque) en scoorde hij onder andere twee keer tegen Ajax ….

Het Kuijpertoernooi heeft natuurlijk meer profs op haar deelnemerslijst hebben staan zoals Huntelaar, v.d. Vaart, Drenthe, Sneijder, Brama, Fanagan en Oztürk, maar Romero Lukaku is bij afstand de meest bijzondere en opvallendste prof geweest die deelgenomen heeft aan het fraaie toernooi bij v.v. Vorden. Nu hij een transfer heeft gemaakt van Everton naar Manchester United en bezig is met een uitstekende serie wedstrijden is hij helemaal ‘hot’ en is zijn opvallende fysieke gestel wederom onderwerp van gesprek.

In 2011 verscheen er een artikel van een belgische journalist waarin wordt beschreven hoe zijn jeugd(voetbal)jaren er uit hebben gezien en dat er bij hem heel vaak werd getwijfeld over zijn leeftijd. In 2o14, toen Lukaku opvallend presteerde met België tijdens het WK in Brazilië, kwam zelfs onderstaande foto van het Kuijpertoernooi op het internet te staan met een reactie van een engelse journalist over de ’10-jarige Lukaku’. Lukaku zelf heeft toen gereageerd dat het echt onzin is dat hij op die foto 10 jaar was en bevestigde dat hij in 2005 als 12-jarige mee heeft gedaan aan een toernooi in Nederland ..

Mooi en bijzonder om te zien dat een foto van het Wim Kuijpertoernooi via internet de hele wereld over is gegaan, een foto die trouwens ook terug te vinden is in het mooie archief van Jan Borgonjen dat in een ‘oude doos’ nu wordt beheerd door de voetbalvereniging Vorden.

Nieuwsitem over Lukaku in 2011 toen hij als 18-jarige is getransfereerd van Anderlecht naar Chelsea

Reactie van Lukaku in 2014 over de foto van het Wim Kuijpertournooi dat na zijn doelpunt op het WK 2014 ‘viraal’ ging.