Vorden 31 januari 2017 – Een maand geleden verschenen de eerste berichten al in de pers en tijdens de laatste officiële wedstrijd van de ploeg op 11 december jl. in en tegen v.v. Vorden was het al merkbaar, maar gisteren heeft de KNVB officieel Babberich uit de competitie gehaald. De KNVB heeft sinds vandaag dan ook de nieuwe stand, de periodekampioenschappen, de degradatieregeling en het nieuwe doelgemiddelde officieel doorgevoerd in alle ranglijsten en standen. Op onze website is rechts in de kolom en op de teampagina deze nieuwe stand dan ook te zien. De eerste degradant is door het wegvallen van Babberich nu al bekend en dit houdt in dat alleen nummer 13 eveneens rechtstreeks degradeert. De 1e periode blijft voor Concordia Wehl en de 2e periode behelst speelronde 14 t/m 26 en is dus afgelopen zondag begonnen. Voor Vorden betekent het dat de laatste wedstrijd op 14 mei dus is uitgevallen en zij op 7 mei thuis tegen Varsseveld de laatste wedstrijd van deze competitie spelen.

De KNVB is dus tot deze maatregel gekomen, nadat het bestuur van Babberich officieel heeft doorgegeven dat het niet meer in staat was om een representatief 1e elftal op de been te krijgen en zich daardoor genoodzaakt voelde om het elftal halverwege de competitie terug te trekken. Normaal gesproken wordt door de KNVB alleen met een faillissement van een vereniging (in de laatste jaren bijvoorbeeld AFC Arnhem en Glanerbrug) het 1e elftal uit de competitie gehaald, maar in alle andere gevallen geeft de bond altijd aan dat er met spelers ‘van onderaf doorgeschoven’ dient te worden en dat er hooguit een lager elftal zich terug kan trekken. Toch heeft de KNVB zich genoodzaakt gezien om het verzoek van het bestuur van Babberich in te willigen en de club uit de Liemers alleen met het 2e en 3e elftal de competitie af te laten maken.

Na de maatregel van de KNVB is de situatie nu als volgt:

Alle uitslagen van Babberich worden geschrapt.

Nieuwe stand bestaat nu uit 13 clubs die allemaal 12 wedstrijden hebben gespeeld, behalve Vorden, SDOUC, FC Winterswijk en Spero want zij hebben afgelopen zondag de 14e speelronde afgehandeld.

Iedere week / speelronde is er een ploeg vrij en het schema blijft dus wel bestaan uit 26 speelrondes, alleen komen alle clubs tot 24 wedstrijden.

De 1e periode (winnaar Concordia Wehl, terwijl Leones over 12 wedstrijden meer punten heeft behaald …..!) en de 2e periode bestaan beide uit 12 wedstrijden. De 2e periode is speelronde 14 t/m 26 en is dus afgelopen zondag begonnen. De 3 periodewinnaar is de ploeg op de eindranglijst die het hoogste eindigt na de kampioen en de beide andere periodekampioenen.

Vorden heeft na de wijziging nu 21 punten uit 13 wedstrijden en staat op de 7e plaats. Het behoort met 14 tegendoelpunten nog steeds tot de minst gepasseerde ploegen, maar met slechts 16 doelpunten voor (4 doelpunten minder door het wegvallen van Babberich) deelt het met Rheden en Varsseveld de laatste plaats met het aantal goals.