Vorden, 15 januari 2018 – Gisterenmiddag heeft de voetbalvereniging Vorden het kalenderjaar 2018 met een goed bezochte nieuwjaarsreceptie geopend en van de gelegenheid gebruik gemaakt om vier jubilarissen in het zonnetje te zetten. Gerard Esselink (50), Wilco klein Nengerman (40), Jan van Ark (40) en de met een hele goede reden (voetbalweekendje Londen) niet aanwezige Rob Oplaat (40) waren degene die een pen met inscriptie en een bos bloemen kregen overhandigd. Voorzitter Marc van der Linden blikte nog even terug op 2017 en gaf tevens de toekomstplannen voor de komende 2 á 3 jaar weer.

De 47 jarige Wilco Klein Nengerman werd als eerste naar voren gehaald en van deze op en top clubman werd met bijbehorende foto’s een korte terugblik gegeven op zijn sportieve prestaties bij v.v. Vorden. Het toeval wil dat hij samen met een elftalgenoot van het A1 elftal uit 1987-1988 zojuist is begonnen met het organiseren van een reünie op 14 april as. en als aanvoerder van dit kampioensteam had hij ook een belangrijk aandeel in het succes. Vanuit zijn seniorentijd werd nog een mooie anekdote aangehaald waarbij zijn ‘eigenwijsheid’ ook nog ff naar voren kwam, maar vooral de voetbalkwaliteiten van de speler, die zelfs nog eens in het notitieboekje van FC Twentescout Kees Rijvers terecht is gekomen, werden vooral geroemd. De ware clubman met als functies zoals bestuurslid, wedstrijdsecretaris senioren, consul en natuurlijk mede-organisator en mede naamgever van het jaarlijkse WiKee toernooi kreeg een klaterend applaus toen hij de bloemen en pen met inscriptie in ontvangst nam.

Ook erelid en oud voorzitter Jan van Ark werd in het zonnetje gezet vanwege zijn 40-jarig jubileum. Jan is in 1977 lid geworden toen hij met een groep de activiteitencommissie is gestart en een jaarlijkse bazaar ging organiseren op de voetbalclub. Van daaruit werd hij in 1980 gekozen als voorzitter en heeft hij in de volgende 10 jaar vooral op het gebied van commercie een behoorlijke slag gemaakt. Reclameborden, shirtreclame en vooral de wekelijkse bingo-avonden leverden destijds voor de verenigingen enorm veel op. In 1990 werd de huidige nieuwe accommodatie opgeleverd en vond Jan het als voorzitter ook mooi geweest en werd hij opgevolgd door Jan Rouwenhorst. Jan is nog steeds betrokken bij onze club en laat zich nog regelmatig zien bij een thuiswedstrijd van het 1e elftal. Ook voor hem was er een groot applaus en werd nogmaals duidelijk wat de toenmalige activiteitencommissie voor enorme waarde is geweest voor onze club.

Het 50-jarig lidmaatschap was dit jaar voor Gerard Esselink en ook bij hem gingen wij even ‘terug in de tijd’ met enkele mooie elftalfoto’s uit Gerard zijn voetbal loopbaan. Gerard is van de generatie Dick Vlogman, Mark Rouwen, Jan Meijer, Theo Schotsman en Chris Hissink en heeft destijds begin jaren ’70 een mooi jaar gehad met de A1 onder leiding van Lambert Rouwenhorst. Met de overgang naar de senioren kwam Gerard in de selectie en heeft hij ook nog enkele jaren in het 1e elftal gespeeld. Zijn hoogtepunt behaalde hij in het seizoen 1976-1977 toen hij regelmatig mee speelde en onderdeel werd van het elftal dat kampioen werd in de hoofdklasse GVB en voor het eerst in de historie promoveerde naar de 4e klas. Gerard bleef nog jaren in de senioren spelen en kwam o.a. ook nog uit voor het 2e elftal en is in een bepaalde periode ook nog regelmatig leider en/of trainer geweest bij de jeugdteams van zijn zoons. Voor de vereniging heeft hij zich ook regelmatig ingezet en is hij o.a. in een periode van 10 jaar redactielid geweest van clubblad ‘de Tackle’ in de tijd dat er nog getypt, gestencild en geniet moest worden! Ook voor Gerard een fraaie bos bloemen en een pen met inscriptie.

Tenslotte was er ook nog een applaus voor Rob Oplaat ondanks dat hij niet aanwezig kon zijn. Maar deze op en top clubman die al bijna 20 jaar jeugdtrainer is en wekelijks twee avonden en de hele zaterdag op het voetbalveld is te vinden, had ook zijn 40 jaar lidmaatschap erop zitten. Rob had om en om gekeept en gevoetbald in de jeugd van v.v .Vorden toen hij op 16-jarige leeftijd met een brommerongeluk een nare beenbreuk op liep. Zijn carrière als voetballer/keeper kwam na het herstel moeizaam op gang en vandaar dat hij zich al gauw ging toe leggen op het vak van scheidsrechter. Hiermee heeft hij het zelfs geschopt tot het niveau van standaardelftallen bij de KNVB, maar uiteindelijk koos hij rond 2000 er toch voor om bij de vereniging als jeugdtrainer aan de slag te gaan. Wij hopen nog jaren gebruik te mogen maken van de diensten en inzet van Rob bij de voetbalclub en bedanken hem hierbij voor al zijn tijd, inzet en energie in de afgelopen 40 jaar. Rob zal deze week, nadat hij terug gekeerd is van een voetbalweekendje London, de pen met inscriptie en de bos bloemen in ontvangst nemen.