ab velhors jr 1

Vorden 13 mei 2015 – Vorig jaar leek er geruisloos en met een nare knieblessure een einde te komen aan de carriere van Ab Velhorst jr. bij onze club. Er kwam weliswaar een prima herstel na een gecompliceerde operatie, maar een terugkeer onder de lat was niet reëel en dus geen optie. Afgelopen zondag echter hees hij zich echter toch nog een keer in zijn vertrouwde keeperstrui en trok hij nog één keer de handschoenen aan om op het hoofdveld onder een heerlijk zonnetje en met een aantrekkelijke stand op het scorebord zijn afscheidswedstrijd te keepen bij v.v. Vorden.

Met een ‘clean-sheet’  werd Ab een kwartier voor het einde gewisseld en kwamen zijn ploeggenoten van Vorden 4 met z’n allen snel naar de middenstip, waar Ab werd bedankt voor al zijn dienstjaren. In de korte toespraak, scheidsrechter Chris Hofman was streng maar rechtvaardig, die voor hem gegeven werd kwam naar voren dat hij zowel het geel-zwarte shirt als speler als het gekleurde shirt als keeper van v.v. Vorden maar liefst 42 jaar heeft gedragen. Meer dan 300 clubs moet hij hebben bezocht, zo werd snel berekend, een kleine 1000 wedstrijden heeft hij achter zijn naam staan, ontelbare reddingen, vangballen, één op één situaties, schrale plekken op de dijbenen, geknakte vingertoppen en beurse ellebogen.

Ab heeft het keepersvak uitgevoerd toen je nog gewoon een terugspeelbal in de handen mocht nemen, maar toen hij midden jaren ’90 ineens geconfronteerd werd met de nieuwe regel dat je mee moest voetballen en onmogelijke terugspeel- (stuiter)ballen met je voeten moest verwerken, was dit voor Ab eigenlijk een peulenschil. Als pupil was hij namelijk begonnen met voetballen en pas in de junioren heeft hij het keepersvak opgepakt. Mee voetballen ging hem dus prima af en zodoende heeft hij nog jarenlang bij de lagere senioren van v.v. Vorden onder de lat gestaan.

Het is niet zo dat v.v. Vorden een uitpuilend archief heeft en dat alle wetenswaardigheden van alle voetballers nauwkeurig terug gevonden kunnen worden, maar zover onze informatie strekt kunnen wij concluderen dat Ab nog nooit geschorst is geweest. Ab is in die 40 jaar nooit in opspraak gekomen, heeft nooit trammelant gehad en ondanks dat voor hem ‘voetbalemotie’ niet vreemd is, heeft hij niet of nauwelijks conflicten, aanvaringen of incidenten achter zijn naam staan. Ab was een prettige teamgenoot, fanatiek, trouw en altijd vrolijk in de kleedkamer. Jarenlang was hij ook trouw op donderdagavond op de trainingsavond aanwezig en ook trainers, scheidsrechters en tegenstanders hebben altijd met plezier samen het voetbal beleefd.

Wellicht komt er nog een Wikeetje achter zijn naam te staan of zal hij nog een keer op de camping een wedstrijdje spelen of zit er misschien nog een 35+ wedstrijdje, maar van het competitievoetbal heeft hij echt afscheid genomen en daarom werd er afgelopen zondag nog één keer geklapt, nog één keer geouwehoerd in de kleedkamer, nog één keer gedouched, nog één keer de handschoenen opgeborgen in de tas en nog één keer thuis de voetbalschoenen tegen de muur uit geklopt …..

Ab, bedankt voor al die jaren spelplezier, inzet en keeperskunsten bij v.v. Vorden en wij hopen natuurlijk dat je, ondanks dat de (hand)schoenen aan de wilgen worden gehangen, nog actief blijft bij onze club en de weg naar het Sportpark blijft weten te vinden.

Vorden 6                ab velhorst jr 3                         ab velhorst jr 2

Voor een fraaie fotoreportage van de laatste wedstrijd van Ab tussen Vorden 4 en Sp. Brummen, ga naar de site van Johan Bolink via menu-foto’s-pagina Johan Bolink.