Vorden, 19 augustus 2017 – Afgelopen woensdag, 16 augustus, is Henk Barendsen na een ziekbed van een aantal maanden op 79-jarige leeftijd overleden. Henk Barendsen was een markant en bijzonder persoon binnen de gemeenschap Vorden en was meer dan 40 jaar lid van onze vereniging. Als ondernemer en directeur van het meer dan 200 jaar oude familiebedrijf Barendsen Vorden was hij vanaf begin jaren ’70 van de vorige eeuw sponsor van onze club. Nadat shirtreclame zijn intrede deed in het amateurvoetbal was Henk met zijn bedrijf vanaf 1996 hoofdsponsor van v.v. Vorden en zijn zoon Henri heeft dit vanaf 2010 met Barendsen Staaltechniek Vorden BV voort gezet. Wij verliezen in Henk een betrokken sponsor, een ondernemende en markante persoonlijkheid en een hartstochtelijk voetballiefhebber, met Feyenoord, de Graafschap en natuurlijk zijn eigen dorpsclub v.v. Vorden als favoriete clubs.

Ondanks dat hij nooit spelend lid bij v.v. Vorden is geweest heeft Henk tijdens zijn lidmaatschap zijn betrokkenheid altijd getoond. Vanaf 1974 trad hij direct als sponsor naar voren toen hij het toenmalige 1e elftal naar aanleiding van de kampioenschappen in 1973 en 1974 in het nieuw stak met geel-zwarte trainingspakken. Ook in de jaren daarna bleef hij als sponsor zeer nauw betrokken bij onze club en dat de vereniging in haar nopjes was met deze jarenlange relatie bleek wel toen in 1987 Henk en Mini Barendsen 25 jaar getrouwd waren. Er werd destijds een speciale grote elftalfoto gemaakt die tijdens het feest overhandigd werd en daarna jarenlang in de kantine van het bedrijf heeft gehangen. In 1994 bestond de club 65 jaar en ter gelegenheid van dit ‘jubileum’ werd Henk Barendsen gevraagd of hij bereid was als speciale sponsor het mede mogelijk te maken om Feyenoord naar Vorden te halen. De wedstrijd Vorden/Streekelftal tegen Feyenoord voor 4500 toeschouwers op ons eigen Sportpark, die eindigde in een 4-12 overwinning voor de club uit Rotterdam, was één van de hoogtepunten van de familie Barendsen, en Henk in het bijzonder, bij onze club.

Henk deed in 2010 een stapje terug en zijn zoon Henri nam het staalbedrijf volledig over, maar hij bleef ook in de laatste jaren natuurlijk zijn betrokkenheid en interesse houden in de v.v. Vorden en helemaal toen zijn kleinzoons bij de jeugdafdeling kwamen te spelen en waarvan de oudste kleinzoon Ate een zeer aardige voetballer aan het worden was. Het debuut van Ate in het 1e elftal in 2013 uit tegen HC’03 was dan ook een mooi moment voor Henk en helemaal toen Ate kampioen werd  in 2015 en in het afgelopen seizoen menig doelpunt maakte in het 1e elftal.

Henk heeft de laatste 7 jaar regelmatig liggen tobben met zijn gezondheid en heeft ook meerdere operaties ondergaan, maar telkens bracht zijn mentaliteit en doorzettingsvermogen hem weer op de been. De laatste diagnose was ook voor hem te zwaar en ondanks zijn innerlijke kracht en wil, kon hij deze strijd niet winnen en heeft hij afgelopen week op 79-jarige leeftijd afscheid moeten nemen van zijn leven, familie, vrienden en kennissen, onderneming en de voetbalvereniging en gemeenschap Vorden.

Wij zijn als v.v. Vorden veel dank verschuldigd aan Henk Barendsen en kijken met waardering terug op bijna 45 jaar ondernemend, actief en betrokken lidmaat- en sponsorschap bij v.v. Vorden.

Wij wensen Mini, Annet en Henk, Henri en Jacqueline, Frits en Gerharda en Jesse, Sem, Niek, Ruth en Ate heel veel sterkte met dit grote verlies.