vorden-mini-f-2015

Vorden 26 oktober 2016 – In september is bekend geworden dat de KNVB vanaf het seizoen 2017-2018 de wedstrijdvormen bij de pupillen wil gaan veranderen. De huidige opzet om de Mini F 4 tegen 4 te laten spelen, de F- en de E-jeugd 7 tegen 7 op een half veld en vanaf de D-pupillen te starten met 11 tegen 11 op een groot veld, zal volledig verdwijnen en daarvoor in de plaats komen er wedstrijden van 2 tegen 2, 4 tegen 4, 6 tegen 6 en 8 tegen 8. Voor v.v. Vorden is er twee weken geleden een eerste info-avond geweest vanuit de KNVB, maar wij kunnen ons goed voorstellen dat er nog een hoop vragen en onzekerheden zijn. Vandaar enige uitleg met behulp van de KNVB.

Het uitgangspunt om de wedstrijdvormen te gaan veranderen bij de pupillen is voor de KNVB als volgt: ‘Om te zorgen voor overeenstemming in de organisatie en inrichting van de wedstrijdvormen en de doelstelling van de KNVB is er gekozen om de wedstrijdvormen te laten voldoen aan de uitgangspunten van het ‘developmental model of sport participation’; dat wil zeggen: informeel, relatief ongestructureerd (zoals straatvoetbal), spelplezier verhogend en kind-gecentreerd waarbij kinderen zich spelenderwijs zullen ontwikkelen.’

Een hele mond vol, maar de gevolgen zorgen voor veel vragen, onrust en onzekerheid en vandaar dat in een korte samenvatting hieronder wordt weer gegeven wat het nu allemaal precies in houdt:

Allereerst maar ff een verhelderende tekening, waarbij de ‘O’ staat voor ‘Onder’, dus het zijn spelvormen voor ‘Onder 6’, ‘Onder 7’, ‘Onder 8,9 en 10’ en ‘Onder 11 en 12’.

nieuwe-spelvormen

Dit seizoen is er al een begin gemaakt door de teambenamingen te veranderen en vanaf nu aan te spreken over ‘Onder’ in plaats van F-E en D-pupillen. Volgend seizoen gaat de KNVB nog een stap verder, want is er nu nog gekozen voor 2 geboortejaren per leeftijdsgroep (Onder 13, Onder 11 en Onder 9), vanaf volgend seizoen is er dus sprake van leeftijdsgroepen (teams) per geboortejaar, dus ‘Onder 12, Onder 11, Onder 10 enz. enz.).

In het onderstaande document staat uitgebreid beschreven hoe per leeftijdsgroep de wedstrijdvormen aangeboden zullen worden en staat er per wedstrijdvorm aangegeven welke doeltjes, welke afmetingen, wel of geen keeper, de rol van de coach enz. enz.

Flyer nieuwe wedstrijdvormen KNVB

Voor het volledige onderzoeksrapport, de nieuwe opzet, de pilots en de diverse flyers verwijzen wij u naar de site van de KNVB, waar zeer uitvoerig wordt uitgelegd waar het volgend seizoen allemaal naar toe gaat.

Volledige informatie inclusief onderzoeksrapport en diverse documentatie KNVB