knvb 125 jaar

Maandag 8 december 2014 – Vandaag precies 125 jaar geleden is de Nederlandse Voetbalbond opgericht. Voetbal is veruit de populairste sport in Nederland en de KNVB behoort met 1.300.000 leden tot de grootste sportbond van dit land. Waarschijnlijk had Pim Mullier dit nooit verwacht toen hij 125 jaar geleden de aanzet gaf tot de oprichting van de Nederlandschen Voetbal- en Atletischen Bond en de bond toen in 1889 25o leden telde ….

In het jaar dat onze eigen voetbalvereniging Vorden is opgericht (1929) verkreeg de NVB, de atlektiekbond had zich in 1895 al afgescheiden, de koninklijke status en ging toen verder als KNVB. De KNVB kent een aantal historische momenten in haar 125-jarige geschiedenis en onze vereniging speelt in deze historie, weliswaar een piepkleine maar toch het rol die het vermelden waard is. Vanaf het moment dat begin 20e eeuw het georganiseerde voetbal haar eerste groeispurt kreeg, heeft de toemalige NVB enkele regionale ‘onderbonden’ opgericht. De GVB kent haar oprichting in 1914 en toen v.v. Vorden in 1929 begon met het spelen van competitievoetbal werd het dan ook lid van de Geldersche Voetbalbond. Promoveren naar de KNVB was vlak na de oorlog een grote wens van de toenmalige voorzitters Lammers en Kuijpers, maar het zou tot 1977 duren voordat Vorden 1 in de 4e klas KNVB (De hoofdklasse, 1e, 2e, 3e en 4e klas behoorde tot de KNVB) terecht kwam. In 1974 dacht men bij v.v. Vorden dit hoogtepunt al bereikt te hebben, maar precies in het jaar dat het 1e elftal kampioen werd van de 1e klas GVB werd er nog een extra competitie toegevoegd aan de GVB. Aangezien de KNVB in 1974 besloot om het betaalde voetbal te reorganiseren en verder te gaan met slechts twee divisie (Ere- en eerste divisie) kwamen er dus een groot aantal amateurclubs bij. Vandaar dat de GVB in die jaren werd uitgebreid met een Hoofdklasse en juist v.v. Vorden moest daarom nog een extra horde nemen om naar de 4e klas KNVB te promoveren. v.v. Vorden speelde ook een rol(letje) in de laatste stuiptrekkingen van de GVB, want in 1996 had de KNVB besloten om de 18 regionale ‘onderbonden’, waaronder de GVB, op te heffen en verder te gaan met 6 districten, KNVB afd. West I, West II, Noord, Oost, Zuid I en Zuid II.  De allerlaatste wedstrijd onder auspiciën van de GVB was de bekerfinale om de GVB-beker in 1995/1996 tussen Heeten en ….. Vorden. Op het veld van Sp. Brummen werd het 1-1 en in de verlening 2-1 voor Heeten en na afloop mocht aanvoerder Peter Hoevers de vlag strijken van de GVB.

De KNVB heeft anno 2014 1.300.000 leden en 1600 voetbalverenigingen en naast het veldvoetbal organiseert de bond ook vrouwenvoetbal, G-voetbal en zaalvoetbal. Het voetballandschap is enorm veranderd in de loop der jaren, want tot aan 1956 werkte men dus 67 jaar met de 1e, 2e, 3e en 4e klas en drie onderbondsklasses (in onze regio 1e, 2e en 3e klas GVB). Vanaf 1956 kwam hier bovenop het betaalde voetbal met een ere- 1e en 2e divisie en vanaf 1974 een ere- en 1e divisie. In 1974 werd in het amateurvoetbal de Hoofdklasse bovenop de 1e klasse ‘geplakt’ en vanaf 2011 is er ook een TOPklasse geformeerd tussen de hoofdklasse en de 1e divisie. In 2012 is de 6e klas opgeheven en tot slot zal er in 2017 een ‘2e divisie’ boven de TOPklasse komen en verdwijnen tevens de beloftencompetities.

Het nieuwe voetballandschap van de KNVB bestaat vanaf 2017 uit een Eredivisie (18), een 1e divisie (18), een 2e divisie (16), twee TOPklasses (32) en zes Hoofdklasses (96). Daarna is er per regio (v.v. Vorden zit in KNVB-afd. Oost) één 1e klas (14), twee 2e klasses (28), vier 3e klasses (48), 8 4e klasses (112) en 8 5e klasses (112).