vorden-rheden-4

Vorden 30 oktober 2016 – Vorden 1 heeft vanmiddag onder ideale voetbalomstandigheden met 0-2 gewonnen van SC Rheden. Door een prima individuele actie van Ate Barendsen kwamen de geel-zwarten op een 0-1 voorsprong in de 24e minuut en na de rust werd in de 70e minuut de achteraf beslissende 0-2 gemaakt door Frank Hiddink. Er was niets af te dwingen aan deze regelmatige zege, alhoewel Rheden net na de rust nog wel een hele goede kans kregen op de 1-1. Al met al was Vorden echter de ploeg met meer controle, meer dreiging en de betere kansen en zodoende vindt de ploeg na vier overwinningen en drie gelijke spelen zich zelf nu terug op een keurige gedeelde 4e plaats met 15 punten.

Direct na het beginsignaal was het al duidelijk dat het een wedstrijd zou worden met een hoog tempo, waarbij de thuisploeg, geheel in de stijl van trainer Peter Jansen, breed uit stond, met twee buitenspelers speelt en een aanvallende nummer tien heeft. Vorden zette daar haar vertrouwde opstelling tegenover, waarbij deze middag Bas Abbink linksback speelde en voorin Mike van Lingen zijn basisplaats had veroverd. Doordat er aan beide kanten in de uitvoering van de aanvallen nog wel eens wat mis ging, kantelde het spel constant heen en weer en lagen er telkens mogelijkheden op het middenveld om diep te spelen. Vorden kreeg in de 5e minuut direct al een zeer goede kans nadat Bart Stokman aan de rechterkant prima was opgekomen en een goede voorzet gaf. Met de rug naar het doel bracht Ate de bal ineens met een omhaal terug in het doelmond en daar kon Frank Hiddink met een halve omhaal ideaal uithalen, maar de keeper redde bekwaam. Aan de andere kant was Rheden vooral gevaarlijk aan haar linkerkant en de beste kans voor de thuisploeg kwam dan ook via deze zijde. In de 15e minuut snelde de linksbuiten langs de zijlijn en toen hij een paar meter naar binnen sneed gaf hij een harde lage voorzet die bij de 2e paal werd binnen gegleden maar via een bloktackle tot corner werd verwerkt. In de 23e minuut kwam Rheden gevaarlijk door via het midden en de sollerende middenvelder werd met een technisch perfect uitgevoerde tackle precies op tijd van een scoringskans afgehouden door Bas Kortstee. Bas stond na de tackle ook direct weer op (een technisch onderdeel van het spel waar ten onrechte sinds trainer Lambert Rouwenhorst in de jaren ’70 niet of nauwelijks meer op wordt getraind!) en gaf de bal perfect mee op Koen Oosterhuis en toen deze op het middenveld de bal doorgaf aan Wiebe de Jong leek voorstopper Olyslager als winnaar uit de strijd te komen. Maar deze zoon van oud Rhedentrainer Ron Olyslager, verslikte zich in de bal en toen Wiebe de Jong  ‘ff lekker aan wruuten ging’ kon hij de bal ontfutselen en direct mee geven op Ate Barendsen. Deze talentvolle 19-jarige buitenspeler van Vorden omspeelde eenvoudig de rechtsback en maakte alleen voor de keeper zijn actie doeltreffend af. Het is alweer zijn vierde opeenvolgende competitietreffer en wederom de belangrijke 0-1.

Vorden bleef ook na dit doelpunt de overheersende partij en was in ieder geval dreigender op het moment dat de voorhoede werd aangespeeld. Één keer zette Koen Oosterhuis met een prima pass Ate Barendsen in volle snelheid aan het werk, maar jammer genoeg kreeg hij de bal op de hak, waardoor de kans om zeep werd geholpen.

Na de rust drong Rheden meer aan en ging ook in een hoger tempo spelen, waarbij vooral achterin de bal makkelijk van links naar rechts en andersom werd gespeeld. Het probleem bij de thuisclub deze middag lag echter in het feit dat de bal voor de eindpass te slordig, onnauwkeurig en niet met de juiste snelheid werd gegeven. Zodoende konden zij niet echt een stempel drukken op de wedstrijd al kreeg Vorden 1 in de 50e minuut nog een flinke kans tegen nadat de snelle linksbuiten voorbij Bart Stokman snelde maar schuin alleen voor het doel de bal hoog over schoot. Daarna was het echter voorbij met de kansen van de roodhemden en bleef Vorden eenvoudig op de been. Het kreeg steeds meer het middenveld in handen en zonder dat het zelf tot een hele goede wedstrijd kwam speelde het 1e vanaf dat moment wel een gewonnen wedstrijd. Vooral toen in de 69e minuut een goede aanval over links leidde tot een opening aan de rechterkant en een schotkans van Wiebe de Jong die door de keeper werd gepareerd,  maar in de rebound was het Frank Hiddink die uiteindelijk de goal achter zijn naam schreef.

Daarna was er nog ruim 20 minuten te spelen en dus nog mogelijkheden genoeg voor Rheden om terug te komen in de wedstrijd, maar het was juist Vorden dat in deze slotfase de beste kansen kreeg. Trainer Michel Feukkink wisselde Sam Abbink voor Wiebe de Jong, Guido Beernink (A-junior) voor Mike van Lingen en Stijn Wentink voor Ate Barendsen en kreeg in dit laatste kwart van de wedstrijd door Frank Hiddink nog twee hele goede kansen om de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Eerst werd hij in het midden van het 16-metergebied prima in de loop aangespeeld , maar keerde de keeper zijn inzet en in de 85e minuut was hij nog dichterbij de 3e treffer toen hij na een prima aanval over de linkerkant de bal tegen de kruising schoot.

Het bleef uiteindelijk bij 0-2 en door deze vierde overwinning komen de geel-zwarten nu na 8 wedstrijden op 15 punten en heeft het samen met de gedeelde koploper Leones met 7 tegentreffers de minste doelpunten tegen. Concordia Wehl heeft de 1e periode gewonnen en staat samen met Leones bovenaan met 19 punten. RKZVC won ook haar vijfde opeenvolgende wedstrijd en staat met 16 punten op de 3e plaats. Spero en v.v. Vorden staan op de gedeelde 4e plaats met 15 punten en hebben onderhand ook een flink gat geslagen naar de onderste zes ploegen, waar o.a. Rheden met 6 punten na vandaag bivakkeert.

Volgende week speelt Vorden 1 thuis tegen WAVV uit Wageningen en maakt het een begin aan de 2e periode.

(klik op de onderste foto om de gehele reportage van Johan Bolink te bekijken)

vorden-rheden-3

vorden-rheden-2