Bas Abbink - verdediger

Bas Abbink – verdediger

Vorden 11 oktober 2015 – In de 92e minuut moest er nog een wissel plaats vinden in de wedstrijd Hatert-Vorden, aangezien Sam Abbink niet meer verder kon als links-back. Zijn broer Bas Abbink ging het veld in en nog geen 30 seconden later kreeg Vorden een vrije trap aan de linkerkant. Bas Abbink had nog geen bal geraakt en besloot toen om mee naar voren te gaan en nadat Siebren Bijenhof, eveneens invaller, de bal doorkopte was het Bas die de bal keihard inkopte vanaf 10 meter en zich ontpopte als de ‘Man of the Match’ en het eerste balcontact promoveerde tot de beslissing van de wedstrijd!

Het was al met al een moeizame wedstrijd van Vorden 1, ondanks dat het sterk begon en na 10 minuten op een 0-1 voorsprong kwam door een eigen doelpunt van de voorstopper van Hatert. Na deze 0-1 ging Vorden iets meer naar achteren voetballen, zetten zij iets later druk op de bal en kwam Hatert toch iets beter in het spel. In de 25e minuut werd het dan ook 1-1 toen een voorzet van links prachtig binnen werd gekopt en Hatert op dat moment verdiend op 1-1 kwam. In het laatste kwartier van de 1e helft bleef het een gelijkwaardige wedstrijd waarin beide ploegen nog een drietal goede mogelijkheden kregen om op voorsprong te komen.

In de tweede helft werd een incident in de 50e minuut uiteindelijk bepalend voor de rest van de wedstrijd. In een duel bij de achterlijn van het doel van Robin Verstege kwam geheel onschuldig de hand van Stefan Eggink tegen het gezicht van de rechtsbuiten van Hatert. De speler was zeer ontdaan over het feit dat hier niet voor werd gefloten en hij kwam heel opzichtig verhaal halen bij Stefan Eggink. Met een ferme duw tegen de borst viel Stefan Eggink achterover en bleef aangedaan liggen en de scheidsrechter zag zich genoodzaakt om deze laatste overtreding met rood te bestraffen. Terwijl de speler een bloedlip had moest hij toch het veld verlaten en ondans dat de scheidsrechter formeel gelijk had, was de verongelijkte reactie en emotionele reactie van de speler van Hatert ook wel te begrijpen, maar het was niet handig om zo opzichtig verhaal te halen. De ‘man meer’ situatie had eigenlijk een sein moeten zijn voor Vorden 1 om het surplus aan technische vaardigheid, het betere positiespel en de aanvalsopbouw via de grond uit te buiten en zodoende te profiteren van deze nieuwe situatie. Maar het tegendeel was waar, want Vorden 1 kon geen antwoord geven op de strijd en het ‘metertje extra’ dat Hatert bereid was om te geven. Tevens was Hatert bereid om ook ‘professionele trucs’ uit de kast te halen om toch maar met 10 man een puntje over te houden aan dit duel. Zij fakten blessures, intimideerden scheidsrechter en grensrechter om toch de beslissing in hun voordeel te laten vallen en gaven 110% in de duels op het middenveld en in de achterhoede. Vorden 1 bleef de ploeg met de betere wedstrijdtechniek, kon elkaar ook makkelijker vinden dan Hatert, maar kon geen middel vinden om die laatste slag te maken om ook doelrijpe kansen te creeëren. Terwijl iedereen zich zodoende al had verzoend met een 1-1 gelijk spel en er soms zelfs enig gemopper langs de lijn van de ruim in de meerderheid zijnde geel-zwarte supporters te horen was, kwam alsnog het moment van de invallers.

In de 60e minuut was Siebren Bijenhof al het veld ingekomen voor de strijdbare en veel duels winnende Wiebe de Jong en in de 80e minuut was het Mike van Lingen die de licht aangeslagen Rik Schröer had vervangen. De invalbeurt van Bas Abbink in de 92e minuut was menigeen ontgaan omdat de vrije trap van Vorden alle aandacht opslokte. Na de voorzet en het doorkoppen van Siebren Bijenhof kwam echter Bas ‘moment of glory’ en knikte hij met gevaar voor eigen leven de bal net voor de handen van de keeper van Hatert in het net van de blauw-rode promovendus uit de 3e klas.

Een kluwe geel-zwarte spelers was het gevolg en toen iedereen weer op stond en naar de eigen plek op de helft van Vorden was gelopen, kregen de meeste supporters pas door dat het Bas Abbink was die de winnende treffer had gemaakt. ‘Ik had niet eens in de gaten dat hij was ingevallen …..’, maar daar maalde na het laatste fluitsignaal  van de goed leidende scheidsrechter niemand meer om. Vorden 1 heeft na zijn vierde overwinning in de 2e klasse nu na 6 wedstrijden al 13 punten. Zij zijn koploper samen met SDOUC en Quick 1888 en aangezien de komende zondag de ‘Scoren doet Overwinnen Ulftse Combinatie’ op bezoek komt in Vorden op het Sportpark ‘t Grote Veld kan met een gunstige uitslag van Quick 1888 uit tegen Babberich, Vorden 1 na een overwinning volgende week zondag zelfs alleen aan kop komen in 2I.