vorden bon-boysZaterdag 18 oktober – Gelderse Post heeft een mooi stuk geschreven over de sterke en historische seizoensstart van Vorden 1. Druk op lees verder om het artikel te lezen.

Koploper Vorden kan ongeslagen droomstart haast niet geloven

VORDEN – Wie voor aanvang van dit seizoen had voorspeld dat Vorden na zes wedstrijden met de maximale achttien punten fier bovenaan zou staan in de derde klasse C, was bijkans voor gek verklaard door voorzitter William van der Veen en trainer Michel Feukkink. Beiden hadden niet gedacht dat hun club zo goed uit de startblokken zou schieten.

“We hadden vooraf wel ambities, zoals een plek bij de eerste vijf en gaan voor een periodetitel, maar zo’n begin had ik niet verwacht”, bekent Van der Veen over de imposante zegereeks waardoor Vorden al bijna zeker is van het winnen van de eerste periode. Ook trainer Feukkink heeft niet gedroomd van zes overwinningen op rij. “Zelfs niet in mijn stoutste dromen.”

Feukkink had begin september juist enige twijfel over of Vorden klaar zou zijn voor de competitiestart. “We kenden een rommelige voorbereiding. Heel wat spelers kwamen laat terug van vakantie, dat is niet je-van-het”, weet de Zutphense coach. “De automatismen zaten er niet meteen in. Des te knapper is onze prestatie.”

Nuchter
Hoewel de geel-zwarten tot dusverre niet te kloppen blijken, wordt de polonaise niet ingezet op ‘t Grote Veld. “We blijven met beide beentjes op de grond”, benadrukt Feukkink. “Doe normaal, dan doe je al gek genoeg. Dat heb ik van mijn ouders meegekregen en die mentaliteit past bij Vorden.”

Van der Veen acht het te vroeg voor het bijstellen van de top-vijf doelstelling. “Het is hartstikke mooi zoals het loopt, maar we blijven rustig. We mogen dan acht punten voor staan op plek vijf, van een schifting wil ik nog niet spreken. Over een week of vijf, als we tegen zo’n beetje alle teams gespeeld hebben, weten we echt waar we staan”, meldt de voorzitter ietwat terughoudend. Hij krijgt bijval van de in Gendringen opgegroeide Feukkink. “Ons doel blijft onveranderd. Praten over meer is leuk voor de buitenwacht, maar wij bekijken het per duel. Hoe meer punten we pakken, hoe eerder we zeker zijn van de top-vijf.”

Daarbij komt dat de trainer beseft dat Vorden er niet met kop en schouders bovenuit steekt in 3C. “Twee duels hebben we onterecht gewonnen”, geeft Feukkink toe. “Aan de andere kant: als je telkens met één doelpunt verschil wint, is dat een kwaliteit. Bovendien hebben we pas drie tegentreffers, waaronder een penalty en een vrije trap. Dat zegt wat.”

Verjonging
Feukkink is bezig aan zijn vierde seizoen in Vorden. Doorgaans houden coaches het niet zo lang uit bij een club. “Pas één keer dacht ik: shit, ik moet naar de club toe”, vertelt hij. “Ik ben een hoofdtrainer die wil weten wat er leeft in de club, eentje die de ontwikkelingen van talenten volgt. Op zondag ben ik altijd om 11.00 uur aanwezig om bijvoorbeeld het tweede te zien. En op zaterdag bekijk ik vaak wedstrijden van de jeugd, mits dat te combineren valt met de wedstrijden van mijn eigen kids.”

Vanaf dag één heeft Feukkink de hoofdmacht van Vorden flink verjongd. “Doorselecteren was nodig en bleek mogelijk. Dat proces is continu doorgegaan. Op dit moment heb ik achttien man die aan elkaar gewaagd zijn. De spelers moeten strijden voor hun plek en de wisselspelers maken het mij erg lastig. Dat ze vervolgens zonder gemopper op de bank gaan zitten en iedereen elkaar in de armen vliegt na een winst, typeert de sfeer.”

Gijs van der Veen, inderdaad de zoon van de voorzitter, is één van nieuwelingen die vanuit de A1 bij het eerste is gehaald. “Hij staat dit seizoen in de spits. Dat is extra leuk voor mij”, reageert zijn trotse pa. Van der Veen senior vervolgt: “Onze captain, Eric Oldenhave, is 35. Voor de rest is bijna iedereen twintig à 21 jaar. We hebben een jong team dat heel leuk kan voetballen. Dan kun je spreken over gedegen beleid enzo, maar we hebben vooral geluk dat een talentvolle lichting spelers doorbreekt.”

“Spelers die goed genoeg zijn, verdienen het om bij de selectie te komen”, verklaart Feukkink zijn jonge spelersgroep, die jaarlijks stappen voorwaarts zet. “In mijn eerste seizoen zijn we vanuit de vierde klasse via de nacompetitie gepromoveerd. Bij twee eerdere promoties degradeerde Vorden direct. Nu spelen we al drie jaar in de derde klasse. We schrijven dus geschiedenis. Of Vorden wel eens een tweedeklasser is geweest? Nee, nog nooit.”