Vorden, 15 oktober 2017 – In het eerste speelweekend van deze competitie, nu drie weken geleden, werd er nauwelijks een overwinning behaald door de vordense jeugdteams en verloor de JO19-1, JO17-1, JO15-1 en JO13-1 alle vier hun wedstrijd. Gisteren was het in de 4e speelronde net andersom en wonnen 12 van de 19 elftallen (het was herfstvakantie dus waren er enkele ploegen vrij) gisteren hun wedstrijd en was het vooral thuis op ons Sportpark ‘t Grote Veld een mooie voetbalzaterdag. Onder heerlijke omstandigheden wonnen de JO17-1, JO19-2, JO19-1 en MO19-1 en kwam de JO15-1 na haar overwinning op Rood-Zwart zelfs bovenaan te staan in haar klasse. De ene zaterdag is de andere niet ….

Bij de jeugd is resultaat niet bepalend en zeker onder de 14 jaar niet, maar als je toch uit gaat van de uitslagen dan merk je altijd dat de ene week vaak de andere niet is bij jeugdvoetbal. Jeugdvoetbal kan nog lekker wispelturig zijn, onbevangen en daarom ook minder voorspelbaar, maar na vier speelweekenden en alle ‘type zaterdagen’  al een keer gehad te hebben, kun je voorzichtig een eerste tussenstand van 2017-2018 op maken.

Onze 1e teams bij de junioren spelen alle drie in de 1e klas (respectievelijk 7, 3 en 5 jaar) en na een moeizaam begin van de JO19-1 en de JO17-1 hebben beide teams de laatste 2 wedstrijden gewonnen. Vorige week was er een dubbelslag in Hengelo waar de JO17-1 en JO19-1, onder leiding van respectievelijk Peter Jansen en Michiel Barink, van PAX wisten te winnen en vandaag werden Zelos JO17-1 en Warnsveldse Boys JO19-1  aan de zegekar gebonden met respectievelijk 8-0 en 5-1. Vorden JO15-1 doet tot nu toe bovenin mee in de twentse 1e klasse en vandaag werd het zelfs 0-8 tegen Rood Zwart in Delden. De ploeg van trainer Dion Kruip doet het uitstekend en ook de JO15-2, die onder leiding van Frank Brunsveld tegelijk met JO15-1 traint, draait prima mee in haar klasse en speelde vandaag bijvoorbeeld prima gelijk tegen Sp. Eefde JO15-1, 1-1.

De JO19-2 doet het ook erg goed en het team van Ferdi Loman en Tom Schotsman staat bovenaan met Sp. Haarlo JO19-1 met 10 uit vier wedstrijden. De JO17-2 traint samen met JO17-1 en Peter Jansen, Mark Rouwen en Hans Wullink nemen deze groep onder handen en zij wonnen vandaag van Ruurlo JO17-2 met 3-4. De combinatieteams Vorden-Ratti JO19-3, JO17-3 en Vorden-Socïi JO15-3 spelen precies in de middenmoot en winnen net zoveel als zij verliezen.

De meiden bij v.v. Vorden doen het heel aardig en de JO19-1 (voor het eerst bij v.v. Vorden een A-team, inclusief vier nieuwe speelsters!) won vandaag in een waar doelpuntenfestijn met 7-5 van Ruurlo MO19-1. Ook de MO17-1, die afwisselend in Wichmond en Vorden trainen, wonnen met 2-6 van RKHVV MO17-1 en terwijl de MO19-1 met trainer Rob Oplaat en assistent Gerard Garritsen bovenaan staan, draaien de MO17-1 keurig in het midden mee. De MO15-1 was vandaag vrij en de MO13-1  staan met 7 uit 3 heel netjes bij de eerste drie ploegen.

Bij de D-jeugd speelt de JO13-1 in de hoofdklasse en door een fraaie 3-0 overwinning op FC Trias hebben zij de eerste punten dit seizoen al te pakken. De tukkers uit Haaksbergen en Almelo onder de naam Bon. Boys en Oranje Nassau waren de laatste twee weken als koplopers beide een maatje te groot voor het team van trainer Bram Oplaat, maar het bleef in beide gevallen wel lang een echte wedstrijd. Vorden JO13-2 heeft het pittig maar maken zeker progressie en vandaag verloren zij nipt met 1-2 van AZC JO13-1. De JO13-3 en JO13-4 doen het hartstikke leuk en hebben beide al twee wedstrijden gewonnen, waarbij de JO13-4 zelfs al 7 punten heeft.

Bij de JO11 en JO9 pupillen gaat het er vooral om dat er zoveel mogelijk sprake is van een gelijkwaardige wedstrijd. Het blijft ieder seizoen een uitdaging voor de TJC om de pupillenteams op de juiste wijze in te delen en daarom is het fijn om te zien dat zowel de JO9-5, JO9-4, JO9-3 en JO9-2 prima mee doen in de competitie. De JO11-1 speelt in de 1e klas en heeft met 4 1e jaars E-spelers een jonge ploeg. Ondanks dat er voor ‘grote’ amateurclubs een hoofdklasse is gevormd met 9 tegen 9, zie je dat veel clubs toch gewoon gekozen hebben voor de JO11 in de 1e klas met 7 tegen 7. Het is dan ook een pittige competitie voor het team van de trainers Niels Rondeel en Lars van Veen, maar zij doen het ook zeer verdienstelijk als was er geen eer te behalen bij Schalkhaar JO11-1. Bij de JO9-1, 2 en 3 worden er geen standen bij gehouden in verband met de nieuwe competitie- en spelopzet. Alle drie teams, net als de JO8-1, doen leuk mee in haar wedstrijden en er is sprake van veel doelpunten en de opzet met de kleinere velden wordt als prettig ervaren. Dit geldt ook voor de JO8-1 die echter nog wel eens met (te) veel doelpunten verschil winnen, maar zoals op deze site ook te zien is, is het spelplezier enorm groot.