Woensdag 19 december 2018 – Ruim twee weken geleden liep de 1e helft van de competitie in de 2e klas I keurig op schema richting de winterstop en hadden alle ploegen 9 wedstrijden achter hun naam staan. Tijdens de 10e speelronde op 2 december werd alleen de thuiswedstrijd van Eendracht’30 tegen Orion afgelast, maar deze wedstrijd werd direct op 23 december als inhaalwedstrijd ingepland. De week erop werden op 9 december drie wedstrijden afgelast waaronder Vorden tegen Eendracht. De twee andere wedstrijden (AZC-DVC en Concordia-Union) werden ook direct op de 23e december ingepland en Vorden tegen Eendracht werd naar 31 maart gepland, omdat Eendracht al in moest halen. Afgelopen zondag gingen alle wedstrijden niet door wegens sneeuwval, maar kreeg door een bizarre samenloop van omstandigheden de 2e klasse I toch een zeer vreemd verloop waarin nu ineens een club als Eendracht op 9 wedstrijden staat en DVC’26 al 12 wedstrijden heeft gespeeld …….

Allereerst gooide afgelopen weekend een winterse zaterdagnacht roet in het eten van de competitieleiders bij de KNVB in de 2e klasse I. De streekderby DVC’26 tegen Concordia Wehl was namelijk op de zaterdagavond gepland, een fenomeen dat sinds enkele jaren ‘hot’ is bij amateurclubs omdat dit meer toeschouwers trekt en dus aantrekkelijker is dan een wedstrijd op zondagmiddag.  Afgelopen zaterdag trotseerden nog geen 150 toeschouwers de ijzige kou op het sportpark de Nevelhorst toen DVC’26 thuis met 0-1 verloor van Concordia en toen er zaterdagnacht een laag sneeuw viel werden de overige 6 wedstrijden in de 2e klasse I (zelfs op kunstgras) afgelast. In dit weekend werd ook nog eens bekend gemaakt dat de inhaalwedstrijd AZC-DVC’26 op 23 december vooruitgeschoven was naar dinsdagavond 18 december 2018 en het vreemde was ook nog eens dat het in Didam werd gespeeld. De KNVB was akkoord gegaan met het verzoek om de ontmoeting AZC-DVC in Didam af te werken en in april de wedstrijd DVC-AZC in Zutphen te laten spelen ……

Gisterenavond moest DVC’26 dus binnen vier dagen voor de tweede keer thuis op kunstgras aan de bak en verloor de ‘uitwedstrijd’ met duidelijke cijfers : 7-1 na een 1-1 ruststand.

Op 1 december nog een keurige stand met alle ploegen op 9 wedstrijden en 17 dagen later een stand met bijvoorbeeld 12 wedstrijden voor DVC’26 en 9 wedstrijden voor Eendracht, een bizarre goedkeuring voor het verzetten en ruilen van een wedstrijd door de KNVB waardoor DVC in 4 dagen tijd twee keer een wedstrijd moet spelen en AZC nu in april drie thuiswedstrijden achter elkaar mag spelen en twee inhaalwedstrijden op de dag voor kerstavond ….. het kan verkeren.