babberich-logo

Vorden 6 januari 2017 – Het 1e elftal van Babberich, de club uit de Liemers die surseance van betaling heeft aangevraagd, is met onmiddellijke ingang uit de competitie genomen. Na een gesprek met het bestuur en trainer Mohammed Mouhouti is geconstateerd dat er geen representatief elftal meer op de been gebracht kon worden. Van daaruit is besloten om het 1e elftal na de winterstop niet meer deel te laten nemen in de 2e klasse I, de klasse waar Vorden 1 op een gedeelde 5e plaats staat.

De voormalige trots van de Liemers, die maar liefst 25 jaar in de hoofdklasse KNVB heeft gespeeld en o.a. de KNVB-beker voor amateurs eind jaren ’90 wist te winnen, heeft de klap van de degradaties uit de hoofdklasse (2012) en de 1e klas (2014) niet kunnen verwerken. In de laatste 15 jaar in de hoofdklasse was er al niet of nauwelijks meer sprake van ‘eigen spelers’ en kwamen topamateurvoetballers uit de regio Arnhem/Nijmegen en de Achterhoek/Liemers naar Sportpark ‘de Buitenboom’ om op het hoogste amateurniveau van Nederland te voetballen.  Na de degradatie in 2012 werd het ineens minder aantrekkelijk om bij Babberich te spelen en aangezien er ook geen ‘eigen spelers’ meer waren die of bereid of kwalitatief mee konden op dit niveau, moest er andere koers gevaren worden. Het resulteerde in een degradatie uit de 1e klas, maar ook vorig seizoen en dit seizoen in de 2e klas werd het alsmaar moeilijker. Er kwamen nog wel spelers van buitenaf die voor een onkostenvergoeding uit een speciale Stichting bereid werden gevonden om te gaan spelen bij Babberich, maar toen betalingen uit bleven besloten een grote groep spelers om niet meer op zondag te spelen. Zodoende werd de laatste wedstrijd van Babberich voor de winterstop, uit tegen Vorden op ons Sportpark ‘t Grote Veld, een surrealistisch schouwspel. Daar waar Babberich in de volksmond nog bekend stond als een topamateurclub, speelde Vorden 1 deze zondagmiddag tegen spelers uit het 2e en 3e van Babberich met beginnende bierbuikjes, leeftijden van 35 tot 40 jaar en direct na de wedstrijd aan het rand van het veld genietend van een shaggie en blij te wezen dat het ‘maar’ 4-0 was geworden ….

Zo is er een eind gekomen aan een episode van 35 jaar topamateurvoetbal in de Liemers. Babberich speelde eind jaren ’70 (samen met Vorden!) in de hoofdklasse GVB en promoveerde in 1980-1981 naar de 4e klas. Daarna werden er met veelal ‘eigen spelers’ kampioenschappen beleefd in 82, 83 en 86 en promoveerde het in 1987-1988 naar de Hoofdklasse KNVB, waarna het dus in 2012 uit degradeerde. Op  11 december speelde Babberich (voorlopig) haar laatste wedstrijd in Vorden in de 2e klas, maar als het lukt om het faillissement af te wenden en als kleine dorpsclub verder te gaan, kan het nog wel zijn dat Babberich in september 2017 weer in de 5e klas begint ……. en wellicht dat er dan weer met locale van Bindsbergentjes, Bouwmannetjes. Driessentjes en Versluisjes een nieuw sprookje begint!

Het terugtrekken van Babberich heeft behoorlijke gevolgen voor de 2e klasse I

• Er is nu nog maar 1 rechtstreekse degradatieplaats (nummer 13)
  • Er wordt maar met twee periodes gewerkt in plaats van drie. Concordia Wehl blijft de winnaar van de 1e periode. De tweede periode zal direct aanvangen na de winterstop en betreft 12 wedstrijden.
  • Naast de twee periodewinnaars wordt de best geklasseerde ploeg in de ranglijst na de kampioen en/of beide periodewinnaars, de winnaar van de 3e periode.
  • Alle uitslagen van Babberich worden geschrapt en dit houdt in dat 11 clubs drie punten en een wedstrijd minder hebben gekregen in de stand. Alleen Rheden (1 punt) en Rood-Wit (geen aftrek) profiteren hier ten volle van, want zij hebben respectievelijk gelijk gespeeld en verloren van Babberich
  • Voor Vorden 1 vervalt de laatste competitiewedstrijd (Babberich uit stond op 14 mei gepland). De laatste wedstrijd is nu op 7 mei thuis tegen Varsseveld
  • De KNVB zal vandaag of morgen de zaken officieel afhandelen en dan zal ook de nieuwe stand officieel bekend worden gemaakt (dus ook rechts op onze site is het dan bijgewerkt). Tevens wordt dan bekend gemaakt of bijvoorbeeld ook de kaarten vervallen die eventueel uitgedeeld zijn aan de tegenstanders van Babberich in hun desbetreffende wedstrijd
  • In de top van het klassement verandert er niets qua stand en achterstand in punten op de bovenliggende ploegen. Wel is het doelgemiddelde van o.a. RKZVC en Vorden behoorlijk verminderd omdat zij met ruime cijfers wisten te winnen (6-0 en 4-0). Onderin heeft het wel degelijk gevolgen, omdat Rheden en Rood-Wit er nu ineens een stuk beter voor staan t.o.v. bijvoorbeeld OBW, WAVV en SDOUC.
  • Leones 12-26
  • Concordia Wehl 12-23