kuijpertoernooi

Vorden 17 mei 2015 – De organisatie heeft dit jaar voor het 25e en laatste Wim Kuijpertoernooi vier debutanten weten te strikken. Arsenal, AZ, Genk en een team uit Japan complementeren het deelnemersveld dat al bestond uit het zestal dat reeds ‘ja’ had gezegd, nl. v.v. Vorden, Willem II, PSV, Feyenoord, Bayer Leverkusen en Middlesbrough.

De commissie die dit jaar bestaat uit Jan Borgonjen, Ernst te Velthuis, Ard Kettelerij, Hans Wullink en Marcel Boekholt heeft naast de flinke organisatie rondom facilitiere zaken, accommodatie, sponsoring, PR, financieën en logistiek dit seizoen natuurlijk ook weer veel aandacht en tijd besteed aan het deelnemersveld. Via een uitgebreid netwerk, dat in de loop van de afgelopen 25 jaren is opgebouwd, heeft men iedere keer weer een aantrekkelijk deelnemersveld proberen samen te stellen. Dat heeft geresulteerd in aansprekende namen als AJAX, PSV, Feyenoord, Bayer Leverkusen, Liverpool, Dynamo Kiev, West Ham United, Rapid Wien, Anderlecht, Schalke ’04 en Sparta Praag.  Een grote wens van de ‘Wim Kuijpercommissie’ is al jarenlang om een ‘europese topclub’ naar Vorden te halen en dat is met Arsenal juist in het 25e en laatste jaar gelukt. Arsenal behoort bij de top 10 van de europese jeugdopleidingen (samen met de engelse clubs Manchester United, Everton en Southampton) en hoofdcoach Arsene Wenger laat al 15 jaar als hoofdtrainer zijn 1e elftal volgens de filosofie van club spelen met snel, technisch en acctractief spel. Men heeft in de laatste jaren nog weer extra geinvesteerd in de eigen jeugdopleiding en afgelopen seizoen is de nederlandse trainer Andries Jonker in Londen hoofd jeugdopleiding geworden.

Aangezien Andries Jonker een verleden heeft bij Willem II en v.v. Vorden nauwe banden met deze Tilburgse vereniging onderhoud in de persoon van Jan van Gool, was het contact met Arsenal via Willem II snel gelegd en kon de lang gekoesterde wens om Arsenal als absolute trekpleister naar Vorden te halen in vervulling worden gebracht. ‘Een netwerk opbouwen in het europese jeugdvoetbal is absoluut een voorwaarde om te komen aan een goed deelnemersveld’, aldus voorzitter Jan Borgonjen van de Wim Kuijpercommissie. ‘Wij hebben al meer dan 20 jaar heel goed contact met Maup Martens van Feyenoord, Kees Merode van PSV en Jan van Gool bij Willem II. In het buitenland zijn onze contacten met Jorg Bittner van Bayer Leverkusen zeer waardevol en in het belgische betaalde voetbal profiteren wij van het uitgebreide netwerk dat Johan Hermans met ons deelt.  En natuurlijk is het zo dat het Wim Kuijpertoernooi, en de achterhoekse jeugdtoernooien in het algemeen, in al die jaren een goede naam heeft opgebouwd, waardoor ook bij de vele scouts en makelaars ons jeugdtoernooi bekendheid geniet en zo zijn wij bijvoorbeeld ook aan het japanse selectieteam gekomen’.

‘De samenwerking met de overige achterhoekse toernooien is ook belangrijk geweest in de afgelopen 20 jaar. Ook dit jaar brengen wij o.a. weer een gezamelijk persbulletin uit, waarin kort en bondig wordt beschreven wat de bijzonderheden dit jaar zijn van de vijf afzonderlijke toernooien in Groenlo, Varsseveld, Zieuwent, Ruurlo en Vorden’, aldus de volop in voorbereiding zijnde Wim Kuijpercommissie.

Lees hier het persbulletin: persbericht Achterhoekse toernooien 2015

In de komende drie maanden zullen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom het laatste Wim Kuijpertoernooi. Tevens is nu reeds de redactie van de Wim Kuijperkrant onder leiding van Judah Bolink reeds begonnen met het samenstellen van de uitgave van 2015 en ook hier zal extra ruimte worden gecreerd op een terugblik van 25 jaar Wim Kuijpertoernooi in Vorden.

Arsenal u12