pax vordenWoensdag 3 december –  Aanstaande zondag staat de derby PAX-Vorden op het programma en zowel de supporters van v.v. Vorden als die van PAX kijken hier weer reikhalsend naar uit. De huidige stand op de ranglijst maakt de wedstrijd in Hengelo voor v.v. Vorden nog meer bijzonder, want het is in de historie nog niet eerder voor gekomen dat v.v. Vorden als koploper de buurtclub uit Hengelo heeft bestreden.

Uit de cijfers blijkt dat Vorden in de historie vaak het onderspit moest delven in de derby tegen PAX uit Hengelo. Vooral in de beginjaren van beide clubs (PAX is opgericht in 1928 en Vorden in 1929) kwamen de beide elftallen elkaar vaak tegen in de 2e klas en 1e klas GVB (Gelderse Voetbal Bond) en was het bijna altijd PAX dat won. Die ene keer dat dit niet het geval was bleek ook direct een hele bijzondere want in 1935/1936 werd maar liefst met 6-5 gewonnen nadat er vier keer een achterstand was weg gewerkt. Opvallende namen in die tijd bij Vorden 1 waren Henk Emsbroek, Lammert Rouwenhorst en Massy Wentink, terwijl bij PAX in die jaren Jaap en Leo Meijers en Gert Bruggink furore maakten. Al met al kwamen de beide kemphanen elkaar in de jaren ’30 in zestien keer tegen en kon Vorden maar twee keer winnen!

Na de oorlog kwamen PAX en Vorden elkaar vanaf het seizoen 1949/1950 en tot aan de degradatie van Vorden in 1954 weer tegen in de 1e klas,  en dit waren in totaal dus 8 derby’s. Vooral in 1949/1950 en 1950/1951 deed Vorden het erg goed in de competitie en was het in 1951 zelfs dichtbij het kampioenschap. Vandaar dat juist in dat jaar de 8-1 nederlaag in Hengelo erg veel pijn deed voor v.v. Vorden, maar de hengeloers waren uit op revanche aangezien in het jaar daarvoor de ‘gebroeders Wentink’ flink huis hadden gehouden door met maar liefst 2-8 te winnen in Hengelo.

Het duurde daarna tot aan 1963/1964 voordat de 27e derby gespeeld kon worden. Vorden was kampioen geworden in 1963 en mocht weer in de 1e klas GVB aantreden en kwam daar direct buurman PAX tegen. Drie seizoenen achter elkaar streden beide kemphanen om de punten en de eer en in de laatste twee seizoenen was PAX-Vorden zelfs de laastste wedstrijd van de competitie. Kon in 1964 Vorden 1 de ploeg uit Hengelo nog van het kampioenschap af houden door 4-4 te spelen, in 1965 waren de blauw-witten met 3-1 te sterk en werd er promotie afgedwongen naar de 4e klas KNVB.

In de jaren ’70 beleefde Vorden 1 een gouden tijd met maar liefst drie kampioenschappen in vier jaar tijd. In 1977 werd er promotie afgedwongen naar de 4e klas KNVB. Maar aangezien PAX in die jaren net de weg andersom was ingeslagen en in 1976 was gedegradeerd duurde het tot 1979/1980 voordat de 33e derby kon worden afgehandeld nadat PAX weer was gepromoveerd naar de 4e klas. Het werd direct een heel bijzondere derby want met o.a. Geert Heersink, Chris Hissink, Jan Addink en Bert Vlogman won Vorden met maar liefst 1-4 in Hengelo en deed het in dat jaar mee om de bovenste plaatsen van de ranglijst. In het seizoen 1981/1982 stond op de een na laatste speeldag Vorden – PAX op het programma en door een 1-1 gelijk spel kon PAX het kampioenschap vieren. Een week later degradeerde Vorden door een gelijk spel tegen AD’69.

Het duurde maar liefst 20 jaar voordat de beide buurtclubs elkaar weer troffen en in die jaren maakte PAX furore door te promoveren naar de 1e klas terwijl Vorden in al die tijd bleef schipperen tussen de hoofdklasse GVB (5e klas KNVB) en de 4e klas KNVB. In 2001 promoveerde Vorden 1 voor het eerst in haar historie naar de 3e klas en aangezien PAX een jaar daarvoor was gedegradeerd uit de 2e klas kon de 39e en 40e derby gespeeld worden. In Hengelo verloor Vorden, maar in de thuiwedstrijd werd het 2-0 voor Vorden door o.a. een doelpunt van Erik Oldenhave.

Toen in 2012 het elftal van trainer Michel Feukkink op het veld van PAX promoveerde naar de 3e klas na de promotiewedstrijd tegen HC’03, wreef zowel de penningmeester van PAX als die van Vorden zich in de handen, want bij beide verenigingen was er wel weer behoefte aan een echte kraker in de competitie. De eerste derby na 10 jaar eindigde in 0-0 maar de belangstelling met 900 toeschouwers was erg groot en ook in de thuiswedstrijd in Vorden bekeken 800 toeschouwers de 0-2 overwinning van PAX. Afgelopen seizoen was het vooral in Hengelo een waar spektakel want met een 4-4 gelijk spel en een knotsgek scoreverloop kwamen de 900 toeschouwers flink aan hun trekken. De laatste derby werd gespeeld in Vorden en tijdens dit 46e treffen werd het in de allerlaatste minuut nog 1-1 doordat Rick Schröer een penalty benutte.

vorden pax 2

pax vorden 3