Het was gisteren de eerste volledige zaterdag van het seizoen, want de JO8 t/m JO12 begonnen met hun eerste competitiewedstrijden in het dit seizoen door de KNVB geïntroduceerde 4-fasenmodel. Dus samen met de thuiswedstrijden van de junioren (beker) was het een drukte van belang en daar kwam dan ook nog eens om 17.00 uur de thuiswedstrijden van het 1e elftal bij, omdat tegenstander PH uit Almelo op zaterdag in de 2e klas speelt.

In de ochtend was het direct een drukte van belang omdat naast de voetballers en voetbalsters bij de 7 thuiswedstrijden van de pupillen er natuurlijk ook veel ouders, opa’s en oma’s, broertjes en zusjes en overige belangstellenden op het Sportpark kwamen. De corona-maatregelen die zijn getroffen rondom de kantine, de looproutes op het Sportpark en de aparte in- en uitgangen moesten dus nu echt in de praktijk worden gebracht. Om dit in goede banen te leiden heeft het bestuur in samenwerking met de EHBO in Vorden op zaterdagmorgen een dienst ingepland en helpt de dienstdoende EHBO’er bij het inchecken van de namen en het aangeven van de looproutes. De zaterdagcoördinator in de middag neemt na 12.30 deze dienst over. Zodoende verliep deze eerste drukke zaterdag op een goede manier en kon iedereen weer genieten van de voetbalsport in Vorden.

De pupillenteams zijn dus nu ingedeeld in poules van 5 en spelen dus de komende 4 zaterdagen de eerste fase van de competitie. De uitslagen worden niet gepubliceerd, maar wel geregistreerd waardoor in de loop van de competitie wel steeds meer gelijkwaardige indelingen gemaakt kan worden. Gezien de uitslagen bij v.v. Vorden, maar ook bij navraag bij de buurtclubs, is het nog erg lastig om in de eerste fase al tot een goede indeling te komen, maar alle spelers en speelsters zijn wel weer lekker aan het voetballen geweest en konden na 6 maanden eindelijk weer officieel de wei in.

De juniorenelftallen (JO13 t/m JO19) speelden hun 2e wedstrijd in de bekerpoule en spelen volgende week zaterdag hun laatste bekerwedstrijd. Bij v.v. Vorden vallen de goede prestaties van de JO19-2 en JO17-2 op en hebben JO13-1 en JO17-1 door omstandigheden gisteren hun eerste wedstrijd (beide winst) gespeeld. De drie JO15 teams hadden vorige week alle drie gewonnen, maar JO15-1 moest na de winst op PAX vorige week nu een fikse nederlaag tegen Warnsveld incasseren en ook de JO15-2 en JO15-3 verloren na de winst tegen respectievelijk Ruurlo en VIOS Beltrum nu tegen FC Zutphen en Sp. Lochem. Gisterenmiddag speelde de JO19-1 hun tweede bekerwedstrijd thuis tegen Grol. Vorden JO19-1 speelt in de hoofdklasse en dit houdt in dat zij in de hoge bekerpoule zijn ingedeeld met tegenstanders uit de divisie of hoofdklasse. Woensdagavond hadden zij tegen 3e divisionist (2 klassen hoger) AZSV met 3-2 verloren nadat een kwartier voor tijd nog een 0-2 voorsprong op het bord stond. Gisterenmiddag werd er aangetreden tegen 4e divisionist Grol en het team van trainer Stijn Wentink behaalde een uitstekende 4-0 (!) overwinning. Terwijl het team het zonder Dion Besselink en Nick Ziggers (beide 1e elftal) moest doen en Gijs Brummelman en Sil van der Veen  als aanvulling uit de JO17-1 erbij waren, werd Grol met duidelijke cijfers verslagen. Wederom een goede wedstrijd van de oudste jeugd van v.v. Vorden die in de oefenwedstrijden ook al een goede indruk hadden gemaakt.

Het toetje van deze zaterdagmiddag was de bekerwedstrijd van het 1e elftal tegen PH (Prins Hendrik) uit Almelo. Deze 102 jarige amateurclub uit Twente heeft altijd in de hoogste (3e, 2e, 1e klas) regionen van het zondagvoetbal gespeeld, maar vier jaar geleden heeft het de stap naar het zaterdagvoebal gemaakt. Zij promoveerden direct naar de 3e en zelfs 2e klas en spelen nu alweer voor het 2e seizoen op dit niveau. Vorden 1 moest Roy Böhmer, Daan Horstman en Luuk Smit missen, maar gelukkig kon Rik Schröer wel meedoen ondanks het uitvallen wegens liesproblemen in de oefenwedstrijd afgelopen donderdagavond. Vorden startte met Robin in de goal, achterin met Bart, Bas, Bas en Niels, in het midden met Gijs en Sven en Rik met de punt naar voren en voorin Musa, Frank en Nick (JO19-1). Kris en Sam stonden reserve en Bart en Sander van de JO19-1 waren eveneens wisselspeler.

Vorden 1 behaalde na vier nederlagen in 14 dagen tijd voor het eerst dit seizoen een overwinning. Maar wat vooral prettig was om te constateren was het feit dat de 1-0 overwinning betekende dat er geen tegendoelpunt was geïncasseerd. Na 15 tegentreffers in 4 wedstrijden was het nu goed om te merken dat de ‘nul’ is gehouden en door het enige doelpunt van de wedstrijd door Rik Schröer kon er daarom direct 3 punten bij geschreven worden. Er werd flink gewisseld door trainer Manfred Graven want naast de 1e elftalspelers Kris Koning en Sam Abbink werden ook nog de beide JO19-1 spelers Bart Jansen en Sander Visschers in gebracht. Bart maakte in mei 2019 als 16-jarige toen nog onder Michel Feukkink zijn debuut in de competitiewedstrijd uit tegen Concordia Wehl en mocht dus nu voor de tweede keer in een officiële wedstrijd van het 1e elftal mee doen. Sander Visschers wordt volgende week 17 jaar en heeft dus eveneens als 16-jarige zijn debuut gemaakt in het 1e elftal.

Vorden 1 heeft met nog 1 wedstrijd te spelen (volgende week zondag om 14.00 uur thuis tegen Voorwaarts Twello)  nu drie punten uit 2 wedstrijden en PH nul punten uit twee. Vanmiddag is de wedstrijd Voorwaarts Twello tegen Bon. Boys gespeeld en dit werd een 3-1 overwinning voor de thuisclub. Voorwaarts heeft nu 6 uit 2 en Vorden en Bon. Boys 3 uit 2 en PH sluit de rij met nul punten uit twee wedstrijden. Na volgende week heeft iedereen drie wedstrijden gespeeld en de eerste twee van de poule gaan dan over naar de knock-out fase van het bekertournooi. Vorden dient dus in ieder geval te winnen van Voorwaarts Twello, maar dient dan ook nog aan het doelgemiddelde te werken.