In de historie van v.v. Vorden zijn er tot nu toe maar 2 (oud)leden doorgebroken in het betaalde voetbal. In 1979 tekende Ejo Elburg als 18-jarige keeper een contract bij FC Twente en ongeveer 8 jaar geleden was het de oud keeper van de A1 uit 2000-2001, Rogier Honig,  die zijn debuut maakte als scheidsrechter in de eerste divisie. Vorige week zaterdag kwam hier een derde persoon bij want de oud voetballer van onze club Kevin Weever, die o.a. in het seizoen 2012-2013 nog in de B2 heeft gespeeld, mocht in de wedstrijd FC Den Bosch-Jong PSV als assistent scheidsrechter zijn eerste wedstrijd in het betaalde voetbal vlaggen.

Je hebt jouw debuut gemaakt in het Betaalde Voetbal als assistent scheidsrechter, terwijl wij jouw ook (of vooral) kennen als scheidsrechter. Hoe zit dit precies?

Deze twee functies binnen de KNVB moet je compleet los zien van elkaar. Iedereen kiest eigenlijk of voor het assisteren of voor het fluiten. Ik ben begonnen als scheidsrechter, maar in de loop van de tijd heb ik ook een assistenten cursus gevolgd om mijn kennis te verbreden. Tijdens deze cursus ben ik het assisteren zo leuk gaan vinden dat ik naast het fluiten in het weekend ben gaan assisteren. Dat heeft er toe geleid dat ik momenteel op de zaterdag als assistent-scheidsrechter actief ben in de tweede en derde divisie, en op zondag actief ben als scheidsrechter in de eerste klasse waarbij wij incidenteel ook wedstrijden in de tweede klasse toebedeeld krijgen.

Had je verwacht zo snel al een wedstrijd te mogen vlaggen in de KKD?

In de afgelopen jaren ben ik zowel als scheidsrechter en als assistent-scheidsrechter meerdere malen gepromoveerd, voor jezelf kun je dan goed de inschatting maken wat je plek op dat moment is in het scheidsrechterskorps. Ik kreeg in de gaten dat mijn plafond als assistent misschien wel hoger zou liggen dan de top van het amateur voetbal. Dat werd ook wel bevestigd toen ik ongeveer 1,5 jaar geleden werd opgemerkt door de waarnemers van het betaald voetbal, ik werd geselecteerd voor het talententraject betaald voetbal. Dit is een traject waarbij je extra begeleiding en opleidingen krijgt om jezelf zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen met als doel je debuut te gaan maken in het betaald voetbal. In de afgelopen 1,5 jaar heb ik tot nu toe dan ook vooral wedstrijden in de tweede en derde divisie gehad en een paar wedstrijden in de voorrondes van de TOTO KNVB beker.

Het doel waar we naar toe werken is natuurlijk het debuut in het betaald voetbal, maar dat ik vorige week (na 1,5 jaar in het traject) dan ook mijn debuut heb mogen maken in de Keukenkampioen divisie bij FC Den Bosch – Jong PSV had ik niet zo snel verwacht.

Wat zijn jouw ambities de komende jaren?

Hoe het nu verder gaat is natuurlijk lastig te zeggen. De focus ligt nu ieder geval op het door ontwikkelen op het talententraject, en vanuit daar de volgende stap naar de masterclass proberen te maken. In de tussentijd hoop ik natuurlijk meer wedstrijden in de Keukenkampioen divisie te mogen assisteren.

Je bent als 16-jarige voetballer gestopt bij vv Vorden en vanaf dat moment je helemaal gefocust op het fluiten en vlaggen. Hoe zijn de afgelopen 8 jaar precies verlopen?

Als 16 jarige ben ik inderdaad gestopt met voetballen. Toen had ik al de scheidsrechters cursus gehaald om wedstrijden voor de KNVB te mogen fluiten. Ik heb eerst 4 jaar bij de jeugd wedstrijden gefloten, daar ben ik jaar op jaar gepromoveerd tot op het hoogst haalbare jeugdniveau. Daarna heb ik de overstap gemaakt naar het senioren voetbal. In het senioren voetbal ben ik begonnen in de derde klasse, inmiddels ben ik door gepromoveerd naar de eerste klasse. Ik heb tussendoor ook een jaar als assistent scheidsrechter een functie gehad bij het tweede elftal van VV Vorden, in deze periode heb ik ook de cursus assistent-scheidsrechter bij de KNVB gevolgd. Na een jaar bij Vorden gevlagd te hebben ben ik dit in de eerste klasse bij de KNVB gaan doen. Na diverse promoties heb ik het gered t/m de tweede divisie, en nu zelfs tot de Keukenkampioen divisie.

Je hebt een maand geleden nog Vorden 1 in de 2e klas KNVB tegen VVG gefloten. Was dit een bijzondere wedstrijd voor jouw?

Een bijzonder wedstrijd,… nee dat is het niet. Tuurlijk ligt er ergens een verleden maar dat is al zo lang geleden. Als scheidsrechter zijn wij er natuurlijk voor om een wedstrijd in goede banen te leiden, en vanzelfsprekend hebben wij voor geen enkele club voorkeuren etc. Het is gewoon een wedstrijd zo als een andere wedstrijd met twee ploegen die je nog nooit gefloten hebt, je moet gewoon de wedstrijd managen met behulp van de spelregels.

Kevin, bedankt voor dit interview en bij deze natuurlijk de felicitaties met jouw debuut in het betaalde voetbal. Wij wensen jouw, samen met jouw scheidsrechter-maatje en eveneens oud v.v. Vorden lid Nick Wenneker, heel veel plezier en succes in jouw loopbaan als assistent scheidsrechter en scheidsrechter!

Hieronder allereerst twee foto’s uit het v.v. Vorden verleden van Kevin met bovenaan het afscheid van de woensdagmiddagtrainer Driekus Groot Jebbink, waarbij Kevin als F-pupil samen met Bas Kortstee en Youri &Yordi Kastermans in 2001 de destijds 70-jarige Driekus een aandenken overhandigend. Op de middelste foto staat Kevin Weever helemaal rechts met een groep jeugdige scheidsrechters bij v.v. Vorden, nadat hij samen met Nick Wenneker (staand links) deze groep in 2013 heeft begeleid met de pupillen-scheidsrechterscursus. Op de foto onderste foto staat Kevin Weever als assistent scheidsrechter tijdens zijn debuutwedstrijd tussen FC Den Bosch en Jong PSV (foto @Orangepictures).

(foto @Orangepictures)